Alla inlägg under oktober 2013

Av Helene - 28 oktober 2013 21:24

Innan all el försvinner och huset blir kolsvart så tänkte jag skriva några rader.

Det är stormigt värre på utsidan och jag har följt rapporteringarna på aftonbladet och andra media.

Det började blåsa här för ca 20 minuter sen.

Jo, det har småblåst hela kvällen men det är först nu som man kan ana kraften i vinden.

Undrar lite smått om jag kan ta mig härifrån i morgon bitti. 
Tänker mest på hur det såg ut när Gudrun lämnade spår efter sig och det var stopp överallt.

Behöver ju vara på jobbet kl. 08.00, fasen vet om jag lyckas med det.

Än så länge vandrar elen fram och tillbaka. När Gudrun var i farten så var den borta i flera dagar.

Många hushåll har nu nergrävda ledningar här ute men inte jag.

Bor ju på ett berg med allt vad det innebär. Ingen vill gräva ner ledningar upp till mig för det är så väldigt stenigt och besvärlig terräng här. Det kostar för mycket.

Det blir spännande att se om fiberkabeln till bla bredbandet kommer att hänga i luften den också när det väl blir dags för den operationen.

Idag kom jag hem lite tidigare som tur var och hann ta hand om mina djur i dagsljus.

Tände sedan en brasa och lite ljus och sen unnade jag mig ett glas rött.

Funderar på om jag vågar ta en dusch......fick just svaret. Det kan jag inte göra för nu försvann elen igen.

Vi hörs




Av Helene - 11 oktober 2013 12:00

Nu har jag problem upp till taket!

Ja, inte inne i mitt hus men väl i hönsgården.

Där är det nämligen ett himla hallå dagligen. Min äldre flock är superdumma mot mina halvstora kycklingar vilket har till följd att dom inte får tillgång till vatten och mat på ett bra sätt.

Dom vågar nästan inte gå ner på golvet och sitter helst uppflugna på ett bord som jag har i hönshuset.

Inte bra.

Så vad gör jag då? Idag har jag satt upp ett bärnät som avdelare i hönshuset och tuppen med äldre hönor får vara för sig själva.

Det verkade som om mina unghöns fattade det direkt och vips var dom nere på golvet och åt och drack utan att vara rädda.

Tuppen, som inte var som en tupp förut, har patrullerat bärnätet fram och tillbaka länge nu.

Han är smått irriterad över att inte kunna styra upp unghönsen längre.

Smart eller inte, men eftersom dom är duktiga på att flyga så tog han sig en tur över nätet 2,5 meter upp och försökte styra upp det hela i alla fall. 

Inser att problemet förmodligen inte är löst på ett bra sätt så nu får jag isolera taket till min lilla hönsgård och så får den äldre flocken flytta ut igen. 

Enfaldig och bekväm som man kan vara så hoppades jag på att hela flocken skulle kunna vara tillsammans men det verkar inte fungera trots att mitt hönshus är stort nog.

Dessutom är det något som stör dom för nu har jag för tredje gången hittat sönderhackade ägg trots bra foder och kalk.

Tycker att jag pysslar med de här hönsen jämt och ändå är dom inte i fas. Skumt!


Kattungarna växer och frodas. De är klara för nya hem den 10 november. Två verkar vara tingade såhär långt.

Har inte fått koll på vilken färg som två av dom har. 

Jag har aldrig sett såna färger förr och tittar jag i en bok om katter så ser dom ut som om dom är blåsmoke. 

Grå och creme blir kanske inte blåsmoke men något annat hittar jag inte som ens är i närheten av deras färger. Kanhända kommer de att bli mer som mamman när de fått lite mer tid på sig. Anar ibland att färgerna sakta förändras.


Hoppas att någon god familj kommer att känna längtan efter just en av mina kattungar. I så fall hoppas jag att dom hör av sig till mig!


Nu blir det dammsugarmöte och tvätthängning!

Ha en fin helg!


Av Helene - 3 oktober 2013 20:43

Hej alla!

Jodå, jag finns här någonstans men är inte så synlig längre.

Har haft en del att stå i och på kvällarna är jag supertrött.

I kväll har jag äntligen varit på Zumba igen. Nu kör vi i bygdegården fram till 12 december.

Hur kul som helst.

Bra att slippa köra ända till Borås för att zumba.

Känner mig lite mör efter detta passet...det första sen i våras.  

Man är ju helt oskolad när det gäller koordination och tempo.

Herregud, att jag inte bryter ihop av skratt när jag inser hur klumpig jag är och hur undermåliga mina rörelser är samt hur lätt det är att komma i otakt såhär i början.

Bara det där med att ha lite salsatakter i sig är ju en prövning. Undrar om jag kommer att kunna röra på mig i morgon.


I övrigt så växer kattungarna så det knakar. Kattmamman vill gå ut på egna rundor och snart kommer hon nog in med en mus eller så. Det börjar bli dax för det.

Givetvis är dom supersöta att titta på.



 

Den här är är en blivande Lundakatten!


Vi hörs



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards