Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Helene - 18 mars 2009 23:04

 Nu skojar jag bara, det ser inte ut såhär just nu i alla fall.


Vilken strålande dag det har varit.

Någon hade redan sett en citronfjäril, fast det har jag svårt att tro på.

Tog en bild från verandan och jämförde med bilden jag tog häromdagen.

Det är lite skillnad tycker jag.


             


Dom är inte identiska, men man ser verandaräcket längst ner till höger på bilden till höger så det är nästan samma. Lite skillnad eller hur?

I ett av dessa husen bor Lisa när hon är hemma.

Ikväll kom Lisa hem för att hämta sin moppe. Hon åker till skolan på den i morgon tidigt. Det tar en stund att ta sig dit men det är ganska bra väg så det går bra. Hon behöver den verkligen på skolan. Dom går mellan stallet, skolan och sitt boende. Sen skall dom handla ibland också, då behöver man ha något att åka på. Det är ganska långa sträckor dom måste ta sig flera gånger dagligen och ingen klagar. Dom har varit helt fantastiska under de här två åren som dom varit på skolan.

Vi åt wåfflor med grädde och sylt. Det smakade mums.

Nu ligger Lisa nerbäddad i vardagsrummet och lyssnar på grävlingarnas görande och låtande. Hon skall upp vid sjutiden och det skall jag med så vi får lite frukost ihop.

Tog lite bilder på grävlingarns framfart runt huset.


 


Här grävs det efter daggmask skulle jag tro. Hittar hål överallt runt huset.

Det verkar kanske lite knas att fota just detta, men jag tycker att det är lite lustigt med dessa grävlingarna och att dom väsnas och ställer till det och att dom valt detta huset även fast här finns hund och katt och musik så det dånar (det är när jag lyssnar på Freddie Mercury). Dom är kvar ändå. Fast såklart är det svårt för en grävlingmamma att flytta sina ungar om dom är väldigt små. Dessutom är det kul att dokumentera saker, man glömmer ju så lätt.

Snart kommer påskliljorna har jag bestämt och alla underbara krokus!

Sov gott


Av Helene - 18 mars 2009 09:32

Tack Anne för länken du skickade. Mycket att läsa om grävlingens beteende. Lite tröst var det också att dom kan flytta på sig om ett par veckor. Jag har lite svårt att förstå varför en del människor blir så upprörda över detta med grävlingar. Visserligen vet jag att dom kan göra stor skada men samtidigt så faschineras jag av att dom inte bryr sig om att vi bor här och att det är lite spännande att komma dom så nära. Har inget emot grävlingar alltså, inte än i alla fall. Men jag är nyfiken, jag vill se dom!

För er som vill veta mer så använd den här länken. Jättebra info om grävlingar! Har själv sökt på svenska men inte fått lika bra info.

http://www.miljolare.no/tema/planterogdyr/artikler/grevling/grevling.php

 Det är i övrigt en underbar dag som jag hoppas blir en rolig och bra dag där jag kommer att fatta många bra beslut.

Hinner jag så kommer jag att ta lite nya bilder. Tyvärr blir det väl inga på grävlingarna, men det finns ju annat att fota.

Ha det bra idag och köp en tulpan




Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards