Alla inlägg under oktober 2011

Av Helene - 30 oktober 2011 11:18

Här sitter jag och klockan är elva ny tid!

Har precis hemkommit från stallet. Ulrika och jag har hämtat hö en bit bort efter vägen.

Skönt att slippa åka så himla långt.

Jag är inte bortskämd när det gäller höhämtning eftersom jag de senaste åren har fått ta allt hö i min bil.

Ingen ville ju köra hit det för att vägen var så dålig!

Nu var det bara att lasta en transport, köra fram till dörren och sedan lasta ur. Kanon!


I em skall jag arbeta. Börjar kl. 16.00 Tills dess blir det lite packning av diverse saker. Det regnar ju en hel del så

jag får kanske vänta med att ta ner resten av stängslet som jag började fixa med igår.

Himmel vad mycket jag skall hantera innan det blir tomt här på gården. Fasen också vad jag spridit ut mig.


En kopp kaffe skulle nog sitta fint innan jag dristar mig till att börja packa ner saker.

Tur är att jag inte skall flytta så långt vilket ju gör att jag kan ta med saker varje dag eftersom jag alltid åker förbi

huset jag skall bo i.

Det innebär också att jag slipper packa ner allt så himla noga. Det gläder mig oerhört.


Åkte precis förbi grannarna som sliter med sin flytt. Synd att det regnar på dom såhär på sluttampen. Det kan

få vem som helst att gå i spinn.


Jag längtar förstås efter att komma in på nya stället och verkligen se om det jag har klurat på när det gäller färg mm

stämmer med den bild jag har av hur jag skall göra.

Har  en massa tankar på hur färgsättningen skall vara men ni vet hur det är....ibland blir det inte ens i närheten av vad man först tänkte.


Nu äntligen kan jag ha min praktik hemma och det är helbra. Ett rum med egen ingång och bra med plats.

Hade kunnat göra likadant här men småhusen på gården är inte isolerade så vintertid hade det inte funkat så bra.

Dessutom - vägen var ett hinder. Jag kan ju inte enbart ta emot patienter med fyrhjulsdrivna bilar eller äldre Volvobilar. Verkar ju lite tokigt.


Oj, kaffet är klart, dax att kicka igång sig

Vi hörs



Av Helene - 28 oktober 2011 12:32


 


Så har då startskottet gått! Nu inser jag att flytten närmar sig. Vad skall jag börja någonstans?

Jag tog resolut tag i det värsta av alltihop som har med hygien att göra.

Mulltoatunnorna, hahaha, hur kul är det. Tömma och rengöra.

I ärlighetens namn så är det inte mycket jobb med det. Moderna mulltoa är lättskötta och inte så läbbiga som man kan tro.

Har i alla fall rengjort allting idag och det känns bra. Ingen ny hyresgäst vill flytta in annars.

Å andra sidan kanske jag kunde struntat i det eftersom det verkar som att värden skall renovera hela huset!

Synd bara att det inte blev under min tid som hyresgäst. Kanhända blir det en riktig toa härnere nu. Inte helt fel!

Efter mulltoaköret fick jag lust att köra till tippen. Glöm det, min tipp är stängd de flesta dagarna under veckan.

Kanske borde jag elda lite, det finns ju ett och annat brännbart som borde bli till aska.

Det blev inget med det heller. Allting är fuktigt och jag har inget att starta brasan med. Är nog ingen scout när det gäller att starta brasor.

Fick då en vansinnig lust att hoppa iväg till en färgbutik och titta på tapeter och färg.

Allt för att slippa fundera på vad jag skall plocka ner i lådorna först.


Vet att jag tänker måla det mesta vitt, men vilken vit skall jag använda? Bruten vit färg, hur knas låter inte det.

Jag är barnsligt förtjust i min tapet här i köket, kanske följer jag upp med den i det nya huset.......


 


Grå med silvriga blommor, lite diskret men upplyftande. Passar kanon i gamla torp!


Nu är det snart dags att fodra Lisen och kompani. Min tur idag.

Vi hörs

Av Helene - 26 oktober 2011 11:21


Det är ganska fint när solen bryter genom istapparna men jag kan lova att det är bedrägligt.

Den här bilden tog jag i december förra året och i år hoppas jag att jag slipper detta med istappar.

Jag skall nämligen flytta ifrån torpet (: vilket är mycket svårt för mig eftersom jag gillar den här platsen.

Som tur är kommer jag inte att flytta så långt. Delvis samma backiga väg men skräckbacken slipper jag.

Det tog ett tag för mig att bestämma mig även om alternativet är så mycket bättre.

Så under november kommer jag att flytta lite saker varje dag och dessutom måla och pyssla till det nya huset

innan jag flyttar in.


     


Förhoppningsvis är det alltså slut på värmeläckaget, hötransporter i djupsnö och svårighet att hitta hem!


Tänk att det alltid skall kännas som att kliva över Mount Everest så fort jag skall flytta. Hur mycket jag än har slängt och gett bort under åren så finns det massor av märkliga saker kvar som jag tar med mig till nästa ställe.

Nu jäklar skall det bli ändring på det ....i alla fall inbillar jag mig det.

Bara jag tittar in i förrådet eller i lådor och skåp så får jag nästan spader. Dessutom har båda kidsen kvar massor av saker som dom inte har kunnat ta med sig än.

Lisa bor på liten yta och Björn hyr ett rum.

Jag inbillar mig att det är många föräldrar som får dras med nerpackade leksaker och gossedjur, barnböcker och andra prylar.

Ensam är jag alltså inte om detta fenomen men det hjälper ju inte när det skall med till nästa ställe.


Det skall bli roligt att flytta! Det som hindrar "den glada känslan" är att jag inte bara gillar platsen jag bor på nu, jag älskar det här stället. Hade det varit mitt, ja då hade jag nog aldrig gett mig av härifrån för då hade det blivit renoverat ordentligt. Visserligen ligger det väldigt ensligt men det gör mig inget snarare tvärtom. Här finns det som jag söker i tillvaron när det gäller ro, skönhet och möjligheter trots en omöjlig vägsträcka! Vägen är en mardröm och för att få skräckbacken i skick krävs det att man spränger bort berg bla. Hur möjligt är det för mig?

Nä, nu är det problemet borta från och med 1:a december!

Vi hörs

Av Helene - 17 oktober 2011 22:59

Idag är det måndag och jag har varit på kurs hela dagen och lärt mig en massa om stroke och hur man tar hand om en strokepatient.

En hel del intressanta saker har jag lärt mig.

Kom hem och var stentrött. Jag blir gärna det när jag suttit och lapat i mig fakta en hel dag.

Slog på min TV och vips blev jag som bedövad av den info som strömmade mot mig…….


Vilken tur att vi har lagar i Sverige som reglerar ALLT!

Lagar som vi kan gömma oss bakom när det passar och som vi kan

undvika när det finns saker som vi inte vill att lagen skall styra.

Toppen, eller hur? Det handlar ju oftast om hur man tolkar lagen.


Höll på att få fullständig slag i dag när jag såg på nyheterna.

Det kan väl ändå inte vara humant av fina prydliga Sverige att utvisa en gammal kvinna som är svårt sjuk, dement, synskadad och med hjärtproblem till Ukraina!?

Hon har tydligen inga släktingar kvar där och jag förmodar att hon inte har några pengar heller.

I rutan får jag se en jurist av något slag som helt lugnt säger att det inte finns något mer att göra och att hon skall utvisas redan i morgon.

Han,juristen, tillägger att det inte är så bra att utvisa en så gammal människa och att hon borde fått uppehållstillstånd då hon sökte det första gången.

Hon var gammal redan då vad jag förstod.


Fy fan för Sverige säger jag. Det är pinsamt att bete sig såhär.

Jag undrar förresten vem som väljer att arbeta med den här typen av ärenden och jag undrar om dom kan sova på nätterna.

Eller arbetar man med sådant här som jurist för att få kanonjobb senare i karriären.

Det kanske är meriterande att ha arbetat på invandrarverket…

Jag vet ju givetvis inte allt om den här ”affären” men hur jag än tänker så återkommer jag till att en 91-årig sjuk kvinna knappt kan utgöra en risk för Sverige, jag menar, hon är väl ingen terrorist eller så?


Inte nog med att man utvisar sjuka och gamla.

Här får vi också veta att de numera kända fosterbarnen i Mark inte få flytta hem. Kammarrätten i Jönköping har bestämt att de inte får komma tillbaka till sina första fosterföräldrar. De skall inte slitas upp på nytt påstås det.

Nu, när den förvirrade socialnämnden i Mark äntligen arbetade för att de skulle tillbaka så säger kammarrätten nej.

Hela ärendet osar. Jag blir mörkrädd och känner mig rädd för de sociala myndigheternas agerande som kan få sådana oanade konsekvenser för människor, stora som små.

Även här undrar jag hur människor som arbetar med dessa frågor kan sova om nätterna.


Tyvärr har jag själv arbetat för en socialförvaltning och på nära håll bevittnat märkliga beslut och allmän förvirring. Det är nog inte bara i Marks kommun som man handlat fel och hanterat ärenden godtyckligt,  det förekommer på fler ställen!


Jag blir ledsen å Sveriges vägnar som verkar ha tappat greppet fullständigt!


Vi hörs


Sol

Av Helene - 13 oktober 2011 11:14

Vilken strålande dag!

Visserligen fick jag skrapa rutorna i morse men vad gjorde det när solen var på gott humör.

Om  en stund skall jag åka bort till Lisen och mysa lite med henne.

Börjar inte jobba förrän klockan fyra idag.

Just det, har äntligen fått fast anställning! Helt otroligt bra.

Har dessutom planer på att flytta på mig och alla husdjuren inom en inte helt avlägsen framtid. Mer om det lite längre fram.


Nu väntar diskbaljan på mig. Inte det roligaste jag vet men ett måste.

Konstigt att ledig tid alltid fylls med måsten!


Ha en underbar dag i solen!

Vi hörs



Av Helene - 8 oktober 2011 14:51


 

Idag har jag varit på hästmässan i Borås. Riktigt roligt den här gången.

Valde att koncentrera mig på allt annat än försäljningen av sadlar, tillbehör häst, schabrak mm. Jag letade efter innovativa produkter som är "nya" för mig.

Fann tre produkter som var mycket spännande.

Bland annat en "superkniv" sk S-Cut som akuthjälp i stallar. Helfiffigt konstruerad.

En solklar villhasak!

Därefter dök ett intressant terapeutisk sadelkompliment upp och en mysig tjej som mer än gärna berättade om produkten. Jag tror inte att hon har något emot att jag lägger ut hennes hemsida här..... www.beeback.se

Ulrika var också med på mässan och visade sin HITCH och sina krokar som är mycket användbara i många sammanhang och inte bara till häst och stall.

www.northernwell.se

Hittade också en arkitekt som heter Mia och som hjälper till att planlägga för nya stallar eller ombygnation. Låter som ett spännande och roligt jobb.


Nu skall jag åka till jobbet snart, lite mat i magen först.

Pasta med nyfrästa färska kantareller i grädde....mums!

Vi hörs

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards