Alla inlägg under maj 2010

Av Helene - 29 maj 2010 21:02

Nu börjar nedräkningen på allvar! På fredag är det utspring och plötsligen har jag ingen skolelev hemma längre. Det är både underbart och sorgligt. Tänker jag för mycket på det så blir jag alldeles full i gråt.


   


Tiden går alldeles för fort......jag lovar.

Allt detta hade till följd att jag började titta på kort.( Det skall ju vara en skylt med så hon hittar oss bland alla andra på fredag.) Milde himmel vad jag blev snyftig, tur att jag var ensam hemma.


I övrigt är det illkallt ute och jag huttrar fortfarande. Hela vintern och ända fram i maj hade jag inte planerat att ha det så kallt men det är det. För första gången i hela mitt liv kan jag tänka mig att bo i ett varmare klimat.

Handlade lite blommor till krukorna igår men med tanke på hur kallt det är så mår dom nog inte så bra.  Till och med min humle har stannat upp i växandet just nu. Den vill nog ha mer värme för att orka klättra mot himlen och breda ut sig runt husgaveln. Än så länge är den bara en pytteplanta.

Köpte den förra året men den verkade inte gilla att bo under altanen. För skuggigt antagligen så jag tog upp den och satte den i en kruka där det är lite ljusare. Det tog bara någon dag så  satte den fart. (Bild kommer när kamerabattriet är laddat.)

Måste nog inse att jag inte kan plantera växter som vanligt här på gården. Det är alldeles för kallt året om. Det får bli krukor i stället.

Mina jordgubbsplantor har tagit sig bra sen jag planterade om dom. Nu bor dom under glas så just för ögonblicket ser det ut som att jag skall få en hyfsad skörd. Gäller bara att komma ihåg att vattna då och då.

Lite bekymrad är jag för gräset i hagarna. Det växer oerhört dåligt och det innebär ju problem för Lisen.

Nåväl, jag skall inte fundera mer på det just nu. Skall slänga mig i soffan framför burken och titta på fyrans film.

Ha det, vi hörs

Av Helene - 26 maj 2010 11:20

Så var det ju det där med bloggtorka....Therese du har helt rätt, jag har verkligen drabbats av denna sjuka.

I går var jag chaufför till två unga studenter som skulle på bal. Först var det håret som skulle fixas,


  


 sen en lång tur i bilen till skolan för påklädning och sminkning, fotografering och en tur till centrala Kba där alla träffades innan bussarna tog dom till Valand och själva balen. Dom var många....närmare 800 vilket ju är en hel del.

Jag häpnade över hur förändrade dom var och hur fina klänningar det finns att glassa runt i.

Självklart kände jag mig som en stolt mamma när jag tittade på just min dotter i sin gröna balklänning och med uppsatt hår.


  


Miljön runt skolan är ju inte helt ful precis.



Ett rosa slott är ju ganska fräckt kan man ju tycka. Det här har dom sett varje dag i två år. Det är så länge som dom varit just i detta området. Meningen är väl att treorna på skolan skall ha sitt sista år här i fortsättningen.

Tro nu inte att dom haft tillgång till slottet. Bara stallet! Ingen får sätta sin fot inom slottets gränser, inte ens en häst som rymmer....     

Pratade precis med henne och hon hade haft en rolig kväll sa hon. Tur, tänkte jag, så mycket jobb för att klä sig då vill det till att man har roligt också.

Nu är det bara drygt en vecka kvar sen blir det utspring, flakåkning och fest.


    


Jag fortsätter fixa och dona i trädgård och inne i huset.

Nu har jag sytt ryggkuddar till utesoffan också. Det blev genast mer bekvämt.

I förrådet hittade jag min mormor och morfars gamla soffbord som jag släpat runt på sen de gick bort. Tyvärr är det lite slitet efter mina barns framfart och det har börjat få fula märken här och var. Nu har jag slipat ner det och målat om det.

Jag hoppas att jag kommer att trivas med att ha det i mitt vardagsrum.

Nu har jag ett glasbord där. Egentligen är det ett soffbord till en utegrupp i rotting men jag har gillat det bordet och det har passat fint in i mitt vardagsrum.

Glasskivan har ju gjort att mitt lilla rum känns lite större. Inte fel precis.

Nu är det emellertid dax för lite förändring så nu får antagligen bordet bo ute i sommar ihop med min gamla korgstol.


  


Ny filt och ny kudde skapades i all hast häromdagen. Jag gillar dom här tygfiltarna av tygbitar som blivit över. Perfekt att dölja delar av en tråkig soffa med. Dessutom så ville jag ju ha en med blått i eftersom jag hamnat i en blå period.


Utomhus har jag också flyttat på min odlingsplats. Den har numera hamnat lite närmare huset.

Här finns än så länge bara jordgubbsplantor....men det skall bli mer så småningom.


  


Förra årets gurkskörd gav mersmak så det kommer att bli så i år igen. Konstigt nog klarade sig mitt terrarie utomhus i vinter så gurkplantorna får bo där i år också.

Nä, nu får det vara nog för idag. Om några timmar skall jag till jobbet  och innan dess vill jag greja lite till här hemma.

Av Helene - 15 maj 2010 22:28

  


Bloggtorkan har varat i 15 dagar. Inte bra! Sanningen är väl egentligen den att jag haft en hel del annat att pyssla med.

Som att försöka få ordning på diverse utrymmen i husen här på¨gården.

Jag är inte klar än. Målar träpanel och det verkar aldrig ta slut.

Här nere i huset har jag i alla fall börjat få ihop mitt vardagsrum. Ny klädsel på gungstolen. Ny blå matta, en rya och lite nya kuddfordral. Meningen var att jag skulle gå över till grönt för det är jag så sugen på men jag hamnade i det blå istället.



En lampa som har legat på en hylla i sovrummet fick äntligen komma upp på prov. Jag gillar den men känner mig inte riktigt hemma med den än. Lite ljus i den gör nog susen......  


      

1. Majsan är skeptisk till att Leo är så nära. 2. Majsan är lite blyg. 3. Majsan är en lång katt.



Har jag tur kommer snart gräset att växa lite mer. Under eftermiddagen var det både kvavt och soligt.....måste vara riktig vår på väg.


Ha det tills nästa gång.....i morgon kanske 

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards