Alla inlägg under mars 2012

Av Helene - 29 mars 2012 08:15

Vilken start på dagen, upptäcker att kaffet är slut! Det är en katastrof kan jag säga.

Det blir till att pallra sig iväg till butiken så fort den öppnat.


 


I övrigt så skiner solen och det ångar från den frusna marken. Frost varenda natt även om det fort försvinner när solen tittar fram.

Idag tvingade jag mig kvar under täcket en timma. Vaknar av mig själv vid sjutiden varje morgon för solen lyser in genom mitt fönster. Känns rätt trevligt men ibland blir jag för tidigt väckt.


Släppte ut hönsen för en stund sedan, inga ägg i sikte. Tillslut hittade jag ett ägg i hönshuset och två utomhus.

Vill egentligen inte att dom lägger sina ägg när dom är ute och filurar det blir så svårt att få sina frukostägg då.

Dom rör sig över ett rätt stort område.

Nåväl, det ordnar sig så fort jag fått upp hönsgården och ordentligt nät.

Skulle vilja fylla på med fler höns vad det lider. Visserligen gör jag inte av med hur mycket ägg som helst men det går ju alltid att sälja några och att använda som present.


Igår ringde Lisa och meddelade att hon och pojkvännen skulle till Stockholm idag. Dom skulle träffa Björn, sonen, och äta lunch sen skulle dom på någon spelning/konsert. Nu sitter dom på tåget till huvudstaden med lite frukost som är hemmafixad. Låter som två kloka ungdomar som vill spara lite pengar.


Nä, nu är det dax för att bära ut allt virke som skall kapas till ved. Har en stund på mig innan jag skall till jobbet igen. Är inne i en hysterisk period med jobb varenda dag vardag som helgdag. Fattar inte riktigt hur det har blivit så konstigt tajt på mitt schema.


Till min stora sorg har Björk blivit såld så nu har jag ingen att rida på. Visserligen har hon inte åkt än men det är inte så lång tid kvar innan hon gör det. Fölet skall bli helt avvand först och det är han snart.

Blir nu Lisen frisk så får det bli henne jag tränar upp mig på. Hon är bara så himla stor i förhållande till Björk.


Ha en bra dag



Av Helene - 27 mars 2012 22:44



Lisens dotter Indra Nelly, en gammal bild från 2009  


Känns som att alla mina djur står på tåspetsarna, färdiga för.....ja, inte vet jag.

Akka löper, Leo är desperat, Lara vägrar gå ut, Tyson vill inte att jag stänger dörren för då vill han gå in igen, Majsan vill vara ute om jag är med, hönsen far åt alla håll ivrigt kacklande.

Katten Pippi vill helst att jag skall hålla på med henne hela tiden och vill inte heller gå ut. Jag misstänker att det inte är vår gamla katt trots allt. Hon är lite för mörk i pälsen och vår Pippi hade lite mer vitt runt nosen. I övrigt är dom identiska. Det som är mest misstänkt är att hon jamar hela tiden och ser ut som att hon vill ha en pojkvän per omgående och det ville inte vår Pippi, hon är nämligen steriliserad sen ett antal år sedan. Hon har dock ett konstigt sätt att löpa som jag inte noterat tidigare hos någon katt. Annars har dom ett väldigt likartat sätt, precis som vår gamla Pippi.

Kanske hade jag rätt i att vår Pippi inte mådde bra när hon försvann och att hon faktiskt är död sen lång tid tillbaka.

Sjutton vet vad jag skall göra. Det kanske finns en familj därute som saknar sin katt å det rysligaste.

Funderar att ta henne till en veterinär för att se om hon är chippad och om man i så fall kan få fram vem som äger henne.

Jag får nog tänka lite mer på det här.


 


En desperat schipperke jagar rotwailer på promenaden, hur fånigt ser inte det ut?


 


Pippi eller inte Pippi? Vem vet egentligen?


Nu skall ta mig en stund framför TV-rutan inna jag dråsar i säng. I morgon skall jag jobba kväll och har nästan hela dagen framför mig. Det är toppen!


Kram till alla

Av Helene - 26 mars 2012 20:12

    

Lisen har ett kliställe som är kannon. Kolla noga på hennes mule, den njuter!


Har jobbat idag. Uppe med tuppen. Slutade klockan 14.00 och drog hem som en raket som vanligt.

Hade vilda planer på att kapa diverse ved och pilla med bilen.

Det är dax att försöka få upp bakluckan igen. Den har gått i baklås och det är rätt bökigt när hundarna skall in och ut eller när jag vill köra grejer i den.

Skruvade ner innerpanelen för att se om jag kunde öppna den manuellt men lyckades inte med det heller. Svor en ramsa ochur  beslöt mig för att åka till Janne för att få hjälp. Han behövde tre sekunder på sig och vips var luckan öppen igen. Hurra!

Väl hemma igen skulle jag bara städa bilen och torka bort all damma och skit som fastnar på insidan av en bil. Det tog längre tid än jag räknat med och det där med ved kunde jag glömma.

Jag blir så jäkla låg när jag börjat jobba tidigt på morgonen att all planering försvinner i en blå liten rök. Tog en härlig dusch och sen slocknade jag i soffan vid sju och vaknade till middagen var aväten i "Halv åtta hos mig".

Nu är jag betydligt piggare men känner fortfarande en stark dragning till min säng.

I morgon skall vi ha planeringsdag hela dagen. Undrar hur ding i kolan jag kommer att vara när jag kommer hem.

Här finns massor att göra och jag tror att den här veckan kommer att vara en kamp för mig att hinna allting.


Igår red vi en underbar tur i skogen. Björk börjar visa andra sidor än de lite loja försiktiga. Hon är pigg och hon visar sin egen vilja. Det är trevligt men för min rådbråkade kropp är det ett litet problem. Igår höll jag på att trilla av henne , men lyckades hålla mig i sadeln. Det blev lite vingligt och jag var tvungen att använda mina lårmuskler som jag har såna problem med. Dom lyder mig inte alltid och igår tog jag nog i lite för mycket och idag har jag fruktansvärt ont och det känns som att jag är tillbaka på ruta ett.

Hoppas, hoppas hoppas att jag blir bättre fort.


Nu har mörkret fallit utanför mitt fönster, skall stänga dörren till mina hönor om en stund och samtidigt rasta hundarna. Akka löper så hon får inte vara lös för ögonblicket.

Sen blir det en deckare på TV och därefter sver jag nog gott!

Vi hörs

Av Helene - 24 mars 2012 15:14

 

Kli i buskaget!


Ibland vill man hylla sina kamrater för att de just är kamrater.   

Idag hyllar jag Ulrika som har hjälpt mig att slänga resten av skräpet som var kvar på torpet!

Det känns underbart! Kvar är nu bara min transport och skalet av min box som jag skall riva klart under veckan.


I morgon verkar det som att Rickhard kommer upp med klyven. Jag måste alltså flytta på mina plank och annat eldningsbart så att de nya vedträna får plats. 

Just nu är jag ganska trött, men det blir till att bita ihop ett par timmar till.

Sen får jag vila på soffan hela kvällen efter hundpromenaden.


Rida skall jag göra i morgon. Ulrika skall ta en tur med Björk idag verkar det som. Bra om hon rider henne också så hon får känna på henne ordentligt. Björk är ju en ung häst än så länge så hon behöver ridas till av någon som kan.


 


Vila och äta samtidigt är kanske inte helt fel!


 


Med tanke på att jag numera rider islandshäst så får jag nog plocka fram mina böcker om "islandsridning".

Det var längesedan Blesa från Hjalmsholti fanns i familjen så jag måste friska upp minnet.

Lisen blir bättre och bättre i sin hov. Idag såg hon ut att röra sig fint. Jag hoppas verkligen att hon blir bra

och att hon kan ridas i sommar.


Dax för plankplockning en stund,

vi hörs

Av Helene - 23 mars 2012 21:34

 


Oj, redan halv tio, tiden går så fort.

Idag har jag jobbat från halv åtta till fyra sen hem i flygande fläng.

Hundarna var med på jobbet. Dom älskar ju att vara med i bilen och det var där dom tillbringar mest tid under dagen men flera gånger tog jag med dom in på vårt område och de fick hälsa på brukarna och vara med i trädgården. Det funkar så himla bra och verkar vara uppskattat av brukarna och det är helt ok för personalen också.

Tyvärr blev Leo väldigt upprör över en hund som gick förbi bilen under dagen och lyckades fastna med halsbandet i den visare som hanterar mina vindrutetorkare. Vips gick den av........alltid skall det vara något att tänka på med den här jäkla bilen!




Idag känner jag mig trött och jag valde att åka till Lisen på besök. Det finns inget bättre än hästarnas vänlighet och mjuka mular när man känner sig lite vissen.

Inga hästar hängde runt stallet eller lösdriften. De väljer att knapra i det gamla gräste för att se om några strån kommit upp så nu har dom en hel del att göra. Hagen är stor så jag fick leta efter dom.


 


Hittade Lisen och Björk först, det tog en stund sen kom de andra lunkande.




Lerki tog omedelbart en slurk från mamma. Sen var han mest intresserad av min kamera och mig.

Kiljan kom så småningom han också.


   


Jag tillbringade en halvtimma med hästarna sen gick jag upp till stallet och precis då kom Ulrika hem. Vi fick en pratstund i hennes kök och sen åkte jag hem till mig.

Slog på min TV och jublade inte över programmen precis. Har ju inte så många kanaler att välja mellan så utbudet är något snävt.

Hoppas på en deckare eller film innan jag måste gå och lägga mig.


 


Lerkis mjuka mule får avsluta dagens inlägg.

Vi hörs

Av Helene - 21 mars 2012 21:32


  Lisen, den allra bästa


Idag har jag missat allt som hänt mellan 19.45 och 20.50 Somnade på soffan och sov väldigt gott.

Har hämtat diverse saker på torpet och tagit ner stängseltråd. Det tog hela förmiddagen och jag hade sån tur med vädret. Vandrade omkring i bara ett linne och solen strålade. Tussilagon blommade. Citronfjärilar jagade varandra över ängen.

På torpet växer det ju mängder med små påskliljor och dom var på väg upp.



 


Såhär långt har de inte kommit än men de är helt klart på G och lär väl blomma i nästa vecka.

Jag saknar detta väldigt mycket.

Hur jobbigt det än varit att bo där på vintern och när vägen tagit livet av mina bilar så är det fortfarande en plats som jag verkligen tycker om. Synd att det inte är mitt bara.


Efter mitt förmiddagsjobb tog jag hundarna med mig och åkte till affären. Hade bestämt mig för att laga till en god middag med pasta, soltorkade tomater, fetaost och kallrökt skinka samt grön pesto. Det är så jäkla gott. Inte så avancerat och tar dessutom inte lång tid att göra.

Tycker att det är roligt att laga mat men inte när jag är ensam hemma. Då slarvar jag alldeles för ofta.

En påse hundmat slank med hem också. Har en förmåga att glömma bort det ibland. Ja, inte så att hundarna är utan mat snarare att jag får åka en extra gång och det börjar bli alldeles för dyrt i dessa dagar.


Vid tretiden drog jag på mig ridbyxorna och åkte till stallet. Ulrika och jag tog en tur med Björk och Kiljan. Solen strålade och det var liksom ljummet och luktade varmvåt mark där vi töltade fram.

Det går bättre och bättre att styra upp smärtan i benen. Nu sitter jag på hästen och står inte i en halvspänd framåtlutad pose. Under en lång tid har jag inte kunnat släppa ner benen vid sidorna korrekt utan sutti i någon form av stolsits vilket kan vara ganska bekvämt men helt fel ur ridsynpunkt. Även detta börjar bli så himla mycket bättre så det ser nästan normalt ut nu. Men ärligt talat så gör det fortfarande ont stundtals.

Tack och lov så är Björk en väldigt tålig liten häst och knatar på ändå även om jag inte alltid får till den ultimata ridningen. Hon töltar, travar och galopperar som om det inte gör så mycket att jag inte alltid balanserar rätt.

Svårigheten är att komma åt med skänkel och kunna flytta den. Mina benmuskler samarbetar inte helt ännu.


 


Här är hon, lilla Björk. Bilden togs i maj 2011 en månad innan Lerki föddes.


 


Superrart eller hur?


När jag kom hem skuttade jag in i duschen. Helskönt! Efter duschen började jag givetvis att småhuttra. Drog då på mig min enorma myströja, satte mig i soffan för att se på nyheterna och lite matlagning och vips så minns jag inte mer. Sov gott gjorde jag i alla fall tills Birgitta ringde och väckte mig.


I morgon skall jag plocka ner det sista av stängseltråden sen är det bara att hämta skräpet på lördag. 

Det sista jag skall göra är att riva min utebox. Jag fasar för det kan jag säga. Hur många extra spik finns det inte där :) allt för att boxen skulle stå pall i väder och vind vilket det faktiskt gjort.


Nu drar det i ögonen igen, förmodligen är det all frisk luft jag fått som gör mig sån,

Köp nu en eller flera buntar med påskliljor. Dom är billiga och fina, jag valde påskliljor i stället för en bulle idag, har inte ångrat mig än :)

Vi hörs

Av Helene - 20 mars 2012 14:52

Drog iväg till torpet som jag bodde i tidigare för att ta ner resten av stängseltråden och se över vad som skall till tippen och till mig.

Det finns saker som är kvar och det var inga problem för hyresvärden, jag kunde ta det lugnt för ingen bor där.

Bland annat var mitt lilla hönshus kvar. Byggt med kärlek och stort nöje från min sida.

Det skulle vi ta hit med hjälp av en traktor var det tänkt.

Det kan jag glömma nu. Det existerar inte längre. Det är uppeldat!

Som vanligt har herr hyresvärd tagit saken i egna händer och kört över mig. Det är inte första gången han gjort det. Förra året drog han ju in i hästhagen med skogsmaskinen och började fälla träd fastän hästarna var kvar och inte hade han bett mig flytta dom. Jag hade inte ens en aning om att han skulle fälla träd där.

Han har struntat i att göra iordning vägen för mig efter alla timmerbilar och det finns annat som jag kan göra en lång lista av. 

Jag är nu övertygad om att han gillar att vara sån, han brukar få som han vill med det mesta och det finns egentligen ingen härikring som tycker att han är helt ok. Herr Hänsynlös med andra ord.

Om det nu hade varit så att han tycker att jag borde snabba på så kan han ju säga det. Han åker förbi här väldigt ofta och jag pratade med honom senast förra helgen. Allt var ok då enligt honom.

Känner mig allt lite ledsen för det här måste jag säga.

Nu åker jag till Göteborg en sväng och hälsar på min mamma. Har en present till henne! En digital fotoram!

Av Helene - 20 mars 2012 12:44

Jaha, halva lediga dagen har gått och vad har jag gjort?

Började dagen med en längtan efter min vanliga kopp kaffe. Kaffet var slut!

Tänkte att jag kunde ersätta min vanliga kaffe latte med instantvarianten men.....det smakade inte gott och gav mig inte den vanliga känslan.

När klockan var nästan tio ringde jag Ulrika och bjöd in mig på kaffe. Tack och lov att hon fortfarande var hemma.

Jag fick nybryggt kaffe och varm mjölk. Toppen! Livet återvände! Som tack för kaffet hade jag med mig ett alldeles nyvärpt varmt ägg som jag fick med mig i all hast från hönsgården.


Följde sedan med till affären för att inhandla en omgång kaffe och lite potatis. Blev så sugen på potatis när jag såg dom i affären.


Väl hemma på Åredal flyttade vi runt bland hästarna. Lisen och Lerki skall vara inne en stund och mamma Björk skall ut.

Det gäller att börja avvänja Lerki nu och det är fint att det går att göra det i lugn och ro.

Lisen gottade sig med att rulla runt i torven och sedan började hon att mumsa på sitt hö. Kände på hennes vänstra hov och den är inte alls varm idag. Dessutom rörde hon sig ganska obesvärat när hon var i hagen och när hon gick in.
Igår var det en person och tittade på Björk. Det känns inte så kul för varken mig eller Ulrika men man kan inte samla på hästar i parti och minut. Hade jag kunnat så hade jag köpt henne utan att tveka. Hon är bara så himla trevlig och blir en riktigt god kompis när hon kommit i form efter Lerkiungen.


Både Ulrika och jag har känt oss frusna i flera dager. Det lockar inte till några längre utevistelser just nu. Blåst och lite regn tar bort min glädje att vara utomhus och greja, men, jag får ta mig i kragen och dra ner till torpet en stund. Måste ta ner mer tråd och försöka ta bort mina "fina" trästaket som inte får vara kvar.


Letar förresten med stor energi efter en arbetsbod. Någon som vet var en sådan kan finnas? Jag är glad för eventuella tips. Den får inte kosta 20 000 eller mer och den får gärna ha hjul. Det gör inget om den är i behov av renovering. Vill ha en sådan NU!!


Oj, nu är kaffet klart, bäst att ta en kopp medan det är nybryggt!

Vi hörs,



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards