Alla inlägg under april 2012

Av Helene - 29 april 2012 00:03


Lara i april för tre år sedan  


Klockan har precis blivit söndag. Jag kom hem från jobbet ganska sent för på vägen hem åkte jag till stallet och nattfodrade i mörkret. Det gnäggades mjuk från hagarna och det var lite mysigt att försöka ta sig fram i mörkret och ge dom sitt hö. Risken att gå in i elstängslet var överhängande men jag lyckades klara mig.

Väl hemma kom Akka och Leo glatt skuttande och ville hälsa så omständigt som bara hundar kan.

Katterna är likadana dom vill också tal om att dom vet att jag är hemma.

Lara ville också påminna mig om att deras mat var slut och att hon ville ha sin filmjölk omedelbart. Det fick hon såklart.

Det kändes gott att komma hem till mina kompisar.


I morgon är det söndag och jag skall jobba då med. Börjar på em och hundarna får nog följa med.


Idag har jag överträffat mig själv och dammsugit, diskat, tvättat golv och vanlig tvätt, plockat iordning i rummet efter min ommöblering av hyllor och hunnit promenera hundar, pyssla med hönsen och planterat lökar och annat.

Läste just min blogg idag för tre år sen. Då fick jag rabarber av en kompis. Tyvärr blev det inte så stora stånd av rabarber som jag önskade mig. Idag upptäckte jag att det faktiskt finns rabarber på den här tomten. Jippie!

Skall bara slänga på lite stallgödsel så blir det nog fart på dom.

Hoppas också att det blir mängder med ringblommor där jag sått sådana. Satte lite lökar också, av gladiolus. Har inte en susning om det går att ha dom här upp på höjden. 

För första gången den här våren kände jag lite utomhusinspiration. Kan ha berott på att det var sol och rätt milt ute när jag kom ut i morse.


Mitt mottagningsrum är äntligen helt klart nu och snart skall det bli en mingelinvigning här. Det skall bli så kul att komma igång igen med min homeopati.


Nu skall jag skutta i säng. Lite trött är jag allt. Vi hörs


Av Helene - 27 april 2012 12:27

Somnade med boken över näsan och sov gott hela natten. Någon gång på småtimmarna har jag nog flyttat boken till nattduksbordet.

Idag har det blåst halv storm i området. Solen tittar fram men det är lite kyla i luften.

Om ett par minuter skall jag ut och jogga med hundarna.

Akka är så springsugen att hon studsar när vi närmar oss ytterdörren.


Insåg i morse att det är dags för snabeldraken att få komma ut. Den behöver rastas och dammvippan behöver jobba också. Med andra ord, här ser ut som en katastrof.

Kanske hinner jag i morgon fm. 


Idag är en dag med goda tankar!

Vi hörs 

Av Helene - 26 april 2012 23:22

 


Kom från jobbet för en stund sen. Fantastiskt att jag fortfarande kunde se omgivningarna trots den sena timman.

Nu behöver jag ingen ytterbelysning på ett tag.

Arbetar hela helgen men kommer ändå att ha tid att dona på dagarna. Bra med kvällspass tycker jag.


Idag hämtade vi hö i min bil. Den lilla skrutten har massor med utrymme. Det är ju lite lurigt det där med hö just nu.

Egentligen skulle man inte behöva handla mer hö eftersom det borde vara lite grönare och det är det inte, några hötussar till behöver åtminstone våra hästar.

I tisdags blev Lerki kastrerad så nu är han en valack. Inte verkar han ha upptäckt det än eftersom ha fortfarande klättrar glatt på Lisen.

Han är så cool och rolig den där lille Lerki. Har massor med saker för sig och är väldigt nyfiken.

Snart är det ett år sedan han föddes.


 


Tiden går så väldigt fort när man ser "barn" växa.


Nu är det bedtime för mig. Skall läsa i min bok och hoppas att jag glider in i sömnen med boken över ansiktet.

Ha en bra fredag, det skall jag såklart!

Av Helene - 21 april 2012 17:15

 


Har inte så mycket att komma med idag.

En resa till Partille och min mor där jag fick en god middag har jag hunnit med.


Här hemma går motorsågarna varma i skogen och en och annan traktor susar förbi. Passade på att kolla var gränsen till "min" mark går nu när skogsägaren passerade.

Det var precis som jag trodde och det var ju bra. 

Det blir till att sätta fler stolp under våren, hoppas att jag får ner dom bara. Här är mycket sten ivägen.


Samlar energi till att börja skrapa dörrfoder. Det är ett tag sen jag målade och nu ser jag att jag behöver måla lite till på vissa ställen. Ljuset är ju bättre nu och skavankerna syns och även alla missar. Det som är mest iögonfallande är  allt som jag målat med vit lackfärg verkar ha dragit in i väggar och tak på något sätt vilket gör att det ser flammigt ut. Alltså får jag måla en gång till i alla tak tex.

Just nu upplever jag att hela mitt möblemang är fel och färger på textilier också. Hela inredningen verkar halta på något konstigt sätt. I vintras var jag nöjd med resultatet men det är jag inte nu.

Vet inte hur jag vill ha det egentligen och det stör mig hela tiden.

Förmodligen får jag nya idéer om jag bara har lite tålamod.


I kväll skall jag hem till en kompis och dricka ett glas vin eller två. Bäst att utrusta sig med ficklampa inför hemfärden. 

Först skall jag lämna tillbaka en dunk med bensin som jag lånat och efter det blir det hundpromenad.


Ha nu en fin lördagskväll och var rädda om er!

Av Helene - 18 april 2012 22:59

Idag har jag varit på ett seminare med Charlie Söderberg från Lyxfällan. Tredje gången gillt för mig på Lorensbergsteatern i år! (Första gången var det förhandsvisning på "30 grader i februari", sen var det Rampfeber och nu Lyxfällanmannen)

Inte helt fel. Han var snabbpratad, rolig och hade givetvis ett spännande budskap om hur vi ser på ekonomi och hur man kan ändra sitt synsätt. Det gav mersmak och jag anmälde mig helt glatt till ett seminarium i höst också.

Hittade seminariet på FB och anmälde mig. Kostade gratis och jag kunde skicka en inbjudan till en vän eller två med en gratiskod. Passa på nästa gång han är i Göteborg eller i Stockholm. Snart skall han vara i Malmö såg jag på FB.

Gratis kan vara gott ibland!


I övrigt har dagen varit trög och allmänt trist. Vill knappt gå ut, gillar inte vädret alls.

Satt en stund och följde rättegången i Oslo och blir helt upptagen av att Breivik verkar så sjuk i huvudet.

Vi betraktar ju extrema fundamentalister som fullständigt förvrängda i sina hjärnvindlingar oftast påverkade av religiösa ledare med förvrängda idéer om sin religion. Den här snubben har ju hittat på alltihop själv, hur illa är inte det?

Jag borde inte läsa om honom, ingen vill tala om honom bland mina bekanta för alla blir illamående och jag gissar att många vill säga saker om honom som dom aldrig drömt om att säga om någon annan.


Nä, gonatt på er, här skall sovas!

Av Helene - 17 april 2012 10:47

Ett litet inlägg till hinner jag med idag. 

Surfar runt lite på nätet och hamnar på aftonbladets sida. Breivik tar hem dagens scoop.

Läste en del om rättegången igår redan och följde med i uppdateringarna från rätten idag också.

Jag mår illa av det jag läser och hör. Jag känner stor sorg. Hur skall vi någonsin förstå det här. 

Nu kan man kanske säga att om jag mår illa så borde jag ju inte läsa om honom men det handlar inte om vad jag borde eller inte. Jag, som så många andra, vill kanske få en förklaring till hur han ensam har lyckats döda så många människor och dessutom får utrymme att förklara sina åsikter för hela världen.

Förmodligen kommer jag aldrig att förstå honom, eller acceptera att han gjorde som han gjorde utifrån sitt perspektiv.  

För mig är han fullständigt knäpp och jag funderar på hur i hela friden man skulle kunna gjort för att kunna konstatera att han är helt ok i knoppen eller mentalt handikappad. Det verkar vara rena snurren och vad jag fattat så begår alla dessa advokater mm misstag mellan varven, vilket kanske kan förklara att han inte gått igenom fler tester. Å andra sidan har ingen haft ett sådan här makabert "politiskt" fall tidigare.

Tester är ju det enda vi har för att se om någon är frisk eller sjuk i dessa sammanhang. 

Nåväl, jag vill egentligen inte ge mig in i den här debatten om Breivik, kände bara att jag blev fruktansvärt upprörd och orolig över hur mycket gift han hinner sprida innan fler agerar utifrån sina egna uppfattningar.

Det har varit förhållandevis lugnt sen det förfärliga hände i juli förra året så man kan ju hoppas att extremister i norden tar avstånd från honom också. 

Jag tänker på de som mist anhöriga och idag sitter där och lyssnar. Det måste vara helvetet personifierat. Kanske det på sikt ger en viss lindring och ett avslut hur konstigt det än låter.

Av Helene - 17 april 2012 08:07

Vitt och vackert.....ett tunnt täcke med snö över hela området.

Ser på FB att många fått en kortare släng av ångest för detta. Konstigt nog så blir jag mest full i skratt över aprilvädrets nyckfullhet. Solen skiner intensivt så jag tror att den mesta snön försvinner under dagen.


Majsan, min svarta katt, kom inrusande i full karriär när jag öppnade dörren förut. Hennes yviga svans var full med snöflingot. Det såg rätt läckert ut. Det varade inte så länge för det blev snabbt våta spår efter henne och vips var det borta.


Idag blir det jobb och i morgon skall jag på en föreläsning på Lorensbergsteatern. Det skall bli intressant. Handlar om ekonomi och "energi". Ulrika följer med och jag ser verkligen fram mot detta. Har till och med tagit ut semester för att kunna åka dit. Om jag bara kunde komma ihåg vad föreläsaren heter så skulle jag skriva det också, men just nu är hans namn borta ur huvudet. Lite typiskt mig, jag har svårt för namn - alltid.


Tidigare har jag skrivit om att jag vill fixa till det här hemma. Nu har jag i alla fall klurat ut hur jag vill ha det i vardagsrummet. Det tog några dagar men igår kom jag på hur jag kan göra. Måste skrapa och måla en dörrkarm först, sen är det bara att styla om. Det skall bli roligt för jag tror att det blir både fint och överraskande. Stort "gilla" för det. Hade jag bara haft råd så hade jag investerat i en ny matta också men det får bli till hösten.

Igår tog jag en tur till mor min och hon hade planer på ett IKEA besök. Fattar inte hur hon orkar med den trötta kroppen som hon har men.....vi har varit där förr och man kan låna en rullstol och då blir det genast enklare för henne. Får se när det blir av, hon skall ju känna att hon orkar.


Nu är det fikadax och sen skogspromenad med doggarna. Det blir en intensiv dag med APT och jobb. Skall hämta upp en arbetskamrat på väg till jobbet och blir tvungen att köra en liten omväg. Hon har ingen bil och om hon skulle välja att åka buss så får hon åka redan nu för att vara framme kl. 13. Helt sanslöst dåliga möjligheter med bussåkning i området kan jag säga.

Bor man i Hyssna och skall till Hindås så måste man åka in till Mölnlycke för att ta sig till Hindås. Det är väldigt många mil när det bara är ca 2.9 mil för mig att köra med bilen en väg. Jag tycker att hon är fantastisk med sitt bussåkande. Hade själv fått göra mig av med alla djuren om jag skulle ägna så mycket tid åt att ta mig fram till min arbetsplats och få lägga massor av tid på att vänta på bussar och vänta på jobbet tills arbetstiden börjar, för det är ju så att busstider och arbetstider stämmer dåligt med varandra.


Idag får jag alltså vara chaufför och det känns helt ok!

Ha nu en fin dag i solen eller under molnen, (vet ju inte om solen syns hela dagen).


Av Helene - 14 april 2012 10:30

Jobb, jobb, jobb....

Skulle önska att tiden går fort fram till min semester. Den blir tidig i år. Sen blir det fullt ös under juli - augusti och sen några veckor ledigt igen. Känner det som en god planering.


Plockar bort påsken idag. Har liksom inte hunnit under veckan. 
Det är lite pill med det även om jag inte pyntat sådär mycket som många andra gör.

Kastanjen får vara kvar ett tag till, den har slagit ut och är jättefin.


 


Letar inspiration till mitt hem. Är, som jag tidigare sagt, sugen på lite nytt.

Har ett svårmöblerat vardagsrum och matrummet är inte heller det enklaste att möblera. Möjligheterna är inte så många eftersom det är ett genomgångsrum.

Klurar och lurar hela tiden på en roligare lösning med det jag redan har. Nytt är liksom inte att tänka på.

Vill ha en större helhet, hur det nu skall gå till.

Tavlorna jag har gillar jag väldigt mycket men....dom är ganska stora och dom är svåra att kombinera eftersom mina väggar inte räcker till. Dörrar och fönster lämnar inte mycket väggyta kvar.

Kanske skall jag plocka ner allting från väggarna och för en gångs skull tänka i nya banor. Tavlorna behöver ju inte vara i vardagsrummet, hallen kanske eller ........?? Fyller dom en bättre plats på vinden kanske, undanstoppade för världen.


Har också varit ute i trädgården och försöker få en bild av hur jag skall göra där. Det finns en gammal trädgårdsdel som för längesen varit väldigt fin tror jag men nu har den vuxit igen och jag vet att det har gått hästar där och tyvärr trampat ner det mesta.

I övrigt finns det bara en stor mossmatta med hysteriska grässtrån på. Trädgårdsstolarna sjunker ner i mossan och man sitter på trekvart känns det som. Kvar efter förra ägaren finns det markplattor. Kunde jag bara jämna till ett område och fylla på med grus och sand så skulle jag kunna lägga ut plattorna. Dom är inte vackra men jag tror att det skulle passa här trots allt. Det är ju inte nödvändigt att köpa ny trall när det finns material på plats.


I sommar kommer huset att få ny panel. Det innebär att jag inte kan så blommmor hur som helst i år eftersom de kommer att vara ivägen för hantverkarna. Det känns lite surt men nästa år blir det nog desto finare.


Är äntligen klar med mitt mottagningsrum och kan nu ta emot patienter. Djur alltså, eftersom jag är djurhomeopat.

Hemsidan skall fixas till. Just nu är den nedstängd för uppdatering.

Det skall bli riktigt roligt med mottagning här hemma. Kanske jag kan slippa undan en hel del resor på det viset och det blir billigare för djurägarna.

Här finns till och med plats för att ta emot häst om det skulle vara av intresse. Fast det är ju oftast enklare för hästfolk att jag åker ut till dom istället.


Om en stund skall jag gå en långpromenad med hundarna, sen skall jag ta hand om stallet, dammsuga och tvätta golv, hänga tvätt och åka till jobbet. En ganska kompakt dag.

Ha det i vårens tid!

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards