Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Nedsläckning och hagar

Av Helene - 28 mars 2009 09:11

Har en liten fundering över hur det kommer att vara när allt släcks ner i kväll. Lite spännande tycker jag. Kanske kommer det att bli som det redan är här ute på landet. Kolsvart! Fast det blir det ju inte riktigt förstås. Vissa verksamheter kommer allt att behålla ljuset och elen för det funkar inte annars, inte ens en liten stund. Där ser man vad vi har blivit beroende.

Ganska skrämmande vad vi är känsliga.

Hade jag varit hemma i kväll vid den bestämda tiden så hade jag nog eldat brasa och tänt ljus. För mig är det ju inget nytt men kanske att man skulle känna någon form av gemenskap i det här försöket.

Själv har jag under många år önskat mig ett boende med solpanel och miljövänlig anläggning för gråvatten och annat. Kollade vid tillfälle vad det skulle innebära ekonomiskt att installera och fick en chock. Det var mycket mer kostsamt än om jag valde en traditionell 3-kammarbrunn med tillbehör.

Det var till och med så att kommunen rekommenderade det gamla systemet och då bodde jag i en miljökommun dessutom. Det är så man häpnar.

Idag har jag varit en vända i stallet redan för att hästarna  skulle få frukost. Om en stund skall jag tillbaka och släppa ut dom. Hade tyckt att det skulle varit bra om jag dessutom under dagen kunnat sätta stolp härhemma men än så länge är det för hårt i marken. Det börjar bli akut för jag blir nog tvungen att ta hem Lisen och Daisy väldigt snart. Det skall byggas en lösdrift också. Eller snarare byggas ut till en lösdrift som till hösten kan bli två boxar. Det gäller att vara smart när jag börjar med detta projektet.

Ibland önskar jag att saker hade varit lite lättare för mig. Jag hade gärna köpt färdiga uteboxar som bara är att montera på plats men...... inga pengar till det finns. Hade nöjt  med med begagnade men de är inte heller gratis.

Skall höra med grannen idag om jag kan få ha hästarna hos dom tills jag blir klar med hagarna. De har en nybyggd lösdrift som är jättefin. Det hade varit väldigt bra för mig för då blir det inte så mycket körande. Det sparar allt några kronor det också.

Att jag behöver flytta dom beror endast på att där jag nu befinner mig behöver dom låta marken vila ett tag inför sommaren. Alla deras hagar har varit hårt belastade i vinter och de vill allt ha lite gräs till sina egna. Det blev kanske inte riktigt så enkelt med hästarna som det var tänkt eftersom vi måste ha dom i två flockar beroende på vallackarna som inte kommer överens. Båda är dominanta och det blir en hel del bråk med skador.

Å andra sidan tar det en stund innan det kan bli endast en flock eftersom båda killarna är kvar. Kanske är det inte så brått....ingen kör iväg mig precis, men när Lisa kommer hem över påsk och dessutom gör sin praktik efterföljande 2 veckor så har vi plötsligen 3 hästar i samma stall och det blir heltokigt eftersom jag då får ha våra i ytterligare en hage.

Allt blir så komplicerat även om jag inte vill det.

Nu skall jag iväg för utsläpp, ha det gott resten av dagen, det skall jag!


 
 
Johanna

Johanna

28 mars 2009 09:38

Nu är det ju bara lampor man ska släcka för att visa att man bryr sig om klimathotet, man behöver inte stänga av all ström. Huvudsaken är att det blir mörkt så att det syns utåt att det är många som bryr sig om vår miljö. :)

http://gr8shag.bloggagratis.se

 
helene

helene

28 mars 2009 11:28

Johanna, du har alldeles rätt om ljusnedsläckningen men min hjärna drar gärna iväg på små spår och då blir tankarna många.
Tack för din kommentar!:-)

http://djurhomeopati.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards