Alla inlägg under januari 2014

Av Helene - 18 januari 2014 23:38

Sen kväll och jag är fortfarande på fötter. 

Idag har jag justerat lite möbler och fixat med mattor.

Hallen blir nog bra till slut men jag "känner" att något inte stämmer riktigt.

Kanske är det svårt att ha en fin hall om man kommer inklivande med stallskor och stallkläder varje dag.
Borde antagligen använda mig av en annan ingång så jag inte ser dessa fula attiraljer.
Tyvärr blir det inte så praktiskt bara. Det är nämligen ett litet kattpang där jag skulle kunna ställa smutsiga skor och jackor.

Vilket jädrans i-landsproblem, det är nästan så jag skäms.

Möblerna som skall vara i hallen har i alla fall hamnat där och väggarna är målade i samma lila färg igen. Passade på att måla i övervåningen också eftersom färgburken var framme. 

Jag tycker om när rummen hänger ihop färgmässigt och att färgerna flyter in i varandra.

Lila hall med gråa inslag av textil, v-rummet har en lila fondvägg som vetter mot hallen och har i övrigt linnefärgade väggar.
Härinne är det mycket grönt - det älskar jag verkligen.
Matsalen går i vitt men har en grå fondvägg mot köket som i sin tur har grått som bas med en del vita och svarta inslag.

Köket har svartvita mattor och i matsalen har jag också en svartvit stor matta.

När man går upp i övervåningen så följer den lila färgen med upp för trappan och ända upp i nocken på båda sidor av min murstock som i övrigt är vit.

Tro nu inte att den är knallila. Det skulle vara förskräckligt tycker jag. Nä, den är milt lila och drar mot grått eller dovt ljust blått beroende på vad man har till.

Hade nog aldrig valt den färgen själv för det fanns liksom inte i tanken just när jag skulle välja färg. Det var min Lisa som valde den och jag har inte ångrat det en sekund. 

Var jag än tittar så hänger mina rum ihop även om inredningarna är olika. Det är jag nöjd med.

Å, hur intressant var nu detta för er som läser?

Kan tänka mig att en del undrar hur det är ställt med mig just nu.


Med tanke på mina lila drömmar så kanske det kan vara lite kul att tänka sig att jag skall färga mitt hår mörkrött. Har ju klippt det kort - äntligen och nu är det dax att göra något kul med det.

Rött hår till blå ögon kan det funka?

Ja, vi får väl se hur det blir. Spännande  är det i alla fall.


Idag blåser det illa och även idag kommer vinden från fel håll. Hästarnas hö blåser bort från dom och det har varit ett litet helsike att hitta platser att lägga det på.

Mocka i lösdriften kräver styrka. Frusna hästskitar är inte så lätt att få upp på grepen. Det gör ont i hela kroppen när man måste jobba med det. Det blir till att ta lite då och då.

Sen är det ju det där med vatten också. Ingen idé att hälla upp för en hel dag eftersom det fryser omedel bums. Jag gillar inte att dom inte kan dricka när dom har lust för att vattnet är i frusen form, så nu är det ett jäkla spring med vattenhinkar till hagen.

Hönorna lägger ägg och ser nöjda ut. Har ju en liten flock i lilla hönshuset eftersom jag var tvungen att dela på dom. Lilla hönshuset kräver nästan att dom går ut då och då på dagen eftesom det mest är för sovbruk.

Tur ändå att jag gjorde det tillräckligt stort för viss inomhusvistelse för den här flocken. Dom håller nämligen sams.

Vattnet fryser inte därinne heller och det drar definitivt inte på dom. Dom verkar trivas fint och lägger sina ägg i det lilla redet som finns där.

 


I morgon blir det till att hämta hö igen. Hoppas att backen låter mig åka i den. ja ner kommer jag ju alltid men upp är inte så självklart. Behöver nog ladda med sand i bilen för säkerhets skull.


Kram på er alla

Av Helene - 16 januari 2014 19:18

Jag verkligen avskyr kyla! Folk på Fb verkar saliga över snöööööö!

Det är inte jag. Det blir bara jobbigt och kallt.

Gissar att det har med åldrandet att göra.

Jag har väl aldrig egentligen tyckt att vintern är en höjdarårstid men jag kan å andra sidan inte minnas att jag haft den inställningen tidigare i livet.

Det har bara blivit vinter och sen har det så småningom blivit vår. Bara sådär! I hela mitt yrkesliv, med 2 års undantag, har jag varit bilburen till jobbet men det har aldrig varit några större problem som jag kan minnas.

Förmodligen har jag förträngt alla omöjliga situationer med bilar i diket, kallstarter, dåliga däck mm.


Nu för tiden studerar jag väderprognoser dagligen och får fullständigt spunk när jag,
som idag, såg att det blir kallt även i nästa vecka. Det är som en personlig förolämpning.


I huset är det ständigt kallt, även om jag eldar när jag kommer hem. Jag går klädd i lager på lager av alla mysbrallor jag kan hitta och ser ut som en total freak när jag går ut för att fodra på kvällarna. Tur att ingen ser mig här borta i mörkret.

Har hittat Lisas gamla stallmössa av flisull med ett får på. Den drar jag ner över öronen och sen hoppas jag bara att hästarna känner igen mig.

Jag har också införskaffat nya broddar till mina stalldojor och även till mina vanliga skor. Allt för att hålla mig på benen i vinter.

Jag är livrädd att ramla av någon anledning så jag tar mig fram som en hundraåring med käpp.


Tur att jag är ledig i morgon. Blir det mycket snö så åker jag inte till Gbg som planerat.
Mamsen får vänta en dag till på att jag skall komma. 


Kanske är det ändå på rätt väg...jag börjar få lust att greja här hemma. Har idag handlat mig ett ovalt bord, modell mindre som kommer att passa perfekt till en karmstol som jag fått. Stolen behöver kläs om och det är något som jag får ge mig i kast med när tid finnes. Just nu är tyget ett slitet rosa sammetstyg som sett bättre dagar. Kanhända blir det en bild på stol och bord när jag pimpat till min hall som möblerna skall stå i.

Jag är jäkligt trött på praktiska möbler för förvaring just nu.

Har en märklig underdel till ett gammalt skåp som både bänk och förvaring. Tre stadiga lådor fyllda med diverse gamla vantar, mössor och annat som jag bara stoppat ner där.

Nä, nu tycker jag att jag har blivit gammal nog att ha det lite fiiiiiint i hallen så att jag glatt kan släppa in folk.

I garderoberna i hallen hade jag givetvis dörrar som jag satt tapet på.

Snyggt och prydligt. Lila tapet med maskrosor på.

Rätt fint och passande just då, för ett år sedan.

Nu är dörrarna borta.

Garderoben med hyllplan är omgjorda så att jag kan hänga in jackor snyggt och prydligt och så har jag kommit över ljust grå linnegardiner, för mycket små pengar, som hänger framför garderoben.

Blev väldigt trevligt kan jag säga.
Har tänkt mig tillbaka till ursprunget...ljust lila en färg som drar åt grått.

Helt härlig!

Den kulören gör mig lycklig och det måste väl vara bra.

Större delen av hallen och upp i övervåningen har den färgen men jag blev så sugen på att tapetsera en vägg i hallen med samma tapet som på dörrarna så det gjorde jag. Sen blev den väggen en vitlaserad plankvägg och nu är det inte mycket tapet som syns så det skall målas över.

Känner att det blir perfekt i detta huset.


I kväll blåser det väldigt mycket. För ovanlighetens skull blåser det från ett ovanligt håll och hästarnas hö blåser ur hagen. Helt skumt. Lisen var förtvivlad. Har nu fått klura ut hur i hela friden dom skall få ha sitt hö kvar tills det är uppätet.

Hönsen har börjat värpa ett och annat ägg. En dag plockade jag in 8 st och var helnöjd. Hälften av äggen hade gröna skal.

Det ser konstigt ut men det beror på hönans pappa. Han var en isbar.

Jag kläckte fram 12 kycklingar varav ett av äggen var grönt.

Trodde länge att det blev en höna av det ägget men inte. Det är en tupp.

Alltså måste de hönorna som lägger gröna ägg vara en blandning av isbar och något mer.

Annorlunda är det i alla fall.


Nu skall det eldas lite till, här är kallt, bara 9 grader i det här rummet....

Vi hörs



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards