Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Helene - 11 mars 2009 20:37

Mardrömmen infann sig kl. 17.00 idag. Hästarna hämtades in. Jag passade på att fota dom i hagen men bilderna blev inte bra. Lisen traskade på som vanligt men när hon kom in så började hon flema och hon åt inte som hon brukar. (Hon är ett matvrak, äter allt och lite till) sen lade hon sig ner för dagens rullning men blev liksom kvar på golvet och låg där och flemade. Helt skumt tänkte jag som aldrig sett henne ligga i boxen vid den tiden på dagen. Jag gissade på kolik och tog med henne på en lite promenad i sakta mak när jag lyssnat på tarmljud, kollat pulsen och slemhinnorna. Allt verkade ok bortsett från flemandet. Något var inte bra alls!

Hon gick med huvudet ner i marken hela tiden och plötsligen vek hon ihop sig och blev liggande. Jag medger gärna att jag slutade att andas just då.

Jag fick upp henne på benen och vi gick in i stallet igen. Hon fick på sig ett flistäcke plus ett extratäcke och sen lade hon sig ner igen. Tittade på sin mage och suckade.

Stallägarna tittade till henne medan jag susade hem för att hämta homeopatika. Min hjärna var helt i kaos. Jag blev väldigt förskräckt över det här och kunde inte vara så rationell som jag brukar vara med sjuka djur.

Lisen har haft grovtarmsförstoppning en gång och det höll på att ta livet av henne. Sen dess är jag mer än uppmärksam på hennes drickande och ätande. 

Vips var jag tillbaka i stallet med mina piller. Vem står där och mumsar på höstråna som fanns kvar......just precis matvraket Lisen förstås.

Hon hade druckit vatten = bra och hon hade lagt en fin hög bakom sig som luktade pyton men som såg ganska normal ut.

Jag blev helt överlycklig men tog ändå ut henne i gången för att gå igenom henne en gång till.Nu hade jag mitt stetoskop med mig så jag kunde lyssna lite bättre. Hon verkade frisk som en nötkärna så jag valde att gå en sväng till med henne och det var som en befrielse att se henne denna gången.

Inget huvud i marknivå i alla fall och helst ville hon trava tillbaka till stallet.

Stannade ytterligare en timma i för att se så allt var bra. Lisen fick en dos homeopatika innan jag åkte och en dos i sin vattenhink. Jag var nära att ringa veterinär men vet att dom vill att man skall ha prövat vissa saker innan man ringer, så om hon hade fortsatt med sitt liggande och flemande så var inte telefonen långt bort kan jag säga.

Jag hoppas verkligen att allt är ok i morgon när jag kommer. Tur att stallfolket tittar till henne och ringer om det är något som händer.

Alltid skall det vara något som man inte räknar med på en dag eller hur?

I övrigt har jag tittat på bil! Lilla Blå har nämligen blivit helt förryckt och mer lynnig än någonsin. Det lutar åt skrotning - jag har hotat men det hjälper inte.

Det var kul att provköra en lite större bil men jag kände nog att just den bilen inte var vad jag hade tänkt mig. Lite i klumpigaste laget fick jag för mig. Fyrhjulsdriven var den i alla fall och skulle nog passa in på min väg.

Jag tänker titta mig noga omkring och jag tror inte det blir en diesel till i alla fall. jag har fått nog avlynnigheten.

Bild på "filten" kommer här. Den är finare i verkligheten än på bilden.



Kudden är mitt frihandsbroderi som blev till en kudde tillslut. Trodde länge att det skulle bli en väska men så blev det inte.



Kuddarna skall fiffas till lite mer, jag har börjat....tog två gula skosnören och gjorde rosetter av. Dom syns inte så tydligt men dom finns där. Man får ta vad man har och skosnören funkar dom också och förresten, vem vill ha illgula skosnören nu för tiden!

I morgon skall jag nog besöka min kära kusin på hennes jobb. Hon arbetar i en inredningsbutik som är ganska nyöppnad. Det skall bli kul att se vad dom har att erbjuda och framförallt skall det bli gott med en fika.

Det har också visat sig att det finns en dvärgpincherkille över till mig!!!!!

Gissa om jag grunnar mig grön över detta. Han är inte ful precis och han är inte 8 veckor längre, snarare 5 månader och det är bra. Vädret är ju lite bättre ute och inne i mitt hus är det inte frost på golvet heller så nu blir det nog snart läge för en valp eller vad tror ni?

Nåväl, först upp och jobba lite på morgonen, rasta hunden, till Lisen och kolla läget sen in till staden. Det blir nog bra tror jag.

Vi hörs


Av Helene - 11 mars 2009 11:51

Tack Marina för din kommentar. Jag inser nu att jag måste göra något åt den där hästen för jag måste träna på meridianerna. Bra att du påminde mig, tack för det.

Solen skiner idag och jag tänker roliga tankar. Det är på tiden.

Skrev en lista på saker som dykt upp i mitt liv sen några dagar tillbaka och den ser ut såhär:

  • bokat tid hos revisorn
  • erbjuden 5 höns
  • erbjuden en killing
  • erbjuden en tupp
  • myskänder, svart hane och två honor
  • erbjuden fler höns

Jaha, vad skall jag nu göra. Jag har ju ingenstans att förvara djuren än så jag måste nog ta fram hammaren och en och annan spik så att hönshuset åtminstone blir klart.

Jag skrev om att jag hade sån lust med detta häromdagen, det hänger i fortfarande men.....det är inte riktigt läge än tror jag.

Nu skall jag uträtta diverse ärenden och sen återkommer jag.

Väljer att ta med en bild på kattprinsessan. Det är på tiden att hon får vara med på bloggen. Hon heter Lara och är en omplaceringskatt.



Ha det gott i dag, tre tulpaner var till alla!

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards