Alla inlägg under april 2013

Av Helene - 23 april 2013 21:31


Denna intelligenta hund har idag klivit över gränsen igen!

För ett tag sen lyckades hon öppna kylskåpet och stjäla innehållet vid några tillfällen .....

Dessa tilltag gjorde att jag är tvungen att göra kylskåpet inbrottssäkert varje gång jag lämnar hemmet.

Idag när jag kom hem hade hon länsat frysen! Hur kul är detta egentligen? Nog kommer jag att kunna skratta åt detta om ett tag men idag känns det inte så.

Broccoli och vitkål över hela vardagsrumsgolvet, sönderslitna påsar mm. Leo hade lyckats få tag i en broccoliknippa och legat i soffan och tuggat på den men förmodligen gett upp för att den var frusen. 

Dörren till frysen på vid gavel och hyfsat avfrostat. 

Själv stod Akka på översta trappsteget till övervåningen och glodde ner på mig när jag med ett illtjut såg förödelsen.

Hon vet precis hur sur jag blir....även om det är meningslöst!


Leo och Akka hade varit ensamma i ganska exakt 3 timmar. Jag hade varit hos min mamma för att hjälpa henne med gardiner och att handla blommor till balkongen. Hundarna fick stanna hemma för jag skulle inte vara borta särskilt länge. Oftast får dom följa med men inte idag. Detta blev mitt straff tydligen.


I dag på förmiddagen skruvade jag ihop mina "nya" sänggavlar. Äntligen klart och jag är väldigt nöjd.


 


den förra sänggaveln var mest ett prov. Fick 2 dörrar av min goda vän Ulrika. Dom hade ett antal dörrar stående på logen som antagligen stått där i evigheter. Hittade 2 dörrar som var 2 m långa och 90 cm breda.

Den ena dörren var lackad i mörkbrunt. Det tog en stund att skrapa av all färg och under lacken satt en gammal färg som jag tror var gjord av lasyr med pulverfärg. Gammal målningsteknik. Båda dörrarna är nu målade med vit matt lackfärg som späddes med vatten och eftertorkades med trasa. Resultatet blir en chabbychick variant som jag verkligen gillar. Det gällde att få samma ton på båda dörrarna, det var inte helt lätt kan jag säga.


 


Tre små änglar vakar över mig uppe till vänster på sänggaveln. Kan inte bli bättre eller hur?

Om en stund är det dags att koja och äntligen har jag nu en fotända på min säng......så att täcket stannar kvar i sängen när jag sparkar av mig det.


Gònatt





Av Helene - 18 april 2013 11:07

 

Lill och Salle!


Salle hade så lång päls när han kom så jag trodde knappt att den skulle hinna falla av innan ny pälssättning, men jo då, den är på väg bort. Eftersom han verkligen ogillar att man borstar och pillar med honom så kan jag tyvärr inte hjälpa honom på traven som jag skulle vilja.

Han är en mästare på att ogilla och vill gärna tala om hur det skall gå till med högiva och annat som behöver styras upp i hagen.


Idag öser regnet ner. När jag fodrade hästarna och hönsen fick jag plötsligen en ingivelse att kolla om stolparna till gamla sommarhönsgården fortfarande var fastfrusna....så var det inte och jag min tomte började fixa  och trixa med detta i ösregnet. Snacka om att bli genomblöt!

Ville få bort den halvrasade hönsgården så att hästarna slipper gå runt den i leran, den skall inte användas mer, det blir  en ny hönsgård istället. Nu har hästarna en "ny" plätt med gammalt gräs att mumsa på tills de gröna stråna sticker upp.

Den gamla halvrasade hönsgården syns bakom Lill och Salle. När den var ny var den riktigt pinsam för den såg ut som ett tivoli med sitt gröna och blåa nättak. Absolut Sveriges fulaste hönsgård. Inte ens hönsen trivdes där.


Häromdagen träffade jag en trevlig gris. Minigris eller vad man skall säga. Hon bor ute bland de andra djuren på gården och väljer själv om hon skall gå ut eller vara i sitt halmade bo. En stadigt rund flickgris som var lite blyg för främlingar.

Jag besökte Hanne och Max och fick en god middag. Mysigt tyckte jag.


Janne hjälpte mig med däckbytet i år igen. Han är en klippa! Alling runt däckbytardax blir så lätt. Tack, tusen tack för hjälpen. Han passade på att justera kanariefågeln i motorrummet också. Drivremmen, om det nu heter så, låter nämligen som en hysterisk kanariefågel varje gång det är minsta fukt ute. Nu är den tyst, det är skönt för nu kan jag smyga mig fram med bilen förut hördes jag lång väg.


 


Akka ser gärna på 112 på liv och död. Hon är väldigt uppmärksam när programmet sänds för det kan ju finnas med en och annan hund som spårar folk och annat. Det verkar hon tycka är spännande. Då sitter hon framför rutan eller spanar från sin liggplats med öronen på helspänn och blicken fästad mot TVn. Det ser väldigt roligt ut.


Om enstund skall jag äta lite lunch sen bäddar jag ner mig i soffan och värmer upp mig efter nedkylningen för en stund sen.

 


Härligt med filtar som värmer! Ha en bra dag.......

Av Helene - 11 april 2013 22:38

Idag fryser jag väldigt mycket. Ligger temperaturen runt nollan och några plusgrader verkar inte min kroppstemperatur hänga med alls.

Jag fryser hela tiden och känner mig helt kyld. Mycket obehagligt!


I går gjorde jag något som inte var så trevligt men som blev väldigt bra trots det jobbiga uppdraget.

Följde nämligen med en vän när hon skulle avliva sin häst. Det är så tungt att fatta beslut om sånt och inte alldeles självklart lätt att genomföra processen.

Min roll i det hela var att ta hand om papper och anmälan samt lämna över hästen. Det gör ont i matte men även jag var berörd. Hela processen gick lungt tillväga och vi fick ett väldigt fint bemötande.

När vi står där bland alla transporter kommer en annan av mina goda vänner för att ta bort sin gamla trotjänare. Helt otroligt, två av mina kompisar, som inte känner varandra, hamnar samtidigt på en sådan sorglig plats. 

Båda mina vänner har verkligen försökt att låta sina kompisar få vara med ett tag till men om dom slutar äta, inte tillgodogör sig maten och drar sig undan och "tappar" hela sin varelse så kan det vara dax. Båda dessa individer var riktigt gamla och har haft mycket bra liv.

När allt var avklarat åkte vi tillsammans för att ta en fika innan vi skiljdes åt.

Ett café hittade vi som var öppet och det hette TÅRPILEN, passade oss just då!


Såg på nyheterna för en stund sen och återigen har en politiker, moderat, uttryckt sig så jag får kräk-känslor.
Sossarna har gjort märkliga personval i sin organisation som gör att åtminstone jag drar öronen åt mig.

Ibland undrar jag hur folk är funtade och politiker i synnerhet.

Kan det vara så att dom är helt huvudlösa?


 

Katt i fönster - Tyson!


Enligt det senaste uttalandet av politiker från moderaterna har vi anställda skyldighet att hålla oss i form så vi orkar arbeta längre.

Han påminde om att vi faktiskt har skyldigheter.....

Min fundering blir sålunda;

Alla anställda borde få information om vilka skyldigheter man har som anställd och inte bara om vad som ingår i just din exklusiva tjänst! Det finns ju en arbetsbeskrivning, i alla fall borde det finnas en sådan. Där kan man läsa vad som ingår i just min tjänst. Kanske borde det även skrivas in vilka skyldigheter man har att hålla sin kropp i trim också!  Exempel på bra träning och varför inte lägga till en lista på bra mat! Vi skall ju arbeta längre numera.

Kanske kan vara en bra idé för företag och kommuner mfl att låta folk träna på arbetstid....det får ju poliser och brandmän göra!

Nä, nog med ironi, jag blir så trött på alla dessa politiker som tror att det är smart att uttrycka sig så folk i allmänhet får spunk av bara farten. Förnedrande tycker jag att det är. Jävla idiot, men å andra sidan, blå politiker har ju en förmåga att vara överlägsna många gånger.


Röda politiker, i det här fallet sossarna, som jag hyst en viss känsla för, tappade fullständigt mitt förtroende med tanke på hur dom valt när det gäller nya friska krafter som skall göra mångfalden komplett.

Inte fan kan det vara meningen att man skall ha en person involverad som har diametralt olika uppfattning om kvinnans roll,( "mjuka utstrålning", "bredvid mannens styrka och den som förtjänar familjens uppehälle"), mot vad partiet står för. Det är ju förödande, jag förvånar mig över att dom inte har bättre koll på vad invalda eller valda representanter har för värderingar på ett djupare plan när man nu skall representera ett parti.

Det må vara så att många personer inte ens tänker på eller bryr sig om att det finns sådana värderingar ihopblandat med ett parti som säger sig arbeta för ett jämlikt samhälle, men jag gör det och jag blir väldigt upprörd över detta klanteri!


Himmel vad jag blev stressad av dessa tankarna. Inte bra för mig men jag kan inte hålla tyst.....


Vi hörs, nu skall jag sova.....

Snart kommer våren!

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards