Alla inlägg under april 2011

Av Helene - 28 april 2011 20:36

  Inte utslagen ännu men på G! Mitt urgamla äppelträd börjar gilla läget och slår snart ut. Hoppas på en massa blommor i år.


Björkarna har däremot blivit gröna, den där spröda ljusa men ändå starka gröna som bara är för våren. Jag blir väldigt lyrisk när jag får se hur det händer saker i träden varje dag.

I morgon är det fredag igen och det är min sista arbetsdag före semestern som jag tagit ut from tisdag i nästa vecka.

Jag skall vara ledig i 3 veckor. Mumma!

Hoppas att jag får en tid i maj som är solig och skön.

Har inte haft semester på över två och ett halvt år. Det är dax för det nu!


Behöver nog en sammanhängande ledighet för jag är extremt trött. Inte för att jobbet tar min energi precis. Där är det ett bra tempo och mysigt.

Vet inte varför jag fullständigt däckar varje eftermiddag och inte har lust med något alls. Är dessutom inne i en period där det är svårt att somna.

Hoppas att det kommer att gå över under min lediga tid.


Vi hörs




Av Helene - 22 april 2011 17:04

   

Här snusar två väldigt varma dogs på verandan!


Idag har jag haft en oväntad besökare! Det är märkligt hur dom kan "smyga" sig på utan att man anar att dom är på G.

Vips så tar man ett skutt rätt upp i luften för att man blir så himla förskräckt.

Vad är det som gör att dom är så skrämmande och får hjärtat att skena när man väl ser dom i synnerhet på nära håll?


Här är min oerhört vackra besökare......:)


 

har nog aldrig sett en huggorm med så tydlig teckning. Ljust grå med svart sicksack rand som var som ditmålad. Den var helförbannad dess utom, tyckte väl att jag störde förstås och hade höjt huvudet för anfall.


 

Tyvärr blev bilden lite suddig, kan bero på att jag inte hade glasögon på mig för ormen var helt stilla. Den är inte så stor, kanske 35 cm eller så.


 


Bilden är lite felställd men här är den på väg in under verandan vad den nu har där att göra.......


Tack vare detta besök så har jag sett ormar överallt...det blir lätt så för det skulle ju vara katastrof att bli ormbiten för oss här i huset.

Såklart att jag förstått att det finns orm härute i skogen men det är första gången som jag sett en här på gården.

Det lär ju finnas minst en orm på var 12 kvm på en vanlig äng.....så visst finns det orm så det räcker.


I övrigt har det varit en fantastisk dag med sol och värme.

Jag har hunnit pilla med både det ena och det andra. Till och med gjort en cheescake tills i kväll.

Hönsen har varit på vift mest hela dagen men för en stund sen tyckte tuppen att det fick räcka så då lurade han in sina fruar i hönsgården.


Önskar alla läsare Glad Påsk! Vi hörs!


Av Helene - 19 april 2011 19:09

Lite panik får jag när jag tänker på vad det kostar att ta sig till jobbet dessa dagar.

Det närmar sig 15 kr litern........alldeles för mycket förstås. Tyvärr kan jag ju inte välja kollektivtrafiken för då skulle jag behöva nästan lika mycket tid att ta mig fram och tillbaka som att arbeta en hel dag.

Hysteriskt jobbig tycker jag. Dessutom har jag ju en Volvo som dricker en hel del bränsle, hur enkelt är det att få den att halvera sin förbrukning månntro?

Känns inget vidare ju mer jag tänker på det.

Därför sätter jag nu in en bild av mina förrymda höns med tupp!


 

Nu är vi långt från hönsgården.....hmmmm, åt vilket håll skall vi gå?


 

Vi går åt fel håll såklart!!!!!


Ungefär så verkade dom tänka. Akka såg till att dom ändrade riktning genom ett utfall som skrämde både hönor och mig. Hon gjorde det mest på skoj för egentligen var hon inte ens i närheten av dom, hon kände nog bara av att jag inte gillade att dom var på väg ut i skogen. Hon är väldigt noga med att hjälpa sin matte mellan varven. Inte alltid så bra kan jag väl erkänna.


I morgon skall vi fira påsk på jobbet med lite god mat. Idag har jag tillsammans med en brukare gjort två rulltårtor. Dom blev riktigt bra för en gångs skull. Alla arbetslagen har bakat för vi skall göra bakelser av våra rullisar.

På morgonen är det musik en timma och sedan drar det ihop sig till lunch.

Jag tror det blir en långlunch med kaffe och bakelser som avslut. Mums!


Påsken närmar sig med stora steg, visserligen har vi fått vänta ovanligt länge på den i år men nu är den här!

Jag har inte ett enda pynt framme och jag vet inte vad det beror på. Minskad pyntlust tror jag. Inte ens ett litet påskris har jag ansträngt mig med av någon anledning.

Det verkar som att båda ungarna kommer hem men jag vet inte riktigt när. Lisa hade ändrat sina planer och drar först iväg till Blekinge några dagar, Björn vet inte när han anländer.....jag lär väl sitta här för mig själv fram på påskafton och undra vad som hände i år igen.......

Ha det

Av Helene - 18 april 2011 06:01

   Hönsgården klar! Äntligen!


God morgon!

Klockan är några minuter över sex och det är en grå morgon.

Solen dyker väl upp om ett tag hoppas jag.

Gårdagen var en arbetsdag utomhus och jag kände mig nöjd med resultatet.

Äntligen är hönshuset klart och höns med tupp har flyttat in.

Det tog hela dagen att förflytta stängsel och stolpar men tillslut var det klart.

Några hönor hann rymma men tuppen såg till att de kom tillbaka. Han blev fruktansvärt stressad av att de var utanför hönsgården.


 

Visst har jag en snygg tupp? Hur klassisk som helst!


 

Här är hönshuset med balkong!

Dockningen av det gamla huset gick förvånansvärt bra. Det blev precis som jag hade tänkt. Idag skall jag bara lägga mossa på det nya taket sen är allt klart.

Just nu gal tuppen hysteriskt. Ibland undrar jag hur i hela friden han orkar för han är nästan aldrig tyst.


 

Nu kan man ju undra vem som har mest användning av balkongen. Sanningen att säga är det väl så att det är jag som haft kul när jag gjorde den. Det ser ganska trevligt ut. Tuppen var snabb att hoppa upp på balkongen när hönorna rymde men hur användningen av den blir sen vet jag ju inte. Den är mest på kul.

Däremot är jag nöjd med verandan framför huset. Äntligen kan vattenskålen stå "torrt" i alla väder och förhoppningsvis blir inte vattnet smutsigt på samma sätt som när den stod på lerig mark.


 

Min enda bruna höna! Hon är den som ibland blir lite mobbad. Hackordning som det brukar vara i en hönsflock. 


Idag skall jag fortsätta med röjning på tomten och diverse andra saker som har med städning att göra. Jag är ju ledig på måndagar. Inte sjutton kan man bara sitta och mysa för att man har en ledig dag även om det skulle vara toppen.

Igår var jag extremt trött när klockan var sju på kvällen och bestämde mig för att ta en dusch och sedan gosa ner mig i min säng för en stunds läsning. Jag lämnade inte sängen förrän i halv sex i morse. Har sovit som en stock, jag orkade knappt hålla i min bok och somnade ifrån allting. Hur kan man bli så trött?

Är det ovanan vid solen eller vad?

Nu skall jag fylla på min kaffekopp och sen skall jag fodra hästarna.

Det blir nog en bra dag idag också, kram på er alla!



Av Helene - 15 april 2011 20:47

Fredag igen, ganska najs tycker jag.

Har hunnit plocka in tre nyvärpta ägg och pysslat om min lilla flock.

I morgon hoppas jag att det blir tid till att installera dom i det nya tillbygget.

Just nu regnar det ute och det känns som att jag allra helst vill krypa upp i soffan och se en bra film.

Hoppas på att morgondagen blir solig och varm.

Snart är det påskhelg och dottern kommer hem på visit. Det skall bli väldigt mysigt att ha henne här en stund.

Om jag önskar riktigt intensivt så hoppas jag också att sonen dyker upp. Det är en bit att åka för honom men om syster är hemma samtidigt så kanske han kommer av bara farten. Det hade varit härligt!

Påskafton lär väl firas ihop med mormor och morfar, i alla fall skall vi äta ihop om dom orkar. Ibland är det ju lite si och så med orken för dom och det är ett bekymmer förstås.

Oron för att dom inte skall orka sig kvar ett tag till här på jorden finns ständigt. Dom har ju funnits här i hela mitt liv, vill såklart ha dom kvar länge än.

Ha en fin kväll, vi hörs


Av Helene - 11 april 2011 22:44

Hjälp vad jag är trött på sport i TV!

Jag har inte så många kanaler att välja på och de två som har bäst mottagning här är fyran och sexan. Nu har ju fyran utökat sportsändningar med lite sportgodis varje kväll måndag till torsdag. Jag blir alldeles matt. Först en massa sportnyheter på nyheterna och sen rätt in i en ny studio med ännu mer sport eller FOTBOLL kanske man skall säga. Byt till sexan säger väl någon då, jo det kan jag göra om jag vill se tramsiga humorprogram varje kväll...usch, så tråkig jag låter!

Just i kväll skulle jag vilja se något annat, ville bara slappa framför burken en stund innan mötet med John B.

Nu blev det blogg istället, sen John B.

Har ägnat hela dagen åt att sortera i förrådet och slänga diverse saker. Lisa skall ha ett rum klart när hon kommer hem till påsk. Bäst att vara ute i tid och se till att allt blir klart.

Tyvärr klarade jag inte av att ta ut en gammal svarv som står i ett av rummen i

lilla huset. Den väger bly och går knappt att skjuta över golvet. Har lyckats trixa in den i ett hörn så att man kan vistas i rummet.

Hoppas på att någon kan hjälpa mig att få ut eländet ur huset.

Det är kanske någon läsare som är sugen på en svarv för hemma bruk, modell gammal tror jag.


 

Akka har tillbringat dagen ute i solen precis som igår.

Kollat på fåglar och sovit på en matta som jag slängt ut.

Nu ligger hon på mattan i rummet och stirrar stint på sonens degusar som bor i ett stort terrarie. Ibland anfaller hon glaset men dom blir inte ens rädda för henne. Försökte fota dom men lyckas inte så bra. Dom är snabba som bara den.

Värst är det när dom piper tycker Akka. Då nästan dör hon av frustration över att inte komma åt dom.


Annars har humlorna surrat och fjärilarna svävat omkring hela dagen.

Det känns härligt att se dom igen.


Nu blir det bädden och en bok, det är bättre än matchresultat och synpunkter på lag, tränare och Slatan!



Av Helene - 10 april 2011 19:41

     

Påskliljor, hästar och världens minsta och ensammaste krokus!


Vilken underbar dag, känner att livet återvänder sakta men säkert.

Har precis pratat med min son och fått höra om Stockholm och annat kul.

Han trivs kanonbra.


Min kamera har fått lufta sig idag.

Tog lite bilder på mina påskliljor.


 

På förmiddagen såg dom ut såhär.....


 

På eftermiddagen hade några av dom börjat slå ut.


 

Små men söta tycker jag!


Runt husknuten har aklejan börjat sega sig upp ur jorden.


 

Jag blir så lycklig när jag ser detta. Akleja hör till mina favoriter. De som växer här har olika färger så det blir väldigt vackert när de blommar.


I övrigt har jag varit ute hela dagen. Har byggt på mitt hönshus. Äntligen har jag kommit igång med det. Egentligen är det bara en tillbygnad för tanken är att husen jag har skall kopplas ihop.

Än är det inte klart men jag har kommit en bra bit på väg.


   


Det är ju modernt med stora fönster så det finn givetvis med i planeringen.

Har byggt huset av en gammal garderobsdel och gamla plank som jag rotat fram.

Taket är inte klart än och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Vill ha mossa även på detta taket nämligen. Det gamla huset har ett fint lager med mossa och jag hoppas att det här blir likadant när det väl är klart.

Hönsgården skall få en betydligt större yta i samband med att jag kopplar ihop mina hönshus. Tyvärr kan jag inte ha hönsen lösa för Akka vill gärna jaga dom.

Annars är det ganska mysigt att ha dom gående i trädgården och plocka lite av varje.


 

Akka har gosat sig på gräsmattan hela dagen, här har hon fått ett litet tuggben som verkar smaka mums.

Leo orkar inte med att jag är ute hela tiden så han ligger i sin korg i köket och verkar vänta på att jag skall komma in.....ibland kommer han ut och vill ha lite kel sen går han in igen.

Kanske åldern tar ut sin rätt även på små sega herrar.


Som avslut på mitt byggande och mina stora funderingar, för sådana har jag hela tiden, så tog jag Akka med mig på en promenad för att kolla in hur vägen ser ut.

Ja, inte min vanliga väg utan den som går åt andra hållet och som är "nyanlagd" men inte körduglig den heller.

Det vill allt till att dom rättar till allt som dom kört sönder inom kort annars blir det ytterligare en bil mindre för mig. Djupa gegghål och annat besvärligt har det blivit när virkesbilarna susat förbi här. Jag vet dessutom att det kommer att köras fler lass innan allt virke är borta.

Nä, nu blir det duschen och sedan Burn after reading, jag gillar bröderna Coen, eller hur dom nu stavar sitt namn...

Påskpuss till alla

Av Helene - 7 april 2011 18:28


 

Hemma vid femtiden!

Tog en god kopp kaffe på verandan. Solen var framme och jag njöt en stund i all stillhet...om man inte räknade med att det blåser en hel del.

Hundarna ville inte gärna vara ute på sina vanliga upptåg utan valde att ligga på verandan en stund.

Hämtade 3 söta ägg hos mina hönor. Dom har äntligen satt fart med äggläggningen och det skall bli kul att se om någon av dom vill ruva lite längre fram i vår.

Några söta små kycklingar vill jag gärna ha.

Sonen fyller 23 år idag. Tyvärr får vi fira honom på distans i år eftersom han befinner sig i Stockholm i värsta blåsten.

Idag har jag varit på Mässan i Göteborg. Hjälpmedel i parti och minut. Det finns fantastiska hjälpmedel för funktionshindrade, tänk om man kunde beställa det man ville ha........

Nu är det tid för en slapp stund i soffan. Är lite trött idag.

Vi hörs

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards