Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Ritsch sa byxan.....

Av Helene - 26 februari 2012 23:42

I det här inlägget varnar jag för att inte slarva när man snörar sina stallskor.

På förmiddagen tog jag och dottern en tur till stallet. Pyssel med Lisen såklart och en ridtur i solen stod på dagens göra lista.

Lisa plockade in Lisen i stallet och jag tog skottkärran och grepen och gick ner till lösdriften för att mocka.

Solen värmde verkligen på sydsidan huset och jag blev faktiskt varm.

Kärran fylldes mer och mer och eftersom gödselhögen har blivit svår att fylla på efter vintern så skulle jag gå in med kärran och tömma den inifrån stallet. Bättre fallhöjd där.

Jag knatade runt hörnet och tog sats med kärran, som var ganska tung, uppför slänten till
stallet. Då inträffar det som helst inte skall hända en enda person. Skosnöret på min ena sko hakade fast i sko nr 2 och jag föll handlöst.

Kärran backade samtidigt föll jag framåt och bröstbenet fick ta smällen i kärrans kant, kanten mellan handtagen.

Samtidigt föll jag ner på knä i geggan och gissa var hela facet landade? 

Jodå, ny lotion eller snarare ny ansiktsmask och hårinpackning. 

Hur äckligt var inte det? Dessutom slog jag mig fruktansvärt mot kanten på kärran. Nu dör jag tänkte jag.

Åtminstone har jag nog spräckt ett revben eller två.

Det hade jag inte men jag har svårt att dra djupa andetag och hosta är inte så skönt heller.

Blåmärke tills i morgon - garanterat. Det blir till att stoppa i mig lite mer arnica innan jag somnar.

Lisa skrattade gott när jag berättade vad som hänt. Hon hade väldigt roligt åt händelsen och i synnerhet över hur jag såg ut i ansiktet och håret. Först trodde hon inte att jag talade sanning, sen skrattade hon ännu mer.

Hon fick hjälpa mig att göra mig ren. Jag såg inte klok ut :)

Ulrika fick sig också ett gott skratt när hon kom ut i stallet. Tur att man kan glädja sina medmänniskor.

Vill gärna skylla på min yrsel men just då var jag inte yr, det är nämligen värst när jag är stilla hur konstigt det än kan verka.

Vi kom iväg på hästarna. Ulrika promenerade med sin mysiga tax och Lisa red på Kiljan och jag på Björk. Solen sken fortfarande men det blåste ganska kallt. Det var en härlig tur!

Allt gick strålande tills jag skulle sitta av. 

Jag har ju ont fortfarande när jag rider och Björk är den perfekta hästen för mig att träna upp mig på. Hon är ju en islandshäst, inte så stor och lugn som en filbunke och mjuk att sitta på. Jag rider utan sadel endast med ridgjord och stigbyglar och en pläd. Passar mig superbra! Lyckades till och med tölta lite idag utan att svimma av smärta.

Tyvärr är min smidighet inte heller tränad på länge så jag måste liksom göra allt i olika steg. Mina muskler vill nämligen inte lyda mig som dom gjorde förr. Jag hinner tänka att jag skall slänga benet över hästens rygg men benet vill liksom inte jobba med musklerna och benet rör sig inte, definitivt inte med kraft i alla fall och det gör sååå ont. Alltså håller Ulrika hästen och jag får tid på mig att styra kroppen.

Vad händer då när jag glider ner,jo, jag fastnar i stigbygelns spänne med mina ridbyxort som säger ritsch, varpå Lisa och Ulrika tjoar något om att mina byxor sprack!

Herregud om det vore så väl. Spruckna saker kan man ju ofta laga men inte de här. Byxorna sprack inte, dom rämnade. Alla sömmar är hela, så och dragkedjan men dom har liksom gått av på mitten.

En linje från höger sidsöm rakt över byxan alldeles under dragkedjan och över till andra sidans sidsöm.

Hur konstigt är inte det?

Nu blir det till att fixa ett par nya ridbrallor på något sätt, ingår inte i hushållsekonomin just nu kan jag säga.

Det har alltså inte varit min dag idag men min medryttare och medpromenerare har fått sig två goda skratt!

Vad gör man inte för att glädja andra!


I morgon åker Lisa hem till Lund :( det har varit mys att ha henne hemma!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards