Alla inlägg under oktober 2008

Av Helene - 26 oktober 2008 17:06

Ibland undrar jag hur i hela friden det kan komma så mycket vatten på en gång. Hela vägstreckan in till mitt hus är fylld med vatten så jag vadar mellan pölarna varje dag. I morse var det mer vatten än vanligt så jag insåg att jag var tvungen att åtgärda det hela på något sätt. Sagt och gjort... spade och diverse andra tillbehör hämtades och jag började gräva kanaler för avrinnig. Riktigt roligt eftersom det funkade..vattnet gav sig av ut på gräsmattan så nu har jag en snygg damm där. Givetvis försvann inte allt vatten eftersom himlen har öppnat sig flera gånger under dagen för att fylla på hela tiden. Detta hade varit ett himmelrike för grävlystna småbarn, de hade kanske lyckats på ett mer kreativt sätt. Jag har ju bara grävt raka spår som vattnet skall rinna igenom. Har till och med lagt ner ett rör för säkerhets skull. Känner mig lagom nöjd skall jag säga. Tyvärr kommer ju mörkret tidigare nu så jag blev tvungen att avbryta arbetet, jag är ganska mör i kroppen också. Gräva i stenar är inte så lätt precis.

Dessutom har jag träningsverk efter gårdagens ridtur, så jag rör mig som en sengångare. Har inte suttit på hästen på flera månader eftersom jag inte kunnat på grund av ischias.

Nä, nu skall jag upp och röja i förrådet en stund. I morgon är det arbetsdag igen, studiedag närmare bestämt. Alla lyckliga grundskoleelever är lediga. Jag hoppas bara att dom inte regnar bort under veckan. Har haft en patienthund också. En väldigt liten vavva med stor integritet. Tog fram ett läkemedel till honom som jag tror kan hjälpa honom. Gav min dotter en dos homeopatika igår kväll för hon klagade över öronvärk och kände sig dålig. Lite senare på kvällen var öronproblemet borta och idag är hon hur pigg som helst. Hon är just nu och fikar med en kompis i den stora staden.

Visst ja, jag skulle ju upp till förrådet, bäst jag sätter igång annars blir det inte av!

bye



Av Helene - 11 oktober 2008 21:23

Nä, nu är jag allt lite sur på min hund! Hon får inte skrämma upp mig så himla mycket genom att försvinna i kolsvarta mörkret en lördagskväll utan vidare.

Hon var borta alldeles för länge och jag hann bli väldigt orolig.Här går det liksom inte att leta heller eftersom det mycket myrmark och svårt att ta sig fram när det är ljust hur blir det inte i mörker då?

Nåväl, hon kom hem tillslut, men hon är väldigt trött så jag tror att hon antingen gått ner sig i en mosse eller så har hon spårat lite väl långt hemifrån. Hon var smutsig och våt, luktar mossvatten och sover nu som en sten på golvet brevid mig. Hade planer på att duscha av henne men jag vet inte om hon inte skall få vänta till i morgon...synd att störa henne.

Jag satsar nog på en macka till mig själv i stället.

Hörs imorgon eller så....

Av Helene - 8 oktober 2008 20:42

Ingen TV! Jag känner mig utanför helt och hållet och det är inte så att jag är i så himla stort behov av deckare å sånt utan jag missar tydligen vissa katastrofer som är på G i världen. Kände mig som en idiot idag när  en av mina bästa kompisar började yra om Island och räntehöjningar. Skenar det frågade jag? Det kan man säga sa Monica som precis talat med en av sina goda vänner som kan det där med pengar. Men, jag har ju en dagstidning - den läser jag varje dag, konstigt att det inte står så mycket i den så att jag kan känna att jag åtminstone är lite informerad.Såklart att jag vet att det sker obehagliga saker med ekonomin men........JAG VILL HA EN TV SOM FUNGERAR!

I övrig håller jag på att försöka skapa en kontakt med min dotter som

tydligen har gått in för sin APU så totalt att hon glömt bort mig helt.

Via sms får jag veta att dom sitter på hoppträning och tittar men kan inte höra av sig nu, nästa gång man smsar får man svaret att visst skall hon ringa, hon har bara varit i stallet eller varit och handlat. Ringer sen, när hon kan.

Jamen jag då? Här sitter man å undrar.....hihihi, egentligen är det underbart för hon verkar ha riktigt kul.

kram på er alla, vi hörs

Av Helene - 7 oktober 2008 19:41

Idag fick jag skrapa framrutan med min degspade, har inte någon skrapa till bilen upptäckte jag.

Inte är det så kul med kylan som smyger sig på precis men det var ju ändå vackert väder så man får ju vara glad ändå.

Kommer precis från stallet. Vilken tur att jag har mina hästvänner att besöka så dagens skräp kan hamna bland gödsel i stället för i mitt huvud.

Har precis läst dagens mejl och Anna som har ett turridningsstall i Skåne berättade att hon fått hem en ny haflinger. En mycket läcker dam som såsmåningom skall in i hennes verksamhet. Lycka till Anna!

Vid ett tillfälle åkte vi ner, alla från vår djurhomeopatiutbildning för att träffa Anna och hennes haflinger. Vi red ut på hennes hästar, som tur var rider alla eller har åtminstone ridit förr. Jag tänker ofta på den turen. Det var riktigt roligt och hennes hästar var helt underbara. Hon har smugit in en nordsvensk i högen också. En stor rejäl kille som funnit sig väl tillrätta bland alla blonda. Jag vet att hon kör med honom. Han var ju skolad på alla sätt när hon fick hem honom.

Det är kul att hennes verksamhet fungerar så bra men det beror nog på att hon är superduktig med sina hästar och har rätt inställning till arbete och att driva eget företag. Vill man så kan man bo på gården också och boka ridning när man är där. Härlig miljö och mysiga ridvägar.

Vill du komma i kontakt med henne så gå in på hennes hemsida.

Det fina är att man inte behöver vara rutinerad ryttare man kan få rida ändå. Hennes hästar fixar nybörjare galant. Webadressen kommer längst ner i bloggen. Måste kolla upp den så att det blir rätt bara.

Dottern smsade förut. Hon är på APU i två veckor i Skåne. Hon bara älskar det enligt vad hon skriver. Idag skall dom till Flyinge med en häst som skall visas. Jag oroar mig lite för att hon inte vill komma hem! Fast å andra sidan så gör det mig så glad att hon trivs och att hon hamnat hos bra folk.

Det verkar också som att hon och hennes kompis får göra massor med saker och att mockning inte är det enda som tur är. Med tanke på hennes bedrövliga sommarjobb på hästgård så känns det som att hon äntligen dragt en vinstlott och det är hon värd tycker jag.

Nä, nu skall jag diska och plocka undan, i morgon slutar jag tidigt och en god vän kommer på besök. Förhoppningsvis kommer också två andra goda vänner hit för att hjälpa mig att få bild på min TV. Jag har varit utan TV sen jag flyttade hit för en månad sen. Det funkar ett tag men sen vill man kunna se rörliga bilder mellan varven. Där är jag nu.....lite nyheter och väder skulle sitta som ett smäck! Kanske en fim också eller ännu hellre en deckare......

vi hörs

OBS! www.turridning.se  söderåsen-kanon


Av Helene - 6 oktober 2008 21:48

Det är snart tid för älgjakt igen! Detta meddelades av en grön gubbe på fyrhjuling att snart skall skogen fyllas av jaktfolk och kanske kommer dom att behöva parkera på min tomt! Ok, tänkte jag, dom kommer tidigt på morgonen när jag sover min skönhetssömn och parkerar på "min" tomt, jag hyr huset, men eftersom det bara är en smal väg hit så undrar jag om jag kan komma ut med min bil! Tar dom hänsyn till det undrar jag. Dom är liksom inte vana vid att det bor någon i detta huset vid den här tiden på året och sen är jag nyfiken på hur nära huset dom skall ha sina pass. Alla sitter ju inte i torn och spånar på fyrbeningarna. Tänk när min rottis studsar ut för morgontoaletten och tar sin vanliga runda...... vad kan inte hända då?! Vem blir mest rädd, Akka eller jägarna och vågar jag koppla henne för en fredlig morgonpromenad när det står gröna gubbar i buskarna?

Tänk om någon tror att jag är en älg eller så....

Att jag funderar på detta beror på att jag tyvärr trampat rätt in i ett aktivt jaktlag som var på pyrsjakt en augustidag för evigheter sen. Där fanns en jägare som blev mer än upprörd över mitt intrång och faktiskt hotade mig med gevär och diverse ovanligt fula ord. Jag visste inte att jag var så korkad och att jag var en hora, kunde dra åt ...., ja ni vet, mm mm. Lite chockad blev jag allt trots att jag då var i sällskap med mina stora grosserhundar som jag hade på den tiden. Det var väldigt obehagligt skall jag säga, jag vill inte uppleva det igen. Det är därför som jag är lite fundersam. Antagligen behöver jag inte ägna så mycket tankar åt detta, jag kanske inte ens märker att dom är här ute.

Idag är det stjärnklart och jag tyckte att asfalten glittrade när jag körde hem från stallet. Hmmm, snart kommer de där förrädiska halkplättarna igen,

man får nog se upp om man vill hålla sig på vägen. Räddade mina blommor när jag kom hem. Vill gärna klara dom ett par dagar till innan frosten slår till på allvar.

Bilden som jag lägger ut idag kommer ifrån denna sommaren. Ett rådjurskid låg mitt på vägen i en kurva. Vi var bara tvugna att flytta på den annars hade den blivit platt som en pannkaka. Det kändes som att jag gjorde något helt fel när jag lyfte upp det lilla kidet, men jag har hört att det inte skall spela någon roll om man rör dom för mamman bryr sig inte och vad hade vi att välja på?

Rådjursögon och kid är superfint, vi hörs

Av Helene - 3 oktober 2008 22:06

Hela mitt inlägg försvann! Nu blev jag riktigt sur, jag som skrev om 17 årig dotter, mytomaner och min hysteriska flyttning ut i skogen där ingen kan hitta mig. Huset som jag flyttade ifrån är tydligen sålt och om min ilska över att behöva lämna min lägenhet efter så kort tid bara för att ägaren fått kalla fötter.... inte var det mitt fel i alla fall. Dottern blev i alla fall hämtad vid det rosa slottet, moppen med! På bilden ser du Daydream som hon, dottern, har som foderhäst på skolan. Min ena lycka på häst och den andra framför datorn på högskolan i Skövde, min son alltså.

kanelkrumelur på  eK

Av Helene - 2 oktober 2008 21:35

Jaha, ytterligare en dag behöver avslutas. Besökte modern idag. Det är alltid lite ståhej med det men idag var det mysigt värre med fika och goda mackor. Hon vill ju så väl så det blir lite tokigt ibland. Att se sina föräldrar åldras är inte alldeles enkelt och när deras liv går ut på ständiga besök på hos läkare och bokade tider på sjukhus så är man glad att dom är pensinärer sen länge. Herregud vad tid allt sånt tar men.... jag hamnar kanske där jag också tillslut. Jag är ändå stolt över att mamman min går på kurser och håller i desamma för hon ger aldrig upp och hon vill alltid lära sig nya saker. Hon hatar att var 80 år - varje dag!

Hunden var med såklart och som vanligt blev hon lite bortskämd av värdfolket. Hon smågnyr alltid när vi svänger in på deras gata och har hur brått som helst med att komma in i hissen. Hon vet att det blir mums när hon väl är inne i köket.

När jag kom till stallet så var hästarna redan inne, så lyxigt! Jg tog mig en stund med bara mys men dom ville bara äta och kolla ut genom boxdörren för det började åska. Jag  snabbade mig hem för jag misstänkte att sladden till datorn inte var ur. Tände snabbt en massa ljus så jag inte skulle bli sittande i mörkret om strömmen slogs ut som den har för vana att göra när det regnar för mycket eller när det åskar. Här är en del nedslag av blixten nämligen. Jag bor ju inte heller så jag har lust att springa in till grannarna. Lite väl långt i kolsvarta skogen. Bor numera  mycket öde och grannarna ser jag inte ens. Det är sagolikt vackert härute, mycket lövträd med vackra färger och skogsgläntor som väntar på mina hästar. Jag fick sån längtan att ta hem dom igår men inser ju att jag behöver få boxarna på plats först. Tur att jag folk omkring mig som talar förstånd med mig då och då.

I går kväll tog jag fram min hemtenta för att försöka lösa den. Hur svårt var inte det då? Ibland undrar jag hur min hjärna fungerar för det var ju inte mycket jag kom ihåg utan att kolla i anteckningarna och i kursmaterialet.

Milde himmel att det skall vara så svårt att lära sig nya saker även om man tycker att det är roligt och har viljan. Jag får skylla på min ålder tror jag.

Nu snusar Akka vid mina fötter och katten Tyson har deklarerat att han måste gå ut en sväng innan natten. Lara vår andra katt har redan försvunnit ut i mörkret men jag vet att hon kommer muttrande över verandan så fort jag öppnar dörren för hon vill inte vara ute på natten. Det vill inte jag heller att hon skall vara så där är vi överens för en gångs skull. I morgon skall jag ha sk studiedag och sitta still och lyssna i några timmar. Jag är ny på detta rektorsområdet och jag vet inte ens var jag skall befinna mig och vilken tid jag skall vara där. Det är alltid spännande tycker jag, som tur är brukar allt ordna sig. Nåväl, nu skall jag ta en dusch och hoppa ner i bingen för att hinna läsa GW Perssons senaste alster. Jag kan inte somna om jag inte läser en stund. Har inte fått min TV att funka efter flytten, så jag har inte soffan att somna på längre. Lika bra är det.

Nu kommer åskan tillbaka, jag hör hur det mullrar......

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards