Alla inlägg under december 2012

Av Helene - 26 december 2012 16:07

 


Älgbett i äpplet!


God fortsättning!

Har hållt mig ifrån datorn en hel del på sista tiden. Dels drabbad av en elak bacill och sen var det ju familjen som pockade på uppmärksamhet.

Nu är allt snart över, med julen menar jag. 


Idag är det illhalt överallt. Vatten på is är inte kul. Kunde inte åka med bilen till Lisen idag för vägen dit var enbart is.

Förstår inte hur de som bor där kan ta sig någonstans, jag kom inte ens över bron utan att jag riskerade att hamna vid sidan om.

Ingen hästpöss idag alltså.

I natt hade vi besök av en älg som knaprat på mina röda äpplen som jag lagt i krukor och hängt som prydnad i min äppelgren som jag har utanför min entré. Fotspåren i snön avslöjade boven som rivit ner alla äpplen men bara ätit av några av dom.


 


Rester av älgätna äpplen.


 


Fotspår alldeles vid husväggen.


 


Lite kul tycker jag allt att det är! Hade gärna velat se på när besökaren nosade sig fram till ytterdörren och fipplade med mina äpplen!

Lägger nog ut fler äpplen i kväll för att se om älgen kommer tillbaka.


I kväll drar Lisa och Jesper till stan för reashopping i morgon och sen lär jag inte se dom på evigheter. Lisa skall ju arbeta som notarie för Lunds nation i ett år from midnatt, nyårsafton då hon får nyckeln till ämbetet.

Ett spännande år ligger framför henne och jag tycker att hon är modig som tar på sig en sådan uppgift.

Björn är nog också på väg hem till Stockholm och sitt jobb i data/tv-spelsvärlden.

Usch, vad jag tycker att dom är långt borta.......


I övrigt har julen varit som vanligt med firande tillsammans med min mor. Juldagsmiddag hos släktingar och idag, annandagen, är det inget speciellt planerat....ev. bio tillsammans innan vi skiljs åt.


Vi hörs


Av Helene - 11 december 2012 10:35

 

Shipperke på vift!


Tisdag och semester! Kanonhärligt!

Det blir en liten shoppingrunda idag och tidsbeställning hos friören.

Nu åker håret av.


Här i huset fixas det som vanligt och nu har turen kommit till mitt sovrum.

Det skall målas om och jag skall tillverka sänggavlar av 2 gamla dörrar.

Det har jag haft i tankarna i flera år och nu skall det äntligen bli dax!


Idag har jag burit upp bordet som jag fick för någon vecka sen och som jag målade vitt.

Köpte nya knoppar till lådorna men blev inte nöjd ändå. Insåg att jag vill ha mitt runda glasbord kvar i rummet och att det "nya" bordet var alldeles för stort. Vardagsrummet är ju inte så himla stort nämligen och det är trevligt om man kan röra sig därinne på ett vettigt sätt.

Nu kommer bordet att bli fint i övervåningen istället och i eftermiddag skall jag hämta mina korgstolar som jag tingade på loppisen för flera veckor sedan. Hoppas att dom finns kvar bara.


Som julklapp till mig själv köpte jag en plattis och hängde på väggen. Det blev bra och den gamla burken åkte en trappa upp.

Nu är jag ju inte överlycklig över TV-apparater egentligen men det är ändå skönt att kunna titta lite i rutan då och då. Jag tycker ju att det är den fulaste möbel som finns. Avstängd är den ju som ett svart hål i väggen och tidigare tog den ju dessutom en jäkla plats. Det känns som om jag har fått en hel kubikmeter över i rummet när den gamla försvann.

Så fort grannen hjälpt mig att bära upp den gamla burken så tog jag fram färg och pensel för att måla den gamla TV-bänken. Nu är den vit och passar in i bland de övriga pinalerna i rummet. Tyvärr var jag tvungen att ha något under min nya TV för att ställa diverse dvd och boxar på. Resultatet blev i alla fall helt OK.

Bilder kommer så fort jag organiserat mig gällande bilder och kameror.


Vi hörs, köp en hyacint - dom doftar underbart!


Av Helene - 5 december 2012 10:53

 


Oj, vad jag har sovit länge idag. Det är nästan pinsamt.

Nu är jag i alla fall på benen och har druckit min latte.
Skall på möte idag och sedan jobba några timmar.

Helst vill jag stanna här hemma och elda för att hålla huset varmt. Kör en omgång i täljstenskaminen nu och när jag kommer hem är den fortfarande varm. Gott!


 


Tog den här bilden i förrgår, det har inte kommit så mycket snö än men nu är det desto mer. Det var plogat när jag kom hem i går kväll som tur var annars hade jag inte kunnat ta mig upp för backen. Hade nämligen problem med det  när jag varit och handlat igår på dagen.


 


Här är en bild på Björk. Alla hästarna hade diverse istappar i pälsen. Dom har ett vindskydd också. Där står dom bara ibland. Nästan varje dag kommer dom in i stallet också fast om dom fick välja så är dom helst ute.



Skulle ta en bild på Lisen men det ser mest ut som om hon gått in i väggen. Så är det ju inte, hon har precis druckit vatten.

Det är en jobbig tid nu när det är så kallt. Vatten som fryser innan man ens har hällt upp det och knaggligt i hagarna för ömma fötter. Jag är inte så förtjust i denna kyla.


Hundrastning står på mitt schema och hönsen skall ha vatten. Ljummet är bäst såna här dagar.

Vi hörs



Av Helene - 1 december 2012 21:07

Tack för god mat Ulrika och Peter! Gott att äta och trevligt sällskap är inte fel en lördagskväll.

Nu är jag hemma igen och har inte så mycket mer att välja på än att snart hoppa i bingen.

I morgon är det tidigt jobb som gäller, irrrk!!!!


Under morgondagen kommer förmodligen hyresvärden Rickard att lägga klinkers framför kaminen i vardagsrummet.

Förberedelser är gjorda och i morgon är det "bara" att lägga klinkers, hurra vad det blir bra. 

Utomhus kommer jag att få en lampa till på gaveln mot ladugården. Det blir kanonbra!


Ikväll är det riktigt kyligt, -8 närmare bestämt. Ingen snö att tala om, bara några flingor här och där.

Kaminen är varm och strålar ut värme och köksspisen glöder vid det här laget. Tyvärr svalnar den väldigt fort så i morgon bitti lär kylan ha tagit över huset igen.

Jag hinner inte elda innan jag åker till jobbet tyvärr för jag måste dra iväg senast kl. 06.00 Det är bara att be Rickard att elda när han är här så kan jag fortsätta när jag kommer hem på em.

I morgon börjar nedräkningen till julafton och grillad skinka.

I huset finns det några hyacinter och lite pyssel, välkommen advent!

Vi hörs


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards