Alla inlägg under februari 2009

Av Helene - 6 februari 2009 17:19

Jag är skadad och rör mig som en skadeskjuten kråka. Det bultar och värker hela tiden. Min stora skräck, eller en av mina stora "skräckar" är att ramla mellan mina hästar när jag tar in dom. Detta hände idag och jag slog mig illa i höften - igen. Snöblasket och halkan gjorde givetvis sitt och en glad Lisen det andra.

Daisy verkade bli väldigt förvånad över att jag låg på marken helt plötsligt och var tvungen att undersöka spåren efter mitt platta fall. Just då kunde jag inte annat än skratta, men när jag väl fått in dom i sina boxar kände jag hur ont det gjorde. Det är inte smart att ta två hästar samtidigt när underlaget är som det är. Annars är det ok, eftersom dom är väluppfostrade och är vana att gå tillsammans. 

Så nu tänker jag lägga mig en stund och vila höften hur man nu gör det på bästa sätt.

Fick en helt hysterisk vaxduk av min lunchbjudande kompis. Mönstret är katter, men i vilda kulörer och tydligen har hela familjen protesterat när hon vill använda vaxduken. Jag tycker precis som väninnan att tyget är helkul men familjen drog upp gränserna för vad man kan ha på bordet. Helt ok för mig, som nu äger denna vaxduk. Bild kommer en annan dag.

Egentligen borde jag inte klaga på något, men kan inte låta bli när nu regnet kommit och helt saboterat möjligheten att köra normalt i våra backar. Hade önskat att grannen åtminstone hade skottat lite så man slapp slira genom deras gård, men dom verkar inte tänka på att det skulle vara en bra idé att hjälpa snön på traven. Min isbacke uppför sig till och med bättre. Kanske kommer det mer regn under natten så att all snö är borta i morgon, hahaha önsketänkande förstås.

Klockan är bara halv sex eller så och det kommer att bli en ganska lång ensam kväll eftersom jag inte kan ta mig någonstans utan att riskera att inte kunna ta mig hem. Alltså får jag stanna här och göra så lite som möjligt nu när jag är indisponerad.

Hmmm, kanske skall jag bjuda mig på en öl när jag nu har så tråkigt.....

Får väl kolla ölgömman då kanske.

Jag hoppas att det är mycket bättre väglag i morgon för då skall jag hämta batteriladdare för att kunna starta Lisas moppe och så skall jag köra en cykel, fodra och släppa ut hästar - om jag kan röra mig.

Den som lever får se....ha en bra kväll


Av Helene - 6 februari 2009 10:49

Om jag skall bortse från vädret så är det rätt bra idag. Om en stund skall jag på lunch hos en kompis och det skall bli riktigt roligt. Vi har inte setts på ett tag.

Skuttade upp ur sängen med våldsam inspiration och vad blev det av den? Lyckades röra till det i badrummet så till den milda grad att jag var tvungen att röja en stund. Det slutade med att jag skurade allt! Fick för mig att jag skulle sy nya gardiner också men har just nu inget passande tyg. Måste leta i mina gömmor där finns det säkert något jag kan använda.

Tyvärr passar inte dessa tygerna och egentligen gör det inget för dom skall ju användas till projekt nr 2.




Ha det gott idag, det är ju fredag!

Vi hörs!

Av Helene - 5 februari 2009 23:40

Tredje dagen på nya jobbet var lika bra som de andra två. Fortfarande go personal och det betyder mycket när man är inne på ett helt nytt område som jag är.

Skall jobba på måndag igen. Nya barn den här gången. Intressant och givetvis lite pirrigt. Det är väldigt mycket som är helt nytt för mig och man beter sig som ett ufo känns det som.

Nog om detta. Jag är faktiskt ganska trött idag. När jag skulle köra hem vägrade Lilla Blå att lysa med hel-ljuset. Knappen funkade, men inte helljuset. Hur kul är det när man kör på kurviga smala vägar halva vägen hem. Nästan 4 mil i mörker eftersom allt ljus äts upp av en våt vägbana.Jag fick sitta med handen på hel-ljus-tutan( knasigt ord). Fasen att det alltid skall vara nå´t som krånglar. Ljudet baktill har varit tyst i flera dagar nu och när jag tänker efter så hördes det mest när jag lastat hästmat och "eldblocken". Kanske det är fjädringen som håller på att ge sig?

Ja, vem vet och vem vill veta, det är ju bara problem med gamla bilar!

Nu till något helt annat. Jag sa att jag skulle lägga in en bild på rottisen när hon gosar sig i min säng, men varje gång jag kommer ihåg kameran så flyttar hon på sig. Jag tog i alla fall en bild i går kväll där Tajtotten och Akka snusar

i sängvärmen.

Ser ni hennes bakben, dom viftar hon och putter på mig med på nätterna när hon inte ligger med huvudet på kudden som en människa. Lite knäppt tycker jag men hon mår fina fisken.

En del tycker säkert att det är helt fel att djuren ligger där och myser. Det tycker egentligen jag också men jag har inget att säga till om för vanan har utvecklats när jag inte varit hemma.



Det här är Tyson.

Han är en omplaceringskatt som jag tog hand om för två år sedan eftersom han inte ville bo i lägenhet utan längtade ut i naturen.

Han var så desperat så han slängde sig på fönster och dörrar, allt för att komma ut. Det gjorde han hos oss också så jag insåg att det där med att bekanta sig med familjen var överreklamerat för hans del. På med ett katthalsband med reflex och sen släppte jag ut honom. Vi fick gå ut för att hämta honom två dagar i rad, sen var det som om han alltid bott med oss. Jag fick ett samtal från Blå Stjärnan där dom frågade om jag var intresserad av honom eftersom han annars skulle avlivas. Ägarna var lika desperata som Tyson för dom bodde i lägenhet. Det var ett bra beslut jag tog. Det är en supertrevlig katt som jag är så himla förtjust i.

Jaha, vad ville jag nu med detta, jo - skall ni skaffa katt så ta hand om en katt som behöver bli omhändertagen eller omplacerad. Det brukar bli väldigt bra. Kattungar är söta, det tycker jag med, men dom blir också stora katter ganska snart. Det finns massor av fantastiska katter att välja mellan på olika katthem. Det kostar kanske en slant, men du får ju också hem en katt som är vaccinerad och frisk. Kanske till och med kastrerad, vilket är jättebra.

Nu sitter Kattprinsessan här och pockar på min uppmärksamhet. Jag vet att hon vill ha filmjölk. Hon har nämligen använt filmjölksljudet en stund och kliver på tangentbordet i sin iver att övertyga mig om att hon har en nära döden upplevelse av bristen på A-fil.

Dax att agera tror jag!

sov gott

Av Helene - 5 februari 2009 09:15

Idag har dom ringt för nu behövs det vikarier i skolan. Tyvärr måste jag säga nej, det blir lite mycket med två jobb på samma dag. Jag är ju ingen  ungdom längre.

Jag vet att dom återkommer som tur är. Det kan ju vara bra att arbeta lite extra då och då.

Inspirationen jag hade igår fortsätter att spira. Ännu mer sen jag varit ute på diverse roliga bloggar och spanat. Himmel vad många det är som gör massor av härliga saker och visar det.

Jag brukar ta en tur på bloggarna här på bloggagratis varje gång jag är inloggad. Några tycker jag är så kul att jag följer dom varje dag.

En eloge till alla kreativa och fantasifulla människor här. Roligt att ni delar med er.

Idag är det kramsnö, det har inte kommit så mycket snö, men den som ligger oroar mig eftersom den är så våt. Det bådar inte gott för bilar på väg. Får väl hoppas att det inte är så illa som jag föreställer mig. Jag märker att jag inrättar tillvaron efter vädret och hur smart är det egentligen. Kan bara säga att det begränsar mig mycket. Jag får väl njuta av den enda plusgraden som är idag.

Ha en bra dag - det skall jag

Av Helene - 4 februari 2009 20:12

Nu har jag äntligen kommit igång! Skapandet fullständigt sprutar omkring mig och det känns hur bra som helst. Jag bryr mig inte så mycket om hur andra tycker att det ser ut men självklart blir jag glad som en lärka om någon gillar det jag gör.

Det värsta med att få lusten att skapa är att jag glömmer bort tiden. Detta kan ibland göra att jag missar viktiga saker. Inte bra alls.

Idag har jag limmat och rivit papper så nu är jag mätt på det. Skall klippa i tyg om en stund hade jag tänkt, randigt tyg blir runda klipp och blommigt tyg blir som stavar. Sen kan ju den som vill, fundera på vad jag skall göra.

Det låter säkert som att jag helt oplanerat river limmar och klipper i tyg för att ha det i en liten hög. Så är inte fallet. Tokig är jag, men det finns en mening i galenskapen mellan varven.

Det här är ett exempel på min färgfrossa. Målad stol, drickamålning. Det är ett antal år sedan jag gjorde den här stolen men jag gillar den för den gör mig glad.


Tidigare i dag skrev jag att det kommer snöflingor dalande och jodå, nu har det kommit många. Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta. Det blir ju åtminstone ljust med snö, så jag får väl tycka att det är ok ett par dagar. Bara jag kan ta mig ut till stora vägen ni vet.....behöver ju komma till hästar och till arbetsplats.

Hästar förresten, dom gled verkligen fram när dom skulle in. Jag är alltid orolig för att dom skall hamna så fel med sin fötter att dom gör sig illa. Det har varit himla jobbigt en längre tid nu även om vi har sandat för att dom skall kunna gå någorlunda säkert till och från hagen. Idag var dom dessutom ganska upprymda, förmodligen för att det var snö i luften.

I morgon har jag att välja på tre saker beroende på om jag kommer härifrån eller inte. Jag kan åka för att se när min dotter har hopplektion på skolan sin, besöka dvärgpinschervalpar eller vara hemma och ev. städa och sedan ta en tur till hästarna.

Valparna är ju kul förstås. Men å andra sidan skall jag ju ingen ha eller skall jag det? Det är också kul att se Lisa rida men det är en bit att åka. Bäst är nog att ha en översyn på hemmet och sen åka till Lisen och Daisy. Jag skall ju arbeta i morgon kväll också.

Alltså, jag kan inte bestämma mig och det gör mig tokig. Jag kan inte bestämma mig för om jag skall ha pinchervalp eller inte fast jag är ju så sugen så det finns inte.

Kanske skall jag fråga rottisen vad hon tycker!

Kram till alla


Av Helene - 4 februari 2009 14:55

Idag är det redan onsdag säger dom. Vädret är ok utifrån mitt sätt att se det, det går mot noll och sen hoppas jag på plus.

Visserligen är jag lite misstänksam mot att det virvlar omkring en och annan snöflinga men jag kanske inte behöver oroa mig. Värre är det väl för engelsmännen som fått lite för mycket för att "uppskatta" det fullt ut. Läste en artikel igår om reaktionen i det brittiska samhället och kan inte annat än le åt det.

Jag har lite svårt att hålla med alla mammor och pappor som hoppas att barnen kommer att få mycket snö nu när det snart är februarilov. Kommer på mig med att vara alldeles tyst när detta kommer på tal nämligen. Vem sjutton vill ha snö nu? Jag är nog inte ensam om att drabbats av vinter/kyla hat. Flera betrodda och kära vänner håller med mig men, jag har faktiskt vänner som älskar vintern och kylan och mår oförskämt bra just nu. Dom åker skridskor och skidor och längtar redan efter nästa vinter! Hur kan det bara bli så?

Känner mig i övrigt ganska nöjd med dagen. Sov gott och länge....hur många har kunnat göra det idag? När jag fikade så ringde en god vän och skulle höra sig för om det var aktuellt med ett outletbesök i staden. (Det var planerat men inte 100 bestämt.) Jo då, på med kläder och vips iväg i Lilla Blå. Tycker att det är en lyx att kunna shoppa mitt på vardagen sådär utan vidare. Annat var det när jag var liten och min mormor och jag var i Göteborg och handlade. Jag minns att det var ganska tomt i butiker och på gatorna för det var bara hemmafruar som handlade. Folk arbetade ju på ett annat sätt då och det var få som var lediga mitt på en vardag.

Nåväl, just idag drabbades jag av ett sängöverkast helt i min smak och detta bar jag runt på länge innan jag bestämde mig. Vänninan hittar alltid en massa roliga kläder och hon har tålamod nog att gå igenom allting som hänger på ställningarna. Det har inte jag, jag drabbas dessutom av blindhet när det finns så mycket att titta på. Tur att hon är med för det är hon som hittar saker till mig. Ha, och vips blev jag med klänning i tunn ullvariant. Passade utmärkt och det var "min" färg också.

Nöjda och glada drog vi hem och angrep stallet så det blev klart till kvällen.

Känner att det kommer bli en hästmysarkväll idag. Ibland får man lägga lite tid på att ordna extra med sin fyrbenta kompis. Både jag och Lisen går i vinteridé. Hon vill förstås komma ut på tur, men det går ju inte att rida här just nu och sen har jag ju fortfarande jäkligt ont när jag sitter upp. Ischias är inte kul. Visst kan man ändå jobba med sin häst tänker väl någon och det är ju helt rätt, men hästarna kan knappt stå på benen i hagen så hur skall man kunna göra något i tex paddocken när isen ligger som en hinna överallt.

Men, jag kan berätta en hemlighet....våren kommer snart för det har jag bestämt.

Nu skall jag klippa, klistra och limma lite tills det blir dags att ta in hästarna vid femsnåret.

Ha det sålänge


Av Helene - 3 februari 2009 22:35

I´m back! Nu har jag jobbat! Jättekul på riktigt. Har svårt att tänka mig att det här inte skulle passa mig ganska bra på sikt. Det verkar som att jag skulle kunna få jobba nätter om jag gärna vill och det inbillar jag mig att jag faktiskt vill göra. Men, jag vill också ha en och annan kväll, det är rätt mysigt. Matlagning, lek och att natta barnen. Det behövs någon som gillar färg och form och det gör ju jag så jag kommer nog att ha en del sånt.

Det värsta med att gå brevid är att man inte kan göra något vettigt, bara se på och fundera förstås. Personalen på det här gruppboendet är väldigt mysiga och trevliga mot mig och svarar på alla "dumma" frågor jag har.

Jag lovar att det är mycket jag undrar över. Nya barn varje gång, mycket att läsa in sig på. Bara det att vara ett steg före hela tiden är inte alltid så lätt när man inte känner dom. Att använda rätt vokabulär när det gäller att tala med personalen så vi talar om samma sak. Vissa saker säger man inte eftersom det är fel ord i sammanhanget ( ord som fanns förr och som har fått nya synonymer). Jag har givetvis gjort en och annan blamage redan.

Äntligen får jag möta världar som jag inte annars kommit i närheten av.( Möjligtvis när jag arbetade på Sätters vårdhem i Karlstad för sisådär 30 år sen och gick på lärarhögskolan.)

Det passar mig som en kroppsstrumpa! Visserligen möter man alla möjliga barn även i den vanliga skolan men det är liksom inte samma sak.

Här finns också ett otroligt kunnande och en positiv livssyn som bara är att ta till sig. Personalen är i blandade åldrar och dom är där för att dom verkligen vill det.

Jag har aldrig arbetat med multihandikappade barn förr och nu skall jag få pröva det också. Jag har ingen aning om hur jag kommer att kunna hantera det så den dagen kommer jag att vara övernervös antagligen.Vet inte vad jag har att vänta mig, men jag har bra handledare som är öppna för allt och som frågar mig hela tiden vad jag tror att jag kan behärska. Då är det lätt att våga säga att man inte vet hur det kommer att bli och hur jag kommer att reagera. Jag kan bara säga att det inte är självklart för mig.

Ja gisses vad livet kan vara spännande!

Prövade en ny väg hem, det var lite bättre än den vanliga genom skogen. Fast den är nästan 1 mil längre. Sista biten är givetvis från stora vägen och till huset. Den kommer inte att bli annorlunda precis.

Orkade inte ens fundera på om jag skulle våga köra ner för min omtalade backe utan jag gav mig i kast med den som att det var barmark. Ner kom jag utan problem annars skulle jag nog inte sitta här och babbla. Kan också meddela att det just nu är 3 grader kallt.

Just nu har jag lust att fortsätta med mitt projekt men jag avstår för jag är ganska trött. Hunden pockar på uppmärksamhet och jag förstår henne. Hon har ju vaktat huset åt mig. Nu måste vi ju gosa lite.

Tyvärr stjäl hon saker och lägger ut i hela huset som en markering på att hon blir åsidosatt. Sopor är populärt men idag har hon gett sig på kattmaten som står i en svåröppnad burk. Jag kan bara säga att i morgon får jag handla ny mat till kattprinsessan och Tajtotten.

Sov gott




Av Helene - 3 februari 2009 13:06

Tro det eller ej men idag är det plusgrader här. En plus än så länge och hela jag blir så glad.

Läste på någon löpsedel att man skall köpa ny bil just nu för nu dumpas priserna. Ok, jag behöver ju en nyare bil kan man säga, men inte sjutton tyckte jag att det såg så dumpat ut när jag väl tittade efter. Ser framför mig hur jag susar omkring i en RAW 4, för det är en sån jag vill ha, men än så länge hittar jag ingen med "dumpat" pris.

Igår körde min goda vän runt gården med Lilla Blå för att höra de förskräckliga ljuden som finns i den. Jodå han hörde, men det var väl inte så farligt sa han, det verkade mer som att något skulle vara löst under bilen. Tex ljuddämparen eller så. Själv tycker jag att det ser ut som att ena bakhjulet lutar åt fel håll, men ibland ser jag ju dåligt. Den rullar i alla fall och idag har den varit tyst av någon anledning.

Skall till jobbet om en stund. Det är en bit att köra så vi får väl se vad som händer....

Syns och hörs.....hej så länge

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards