Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Helene - 11 maj 2009 18:18

Som vanligt har jag stött på lite djur som det väl inte vimlar av precis. Två gånger idag men på olika platser har jag varit nära att köra på tjäderhönor som promenerar omkring på vägen utan brådska. Eller...kan det vara en orrhöna? Ja, något av det är det i alla fall.

Den första som var ivägen för bilen brukar dyka upp på den vägen så henne har jag sett förut eller någon av hennes väninnor. Den andra befann sig på min egen lilla väg och ville absolut inte låta mig passera med bilen. Lustiga fåglar tycker jag.

Läste i min fågelbok om tjäder och orre och såg att tjäderfåglar gärna plockar sten på skogsvägar så det var nog sådana jag såg.

Plockade senare upp en säck som låg vid min eldningstunna och vips fick jag nästan skrämt svansen av en kopparorm. Dom är så himla fina tycker jag även om jag för några år sen var med om mardrömmen att ha ormar i sängen.

Ja, nu är det ju inte ormar precis men dom slingrar sig.

Skulle gå och lägga mig en sen kväll när jag som hastigast i ögonvrån såg något som rörde sig under filten som låg på sängen. Det var en stor kopparorm/ödla som katten hade tagit med sig in. Jag kan lova att den fick göra en luftfärd ut genom ett fönster och fick väl på kuppen hjärnblödning.

Det var en obehaglig överraskning kan jag säga. Dagen därpå hittade jag en till på samma ställe. Efter det hände det inte någon mer gång. Antagligen försvann tillgången på ödlor för katterna eller så hade katterna fått nog.

Dom äter ju inte upp dom utan leker ju bara med dom....katterna alltså....leker!

Håller på att gräva fram ett stenparti i min "trädgård". Misstänker att under mossa och ogräs finns en bra stenhög för mina kryddor och stenpartiväxter.

Det skall bli skoj att se hur det ser ut där om en månad eller så. Märkte, när jag tog bort mossan och grävde i jorden under, att det bodde ett antal myror där, så tyvärr har jag nog sabbat ett myrbo vilket ju inte är så bra....för myrorna alltså. Det var inte rödmyror. Dom är var pyttesmå och gulbruna.

All mossa och gräs som jag skalar av stenarna hamnar på taket till ankhuset. Det blir så himla fint kan jag säga.

Oj, klockan är redan halv sju. Jag skall ut på tur med hundarna. Har ju börjat jogga lite då och då. Sen bär det iväg till jobbet.

Ha det tills nästa gång! Tack alla ni som läser min blogg, det ökar för varje månad. Det är så kul.

kram

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards