Alla inlägg under mars 2011

Av Helene - 29 mars 2011 22:19

  


Snart ser det ut såhär i backen utanför!

Som jag har väntat på dessa små gulingarna.

Vilt växande och i år verkar de vara fler än tidigare av någon anledning.

Jag har krattat bort mängder av ris som hamnat ovanpå sen den stora skogsröjningen i vinter.

Här ligger högar av ris överallt och väntar på att bli uppeldade.

har börjat plocka grenar och ris i hagen också. Det verkar vara ett tröstlöst arbete men skam den som ger sig.

Har tagit några bilder på detta inferno av diverse pinnar, grenar och ris.


 

 Omöjligt att gå här för både djur och människa!


 

   

Ett evighetsarbete som ni ser!


 

Tur att man har kattprinsessan att titta på då och då. Hon har blivit riktigt social på sista tiden. Vill vara med när matte sitter i soffan om bara alla andra håller sig på avstånd.

Det kan behövas en gosig katt när man vet vad som väntar såfort man skall köra bilen åt något håll. Vägen är ju söndeerkörd av alla tunga timmerbilar som varit i farten hela vintern....såhär ser det ut bitvis av min väg


 

Värre blir det säger gubbarna, vi kan inte göra något åt problemet än...det går inte förrän allt torkat upp ordentligt.

Hur kul är det månntro och kommer jag till jobbet om alla leriga hål blir större. Jag kör redan nu med underredet på bilen i backen stundtals.


Sonen skall flytta till Stockholm på torsdag. Han har fått ett boende på Kungsholmen och börjar sitt jobb på måndag.

Allt på en gång. Vi jublar över att det verkar vara ett bra boende och att jobbet är vad han ville ha.

ibland får man vara både glad och tacksam över att vissa saker funkar som dom skall!


Av Helene - 25 mars 2011 20:24

Hej alla! Idag är det fredag och arbetsveckan är slut.

Gjorde en utflykt med brukarna idag till en liten rolig butik där det finns second hand och nygjorda kluriga prylar.

Blev häftigt förälskad i en rolig väska gjord av kaffepåsar, ja ni vet, själva påsen/förpackningen som kaffet ligger i.

Funderar på att köpa en med gevalialook. Det fanns småväskor också. En kul idé som jag blev rätt avundsjuk på att jag inte kommit på själv.

Butiken innehöll mer smått och gott. Skall botanisera där vid fler tillfällen.

Efter hemkomst blev det en tur till den stora mataffären.

Fy katten vad fort det går att fylla en kundvagn. 1000 kr fattigare på nolltid.

Väl hemma åt vi en mycket god middag, sonen och jag.

Varmrökt lax och sallad plus sås med vitlöksdoftande kräftstjärtar och en skiva camembert. Nu är jag proppmätt!

Tänker ägna de närmsta timmarna åt en film jag inhandlat och sen blir det bingen och god sömn. I morgon är det sovmorgon! Jippie!


Har förresten en gäng med grävlingar på besök. Det piper och gnäller under golvet som vanligt vid den här tiden.

Som om inte det skulle vara nog så har de två älgarna som dök upp här tidigare invaderat markerna runt huset.

Varje morgon står dom utanför köksfönstret och äter från kvistar och liggande träd. Härom morgonen var jag tvungen att schasa bort dom för jag tyckte dom var oroväckande nära huset och mina hundar som ville ta sin morgonrunda.

Jag är inte rädd för dom, inte än.

Jag misstänker att älgkon skall ha en ny kalv och att hon kommer att jaga bort fjolårskalven. Hoppas inte att jag hamnar i skottlinjen då bara.....

Det är tragiskt när detta händer och den förvirrade fjolårskalven skall börja ett liv för sig själv när den nya älgkalven föds.

Jag tror inte att älgar är farliga om du inte hamnar mellan mor och barn eller skrämmer dom av någon anledning.

Vill dom vara här runt huset så är det ok. Jag gissar att dom försvinner så fort hästarna kommer hem.

Eller......

I morgon skall jag köpa påskliljor i bunt, gör det du med!


Av Helene - 20 mars 2011 12:29

  


Tuppen gal i högan sky, det låter som om våren har kommit till hönsgården.

Väldigt mysigt tycker jag.

I övrigt kändes det toppen med lite regnstänk när jag tittade ut i morse. Kanske snön försvinner - äntligen.


Tänk den dagen då jag kan stänga av värmen i huset och spara några kronor. Än är det inte dax men jag hoppas att april kommer med milt väder och att det räcker med något enstaka element som håller eventuell fukt borta.

Tro nu inte att jag har fukt i huset....nä, men det blir ganska rått inomhus ibland.

Det är som om solen har svårt att värma huset hur varmt det än är utomhus.



Kattprinsessan som tillbringat vintern inomhus har äntligen börjat gå ut. det skall bli skönt att plocka bort kattlådorna som är en nödvändighet vintertid.

Dom tar plats och dom skall skötas ordentligt vilket jag tycker är rätt trist men ett måste.

Här vräker hon sig på strykbrädan som är en favoritplats så fort jag tar fram den vilket inte sker så ofta!


  


De här två damerna gillar inte varandra så mycket. Av någon anledning har dom hamnat nära varandra av en slump. Kanske för att jag satt i soffan och på kvällen vill gärna Majsan ha lite kärlek från matte men nu var Lara i vägen så Majsan väntar ut Lara och hoppas nog på att hon skall flytta sig. Det gjorde hon inte så Majsan fick gå ner på golvet för att bli kelad med en stund.



När jag skulle städa i mitt sovrum och försöka bädda sängen häromdagen så var den upptagen. Leo är inte helt lycklig över kompisen. Det är nämligen så att Tyson älskar att trampa med fötterna på allt som är mjukt så även Leos päls, vilket gör att han blir fruktansvärt upprörd och har svårt att koppla av ihop med katten Tyson.



Till Leos stora lycka i livet hör min son. Leo söker sig gärna till Björn för lite extra kel. Annars är inte Leo den som hoppar upp i soffan om man sitter där. Tack och lov så är han ingen knähund utan en mycket självständig herre men ibland är det mysigt när han kommer upp där man sitter. Det skulle aldrig falla honom in att hoppa upp i mitt knä men ligga bredvid mig kan vara ok.



Tyson förstås, han satt där och tittade på oss när vi myste framför en film och åt brownis från SevenEleven (mums). Trodde inte att han skulle synas om jag fotade men det gjorde han även om det lyser oroväckande i hans ögon.

Vi fick såklart släppa in honom. inte skall han sitta där för sig själv när alla andra myser inomhus!


Nä, nu skall jag anstränga mig lite extra idag med fönsterputs eller något annat upplyftande!

Ha det, vi hörs!            

Av Helene - 14 mars 2011 20:22

Oppps! Mina läsare försvinner! Kan det bero på mina urkassa uppdateringar eller....

Har mått rätt pyton i en vecka med frossa och extrem trötthet. Har nog aldrig sovit så mycket i hela mitt liv förr. Nu är det på väg att vända och jag känner mig betydligt piggare.

I går kände jag mig helt säker på att våren hade kommit till "my place".

Satt en stund på verandan, i solen. Det var 10 grader plus och kändes som 20 plus i min hjärna.

Fick nästan planteringslust men det gick fort över när jag såg på all snö som låg kvar.

Eldade lite, det var välbehövligt. Hjälp vad skräp och saker man har.

Sonen har fått jobb i Stockholm. Han flyttar i början på april.

Det känns kanon och som mamma blir man lycklig när det blir som ens barn önskar.

Nu fattas det bara ett boende! Hur lätt är det att hitta ett sådant på studs?

Har hört hemska rykten om hur svårt det är...... Den som vet något om boende i STHLM kan gärna höra av sig.

Kriterier för boende är: minst 6 månader, max 60 min med kollektivtrafiken till centrala Sthlm, rum i lgh, egen lya, egen ingång....kollektiv....allt av intresse!

I dag har sonen och jag varit i Borås en sväng, ätit på McDonalds - gott :) sen bar det av hem utan något speciellt inhandlat. Vi skulle bara till banken....

Eftermiddagen gick i trädgårdens tecken. Jag fortsatte att elda och plocka en hel del björkris som skogsmaskinerna överlämnat i min ömma vård.

Kanske dax att plocka in lite ris för att de skall kunna slå ut fram i april.

Påsken är ju sen i år men lite utslaget ris kan man ju ha ändå om man nu inte är allergisk.

I morgon blir det jobb.

Vi hörs




Av Helene - 1 mars 2011 22:47

Hej där!

Nu har sonen flyttat hem för ett kortare tag...hoppas både han och jag.

Meningen är ju att man skall hitta något som ger inkomst och att man skaffar sig ett eget liv.

Det känns fantastiskt roligt att ha honom här i alla fall och att han fixat sina studier och blivit klar med dom.

På torsdag åker han på jobbintevjuv i Stockholm. Kanske en av många, inom hans område är det inte så lätt att hitta det man vill ha. Spelutveckling och design, hur lätt kan det vara.

Idag ,efter flyttandet och bärandet med alla prylar så har vi inrett hans krypin i Lisas gamla rum. Böcker, spel och annat i stor mängd har "knökats" in i rummet. Det blev väldigt trivsamt när alla kartonger och plastsäckar var bortplockade.

Där bor han nu tillsammans med sina degos. Supersöta ekorrliknande små saker som är ganska aktiva. I två dagar har dom fått bo på toan för att få vara ifred för katter och hundar.

Apropå hundar. Vi har ju en hel del trafik häruppe nu för tiden. Min hyresvärd har ju gallrat skog och det kommer långtradare och stora skogsmaskinenär kommer farande hela tiden.

Nu är han klar med sin skog och en granne har tagit vid körandet upp i skogen.

Denna person har definitivt missat att det finns möjlighet att sakta ner farten

när man åker igenom en gård. Idag hamnade Leo under hans framhjul.

Tvärstopp och hunden reste sig som tur var. Jag blev helt ifrån mig.

Jag ropade till bilföraren och bad honom köra sakta eftersom jag är rädd om mina hundar. Den dumma fan började skrika åt mig att han minsann hade fått vända för det sprang omkring lösa hundar.......Ursäkta mig, sa jag, men jag BOR här och hundarna är aldrig ute om inte jag är med, såklart dom vill kolla upp vilka som kommer förbi härute....

Var snäll och kör inte så fort!

Det visade sig att den här killen har fått löfte att använda vägen om han tog det lugnt.

Tyvärr misstänker jag att min väg kommer att bli helt sönderkörd av de nya transporterna och dessutom lägger dom ut virke i anslutning till min lilla väg och allt spill som dom drar med sig från skogen ligger mitt på vägen. Det är inte kul det här.

Gnälliga jag känner mig helt slut i huvudet av alla dessa störningar!

Kram på er alla

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards