Alla inlägg under augusti 2011

Av Helene - 14 augusti 2011 12:01

Idag söndag. Hade ett långt samtal med en av mina bästa vänner igår.

Vi pratade homeopati. Anledningen är enkel. Hon jobbar med
utbildningar inom området och jag är djurhomeopat.
Homeopatin är just nu ett stort ämne att smutskasta och förringa enligt vissa organisationer som verkar mer än lovligt rädda för att homeopatin är en vetenskap som man måste räkna med.

Just i sommar har det blivit mer än uppenbart att homeopatin
utgör en fara för dessa organisationer och även vissa personer.
Homeopatin har blivit som ett rött skynke.

För några år sedan blev jag intervjuad av en dagstidning om
mitt valda yrke. Fin bild på mig och hästen fanns med.

Det var såklart roligt att bli uppmärksammad på detta sätt.
Döm om min förvåning när det på samma uppslag som min artikel fanns ytterligare
en artikel om att homeopati inte fungerar och uttalande från bla
veterinärsidan.

Jag hade ändå tur för via artikeln om mig fick jag kontakt
med intresserade husdjursägare. Dom bara fnös när jag frågade om motartikeln.

Människor vill göra egna val både när det gäller sig själv
eller sina djur.

Längre ner på sidan finns en länk till en artikel om en homeopat som precis som jag blev intervjuad......

Det är obehagligt när välutbildade personer i ledande
ställning/auktoriteter och ibland även personer som sitter med i
läkemedelsbolagens styrelser slår ner på den integrativa medicinen utan att
veta vad dom talar om. När fakta om forskning inom ex. homeopati negligeras och
misstolkas eller missbrukas.

Se gärna exemplet när det gäller Fugelsang som skulle ta
livet av sig med homeopatiskt sömnmedel som det hette. Detta experiment
genomfördes i Almedalen i sommar.

Först och främst så finns det inte specifika sömnmedel inom
den klassiska homeopatin eftersom varje individ bedöms utifrån ett
helhetsperspektiv.

www.dagenshomeopati.se kan du läsa mer om detta spektaklet.


http://dagenshomeopati.se/2011/07/20/uppsala-universitet-vof-fuglesang-och-svd-smutskastar-alternativmedicinen/trackback/


Integrativ medicin är inte bara homeopati, det finns andra
alternativa behandlingar som också är som röda skynken som fladdrar i vinden.


Ni som har minsta intresse för valmöjligheter kan följa
debatten på bla. Dagens Homeopati, en nättidning som ständigt uppdateras.


www.dagenshomeopati.se


Här är ytterligare ett läsvärt inlägg för den intresserade….

En intervjuad homeopat och tre sk experter som motpol. Hm,
jag undrar ……är det någon som skrämt journalister över hela landet?


http://dagenshomeopati.se/2011/07/24/tre-experter-fran-vof-behovs-for-att-sanka-en-homeopat/trackback/


Runt om i världen arbetas det med homeopati men inte här i Sverige
på samma sätt.


Inte nog med att läkare och veterinärer är förbjudna att arbeta med homeopati.

I många länder får endast utbildade läkare och veterinärer arbeta med
detta.


Vi som nu arbetar med homeopati har  en väldigt begränsad möjlighet att få tag i
och använda vissa homeopatiska läkemedel. Sedan 2010 finns det inte
mer än ca 250 läkemedel kvar. Vissa läkemedel får man inte tillverka och sälja
i Sverige längre och skulle jag som homeopat importera och sälja ett ”icke
godkänt” homeopatiskt läkemedel så kan jag få fängelse upp till 1 år.


Är det inte strålande!


I Sverige idag finns det bara en enda person som har en
MASTER i homeopati och den har hon givetvis inte kunnat studera sig till i
Sverige.

England har masterutbildning i homeopati.


Läs mer på www.arcanum-homeopati.se


Min sista länk för dagen gäller inställningen till forskning
i homeopati……


http://dagenshomeopati.se/2011/03/14/riskabelt-att-forska-om-homeopati-2/trackback


Det är dags för oss som jobbar med homeopati att skriva, länka och vara allmänt "besvärliga". Vi finns!

Av Helene - 8 augusti 2011 22:45

  Älskade kaprifol!


Tyvärr fick explorer ett spel och hela inlägget försvann.

Allt jag försökt göra på datorn idag har blivit fel så varför tro att jag kan blogga såhär sent på kvällen!

Av Helene - 1 augusti 2011 10:48

Idag firar jag! Dels med ledig måndag men också ett år som hästägare!

Lisen har varit bara min i ett helt år.

Just nu är hon inte hemma utan går tillsammans med en gäng islänningar.

Det är inte så långt härifrån så om jag vill kan jag besöka henne när som helst.

Det får väl bli en morot eller två idag.  

Lisen i maj 2011

 

Solen skiner och tvätten hänger på tork. Jag har inte lyckats ta mig ner till botten av tvättkorgen än eftersom jag stött på problem med tvättmedlet.

Häromdagen skulle jag köpa mer medel och hittade ett som luktade äpple.

Trevligt tänkte jag och la det i korgen.

Glad i hågen susade jag hem och använde det nyinköpta medlet till första bästa tvätt. Vad jag inte läst på förpackningen var att det var två komponenter inblandade. Tvättmedel och sköljmedel i ett.

Det hela slutade med att en av maskinerna med tvätt har jag fått tvätta om 3 gånger eftersom sköljmedlet inte ville skölja ur ordentligt så alla kläderna var randiga av rester från medlet. Dessutom mörka kläder så det syntes tydligt.

Herregud vad detta blev krångligt kan jag säga. Jag hade nog hällt för mycket medel i maskinen men det brukar jag få göra eftersom vattnet här är hårt och det är svårt att lösa tvätt, tvål och diskmedel här i huset.


Jag har i övrigt en härlig förmiddag med en stor sol hängande över området.

Det kan jag ju inte klaga på direkt. Gissar att det blir väldigt varmt fram på dagen.

Det enda molnet på himlen just nu är att jag inte kan öppna en zipfil på datorn. Det irriterar mig enormt. Normalt är det inte ett problem men just idag krånglar det för mig. Har bett om assistans och får nog den hjälp jag behöver av min vän med islandshästarna. Hon är en fena på datorer :)

Sen en tid tillbaka har jag börjat motionera mig med målet att nå en fullständigt unik hälsa och kondition :)

Jag har börjat jogga igen. Härligt även om kroppen protesterar högljutt.

Uppvärmning = kantarellpromenad med hundarna, sedan får Leo stanna hemma och Akka och jag drar en vända i långsam joggingtakt. Därefter streching, länge och långsamt. Jag mår störtbra av detta måste jag säga. Dessutom verkar det vara pos när det gäller mitt problem med att komma upp på Lisen.


Oj, nu är kaffet klart. Det blir en kopp på verandan bland mina blommor och min kaprifol som blommar och doftar underbart........



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards