Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Helene - 25 mars 2009 19:51

Så var det natten igen! Har precis ätit en supergod macka och sitter nu här och funderar på vad jag skall skriva idag.

Det är svinkallt ute, jag trivs inte med det. Men det vet ju alla ni som läser det här. Det är snudd på att koka sig lite glögg faktiskt.

Det hade varit kul om jag kunnat se lite tv idag. Känner för en stilla stund i soffan. Måste nog investera i en tv-antenn i alla fall. Börjar känna mig lite utanför i det vanliga snacket om diverse program som jag inte vet ett vitten om.

Pratade med min son idag. Jag längtar efter att träffa honom. Vi har inte setts sen jul faktiskt. Han har så himla mycket att plugga och allt annat kul han har för sig tar tid. Tur att vi kan tala med varandra på telefon i alla fall och ibland via msn. Han blev så glad över att jag har en "ny" bil för då kan jag ju äntligen hälsa på honom. Jag planerar lite hyss tills hans födelsedag men det vet han ju inte om. Tänkte hjälpa honom att pigga upp hans lägenhet lite. Han har ju saker som han behöver men det kan ju se fint ut också. jag har förstått att han vill ha det lite mysigare nu när han bott in sig. Det hör jag mellan raderna när han pratar. Skulle också vilja hitta en högre bur till hans råttor. En som står på ett rullbart underrede. Den buren han har nu är kanonbra storlek på men jag tycker att den kunde vara lite större. Han trivs med Ask och Embla som husdjur i alla fall och han håller på med dom ganska mycket så dom är i stort sett tama båda två.

Nog om detta.

Idag läste jag om Ulricehmns sparkrav. Det var ju 10 mille som var försvunna men nu har dom tydligen hittat dom. Vilken tur!

Det blir tuffa indragningar och skolan kommer att drabbas hårt står det i artikeln. "Det är hårda tider som väntar både barn och personal. Vi politiker måste följa utvecklingen mycket noga!" Hmmm, bra tanke måste jag säga.

Ett skolområde kommer att ha minska personal i förskolan, mindre möjlighet att ge extra tid till barn i behov av särskilt stöd i förskolan och grundskolan, tid för planering, uppföljning och dokumentation i förskolan minskar, RISK FÖR LÄGRE MÅLUPPFYLLELSE I GRUNDSKOLAN, undervisning i större grupper i grundskolan, färre timmar med speciallärare eller specialpedagoger i grundskolan, personalens kompetensutveckling slopas.

Helt sanslös. Vem vill jobba där? Hur kommer det att se ut om några år när man kan se resultatet av detta sparande på barnen. Det känns inte särskilt angeläget att flytta till Ulricehamn (det hade jag inte gjort ändå) och jag är evigt tacksam över att mina barn passerat grundskolan med den oerhörda resursbrist som är mer verklighet nu än någonsin.

Tänk på alla de barn som behöver extra stöd och hjälp i skolan....hur blir det för dom? Storgruppsundervisning kan vara bra, men då måste ju skolan ha en strategi för att bearbeta lektionerna efteråt. Så ser det ju inte riktigt ut i skolan idag. Kanske är det en möjlighet för skolan att bli "modern" för det är den ju inte precis. Oj, vad mycket jag fick att fundera över. Exemplet Ulricehamn är bara ett exempel. Det ser ut såhär lite överallt just nu.

Det måste finnas bättre saker för mig att tänka på än skolproblem.

Exempelvis hur jag skall hitta ett bra hem till ponnyn. Fick precis besked om att jag får henne tillbaka. Hur bra var det just nu?

Usch, ibland blir jag så himla trött på allting.

Det hade varit skönt att få vara glad och avslappnad i mer än 18 timmar.

Men så är väl livet antar jag.

Nu drar jag mig tillbaka, vi hörs


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards