Alla inlägg under oktober 2012

Av Helene - 27 oktober 2012 11:30


 




Idag är det arbetsdag med eftermiddagspass. Hinner nog ta en sväng med dammsugaren innan jag åker till jobbet.

I går var jag ledig, eller schemafri om man så vill.

Handlade äntligen en ledslinga till min ljusinstallation och en rulle tapet till hallen.
Vips var tapeten på plats och vips var ljusinstallationen klar och jag är supernöjd.

Fick också fixat nya ryggkuddar till matsalsstolarna.

Det är så kul att få färdigt när man längtat efter vissa förändringar.


Ljuset i ledslingan är ju inte så mysigt men det kalla ljuset dämpas av tyget. Jag valde en gammal gardin i linne med en svag rand i för att det skulle bli lite "liv" mot väggen.


 




Hann åka och handla på morgonen idag och samtidigt fiskade jag upp en häftpistol. Kan inte fatta att jag aldrig får tummen ur och handla en sådan. Jag får väl önska mig det i julklapp eller så.

Hem som en raket och fäste gardiner i mitt skåp. Blev mycket nöjd med det. Passade också på att häfta fast tyget runt ramen till "ljusinstallationen". Jag kommer aldrig att kunna ta bort det tyget nu! :)


Solen skiner idag och det var 3 minus när vi åkte till affären doggarna och jag. Jag känner mig kluven över vädret. Jag gillar ju inte kyla men det är så fint när solen tittar fram och hela gården badar i ljus. 

Vill inte ha snö än, där går gränsen. Vill inte ha kallt heller men vinter är ju vinter och man kan ju inte få välja tyvärr om man inte flyttar till värmen. Det har jag inte lust med alls så jag får bli kvar här hur vädret än beter sig.

Nu är det jag och snabeldraken en stund. Kram på er! 



Av Helene - 25 oktober 2012 12:26

     


Torsdag och timman är sen. Ja inte sen på kvällen , sen för att jag snart skall till jobbet och har inte hunnit det jag borde idag. Skulle åka för att handla och hade problem med att få med Leo i bilen. Han ville inte hoppa in och det gick inte att få honom att fatta att han bara skall hoppa in genom bakluckan.Han vägrade av någon outgrundlig anledning så ha fick vara hemma. Surgubbe!

Men, han blev väldigt glad när vi kom hem igen så nu är allt som vanligt.


Lisen ligger och slöar i hagen under eken och de andra två står och hänger brevid. Ser väldigt rofyllt ut.

Är inte så glad över att lämna huset idag.

Tycker att det just nu är väldigt stökigt runt mitt nya jobb och hur det skall bli. Det tar på krafterna men i slutändan hoppas jag att det ordnar sig till det bästa.


Här kommer mitt matsalsbord.


 


Det blev ganska fint det också men allt runtom är inte färdigpiffat än. Stolknopparna skall fixas till och det skall vara nya kuddar på stolarna också. Då blir helheten bra tror jag.


     


I morgon hoppas jag att jag hinner med att sätta upp spetsgardiner i skåpet. Sen är skåpet äntligen färdigt.

Skall måla klart korgen på insidan också så helheten kan berätta om jag gjort rätt val eller inte :)


   


Som slutmål har jag att inhandla sprayfärg, vit, till mina korgar och en rulle tapet till hallen. Har ju inhandlat en fin tapet som jag trodde skulle bli bra i min hall men, nja, jag känner att det blir väl mycket pippi i hallen då. Det är kolibrier på den tapeten och jag tror inte att det passar ihop med den övriga inredningen nu när jag tänkt efter sen jag handlade den. Det är svårt att hitta rätt och det gäller att inte ha för brått. Ibland har jag nämligen alldeles för bråttom när det gäller inredningsdetaljer vilket medför att jag känner mig olustig och vill ändra på det jag gjort.


Nu är det hundarnas stund.

Promenad innan arbetet som vanligt.

Solen tittar försiktigt fram mellan molnen. Kanske blir det en fin eftermiddag, inte helt fel!  


Längtar efter hyacintdoft, snart kan man köpa dessa delikata blommor! Hurra!









Av Helene - 24 oktober 2012 09:47

 


Såhär grått är det idag. Inget regn, men en våt hinna i luften. Det är inte så kallt än men det kommer nog kyla vilken dag som helst.


Idag blir det till att elda i kaminen innan jag åker till jobbet så att den är varm när jag kommer hem.


Har precis druckit min goda latte och försöker få igång mig. Sov ganska länge. Älskar att slippa studsa iväg till jobbet kl 06.00 Jag blir helt knockad av att gå upp så tidigt och dra iväg.



I går summerade jag mina nymålade prylar/möbler. Såhär blev det, men jag är inte riktigt klar än.
"Trebordsbordet" ser ut såhär nu.


 


När jag fick det såg det ut såhär


 


Funderade länge på att behålla kakelplattorna men det var svårt att få dom fina. Tyvärr fanns det för mycket skador på dom så jag tapetserade dom med tapetbitar som jag har på väggarna och i skåpet här hemma. Jag gillar resultatet.


 


Skåpet ser ut såhär just nu. Skall sätta upp en spetsgardin för rutan också precos som det var när jag fick det.

Skåpet är ljust grått, samma färg som luckorna i mitt kök. Ett försök att binda ihop kök och matrum färgmässigt.



Grå tapet från Rusta hittade jag för 49 kr rullen. Me like! 
Hyllplanet är också klätt med tapet.


 



Själva skriv och låddelen blev romantisk med blommiga tapeter med olika utseende. Jag har samlat på mig provkartor på tapeter från färgbutiken. Det är kollektioner som utgått och de är toppen när man skall snygga till pärmryggar, lådor och annat som inte är så stort.

Här blev det precis så gulligt som jag ville. Har lite pyssel kvar här som du säkert ser.


 


Såhär såg skåpet ut när det kom. Tyvärr fanns det för många skador på skåpet för att jag skulle få det att se fint ut.

dessutom är jag inte så glad åt mörka träslag så det gjorde ingenting. Det hade varit värre om skåpet hade varit fint då hade jag nog inte ens tagit hem det.....


När jag ändå höll på med målning fick jag för mig att grunda allt i min väg. Tog fram en av mina favoritstolar och började måla den också. Den hade skador från att ha stått ute på min före detta veranda en sommar så den var förpassad till mitt mottagningsrum.


 


Den skall målas en gång till med sprayfärg tänkte jag.

Efter stolen så åkte mina korgar på att bli målade. Har tröttnat på naturfärgen.

En av korgarna är inte målad invändigt än men det kommer. Tiden räckte inte till igår.


 


Även dessa skall sprayas med vit färg. De är bara grundade än så länge.


 


Så var det ju det här runda bordet också. Det är numera vitt. Ett litet helsike att få fint kan jag säga, men nu

är det klart och jag är nöjd med resultatet. Trodde att jag hade bilden med bordet på min kamera men det visar sig att det ligger på min mobil. Det kommer en bild så småningom.


När jag håller på att fixar med mina möbler och annat härhemma så vill jag gärna fortsätta med det ett tag medan inspirationen finns och lever. Nästa projekt blir garderobsdörrarna i hallen. De är så himla fula.

Frågan är om jag skall måla dom, tapetsera dom eller hitta på något annat kul. Collag i tapet eller......

Hjälp mig gärna. Jag vill att det skall bli snyggt för dörrarna syns hela tiden när man sitter i vardagsrummet.


Det var allt för idag, vi hörs!

Av Helene - 21 oktober 2012 10:48

En regnljummen förmiddag. Har varit ute och letat reda på en av hästarna som var puts väck. Två stod och glodde på mig, nummer tre var inte på plats. Eftersom den försvunna hästen inte är min så kände jag att det skulle vara bra att leta upp henne. Nåja, det tog inte så lång tid för hon stod i ett snår inte långt ifrån de andra. Nu kan man ju undra om jag inte hade letat upp min egen. Det hade jag såklart gjort men hon går aldrig ifrån de andra så det hade varit en sensation.


Kycklingarna växer och frodas. Tyvärr misstänker jag att två av dom är tuppar. Det ville jag ju inte ha men det är svårt att se vad de har för kön när de bara är små ulliga bollar.

Dom mår i alla fall bra.


Igår var jag hos min väninna Monica och klippte mig. Färgade mitt hår kvällen innan och vet inte vad det blev för färg egentligen. Lite mer brunt än blont kan man säga. Inte så nöjd men å andra sidan det går att ändra på om jag vill.


Runda bordet är färdigmålat och skåpet är också klart. Tar nog lite bilder fram på dagen. Vill få ordning i rummet först. Ge mig gärna tips på tapet när ni ser bilden sen. Jag tror att jag måste sätta en tapet för det skulle ge rummet lite mer karaktär.


Idag skall jag hämta en eldningstunna hos hyresvärden. Äntligen! Min mormor hade en på landet och det brann ofta i den. Tycker att det är bra och smart.

Behöver elda en större mängd båte också men har ju sån respekt för eldning så jag känner mig hela tiden osäker.

Idag är det perfekt väder för en brasa men........


Om en stund bär det av till Pjätared. Jag skall mata katter där för folket är inte hemma. 

Vi hörs!


Av Helene - 19 oktober 2012 12:27

 

Snart ett år sedan jag flyttade!


Hej hopp! Idag fredag och mys för många människor.

Själv har jag varit svårstartad idag men efter många funderingar och annat oviktigt kom jag fram till att jag måste testa om det passar med ett runt bord i matsalen.

Vill så gärna få det lite trivsamt där.

Rullade ut bordskivan från ladan och la den på min skottkärra. In i huset, monterade ner bordet jag haft i så många år och rullade in den runda skivan som väger multum och är ohanterlig för en person egentligen.
På med benen och nu står det där på sin plats. Tyvärr fel färg!

Det är ett bord som är rätt dyrbart att köpa och om jag nu skall måla om det så vill det till att det blir bra. Jag hör ju till den sortens människor som inte är så förtjust i mörka möbler så jag måste göra något år bordet om det skall få stanna här inne.

Har fått det för att det hade fått en brännskada mitt på skivan. Skulle aldrig inhandla ett sådan bord på egen hand.

Men, det är ett snyggt bord och om man lägger i skivor så kan man sitt upp till 10 - 12 stycken vid det. Inte fel om man festar till det någon gång.


I övrigt tänker jag måla färdigt mitt stora skåp och förhoppningsvis inviga det idag.

Har lyckats ta ut semester på måndag så nu är jag faktiskt hemma i fem dagar. Det känns rätt bra måste jag nog säga.

Att ha möjlighet att förbereda huset för vintern i lugn och ro är underbart. Det finns en hel del jag måste fixa och om jag har tur med min planering så hinner jag elda en del skräp också.

Vill röja ut förrådet så att jag kan köra in bilen där i vinter.

Kanske skrämmer ev eldande bort älgarna men det kanske bara är bra för här finns en del gubbar med gevär i skogen.

Idag har det varit rena autostradan häruppe. Många bilar har passerat och en av dom gjorde mig misstänksam. Hörde liksom inte till jägargänget.

Den var röd och skruttig och verkade inte veta vad den skulle någonstans. For som en tok längs vägen och slog i underredet i vägen nedanför ladan. Där kör ingen fort som känner till hur det är här uppe. Klart skum!

Ibland blir jag lite orolig för eventuella inbrott eftersom jag bor så ensligt. En vaktande rottis är nog inte mycket till hjälp om det kommer tjuvar. Det finns inte något att stjäla här precis men bara tanken på att någon varit inne i mitt hus gör mig obehaglig till mods.


Herregud, nu är klockan redan tio i ett. dagarna går alldeles för fort!

Kram på er






Av Helene - 18 oktober 2012 12:44

Inget bra datorväder, uppkopplingen svajar tyvärr och det är irriterande.

Kom precis hem efter en transport till Landvetter flygplats. Har levererat ett styck god vän där.

Hon är på väg till Kina av alla ställen.

Så kan det bli när man uppfinner saker och vill ha dom konstruerade någonstans där man kan sånt.

Nu är hon på väg dit för att prata med sin leverantör och tillverkare. Spännande tycker jag att det verkar vara.

Hennes hästar bor hos mig under tiden.


Här hemma börjar det äntligen hända saker igen. Har nu lyckats måla utsidan på mitt ena nygamla skåp och tapetserat det, delvis, invändigt.

Hittade en 49 kronors tapet på Rusta igår. Den passade utmärkt till detta "gamla" skåpet. (Tror inte att det är så himla gammalt egentligen. Kanske från 40-talet eller så ev. senare.)

Det har varit ett himla pillande med skåpet i alla fall och det är konstigt hur många ytor det finns på det som skall fixas med. Kvar har jag underdelen på skåpet. Den invändiga delen med hyllor. Det blir nog tapet på väggarna och på hyllplanen. Ids inte måla mer känns det som.

Hittade också en annan trevlig tapet för ett lika ringa pris. Den rullen hamnar nog i hallen på de fula garderobsdörrarna. Motivet är ovaligt för att egentligen falla mig i smaken men kommer nog att bli fräckt i min hall.

Det är fåglar på vit bakgrund. Kolibrier om jag inte har fel. Bilder kommer så småningom.

Tyvärr kan jag inte bara slänga upp tapeten för mitt lim har tagit slut. Jag vet att jag någonstans har vanligt tapetklister i en kartong men hittar den inte. Lite typiskt när man vill göra saker och ingridienser fattas :)


Nu är det dags för en dusch, sedan jobbar jag en stund. Ha det!


Av Helene - 15 oktober 2012 22:04

Torka aldrig tårar utan handskar! Har precis lämnat soffan efter avsnitt två. Tycker att det är bra TV för en gångs skull. Jag vet att det sitter folk därute i stugorna och förfasar sig. Synd om dom kan jag tycka.

Tabuämnet homosexualitet/HIV är i fokus. Såhär jävligt var det nog för dessa människor när HIV kom till vår värld.
Det värsta är att jag inte ens tror att Gardell överdriver. Jag hade önskat han hade gjort det.

Jag tycker serien är gripande och förskräckligt påträngande.

Inte vill man väl att föräldrar skall ta farväl av en för att man är gay även om man tillhör Jehovas. Inte vill man väl höra att ens mamma försöker låtsas att man inte finns.
Inte vill man väl behöva smyga med sitt liv. Inte vill man väl bli betraktad som pestsmittad eller se på löpsedlar att en präst säger att det är bra att dom dör i AIDS eller det till och med finns "oskyldiga" som dör. Vilka är skyldiga om man inte vet att man bär på smittan eller att information inte kommer fram?

Jag minns att något år (jag tror det var så tidsmässigt) innan de första fallen av bekräftad HIV här i Sverige dök upp så såg jag ett program om en märklig epidemi som spreds mellan homosexuella i USA. Det fanns ingen bot och man befarade att mörkertalet när det gällde smittade var stort. Jag minns att jag upplevde dokumentären som väldigt olycksbådande men precis som alla andra så glömde jag bort alltihop. Såhär nästan 30 år efteråt förstår jag att det handlade om AIDS men då fanns det inget namn att minnas. Sanningen att säga så tog det inte 30 år för mig att förstå det men just idag blev minnet aktualiserat igen.

Idag är det lika aktuellt med AIDS, men unga människor verkar inte ta det på allvar längre eller ens tänka på det.
Undrar om man talar om det i skolan nu för tiden eller om det bara är en passus i biologiutbildningen?

På alla dessa år har inte forskarna kommit fram till ett botemedel och man kan ju undra om de någonsin hittar det.

Immunbristsjukdomar är inte att leka med. 


Jonas Gardell har i alla fall gjort en bra serie tycker jag.


Ikväll har jag eldat i min täljstenskamin och det är mysvarmt i huset. Skall lägga mig tidigt så jag kan gå upp i tid, jobba lite vid datorn, hänga lite tvätt, rasta hundarna och åka till jobbet på eftermiddagen.


Ha det, vi hörs



Av Helene - 14 oktober 2012 10:31

Vaknade, som så många andra, upp till en gråregning dag. Hade lite svårt att få upp ögonen och hundarna hade tydligen samma problem. Leo låg under mitt täcke och myste, han ville inte gå med ner när jag väl kravlat mig ur sängen.

Man kan ju undra varför jag skuttat upp ur sängvärmen när jag har en ledig förmiddag.

Jo, avtalat Skypemöte kl. 9 stod på göralistan.


Skype är kanon tycker jag. Samtidigt som man pratar med varandra så kan man arbeta med samma dokument eller sidor som den man pratar med och få en massa gemensamma saker gjorda. Det är ju inte nödvändigt att se varandra, man kan ju prata ändå. 
Dessutom är det en fördel för mig att prata via Skype med min son tex eftersom den mobila funktionen är under all kritik här. I går kväll ringde Lisa till mig och för att vi skulle kunna tala med varandra var jag tvungen att gå ut i regnet. Hur kul är det?

Måste nog ha en krok vid altandörren i köket där jag kan hänga regnkläder och paraply om det nu skulle ringa här och regnet öser ner.


Igår var jag så trött i huvudet när jag kom från jobbet att jag inte förmådde mig att göra något vettigt. Eldade i kaminen och sen låg jag utslagen på min soffa hela kvällen.

Tog fram ett extra element till så jag har grundvärme här i bottenplan.

Nu börjar det bli rått även inomhus och eftersom jag inte alltid är hemma och kan elda så hinner det kyla ut rätt mycket på en dag/kväll.


Ser fram emot en ledig måndag. Den behöver jag efter en arbetshelg. 

Om inte annat så väntar dammsugaren på att bli använd och tvätten vill bli tvättad känns det som.

Mina sommar planteringar skall hanteras och krukor skall ställas undan. Jag har en del att ta tag i märker jag.


Om en stund skall jag ta hand om hönor och hästar. På med regnkläder alltså. Sen bär det av till jobbet.

Ha en bra söndag alla andra...:)

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards