Alla inlägg den 2 oktober 2009

Av Helene - 2 oktober 2009 17:01

Det måste finnas trattkantareller i min skog också och inte bara vanliga kantisar.
Sagt och gjort knatade jag iväg med Akka och Leo. Inte en enda liten tratt jag
hittade men skogen var överfull med nya stora kantareller.

Jag blev mållös och kom sedan hem med hur mycket som helst.

Kolla in vilka baddare jag fann blad barr och mossa.

  


Tändaren är normalstor inte "bic mini".

En av kantisarna var bra mycket större än min handflata men gick tyvärr sönder när jag tog upp

den. Den var lite frostskadad tror jag. 

Nu blir det kantareller i grädde och en god köttbit till middag. Mums!

Vi hörs

Av Helene - 2 oktober 2009 08:58

Hmmmm, en ledig fredag! Startade dagen med min obligatroriska kopp kaffe. Konstaterade att det var en underbar morgon igen med blå himmel. Härligt! Försökte dra hundarna ur sin sömn för en liten morgonkiss men lyckades bara få ut Akka. Leo vägrade och försvann in under mitt täcke. Där ligger han fortfarande.

Idag skall jag städa hade jag tänkt. Alla mattorna har hamnat på verandan för en piskomgång.

Dammsugaren har kommit fram från sitt gömställe och jag har tagit fram diverse annat städmaterial.

Irrk, vad jag tycker att det är tråkigt med städning. Kanske blir det lättare när det nu är fint väder.

Det har varit frost här flera dagar i rad och nu har mina blommor tagit så mycket stryk av detta att jag bara måste slänga dom och göra rent krukorna för vinterförvaring.

Såhär såg mina isbegonior ut i går morse.

 

Hur kul är det. Här har man gött och pysslat med dom ett antal månader från lite pytteplanta och sen

bara dör dom av lite frost! Gråter

Nåra blommor finns dock kvar men får bo inne på nätterna.

  

Just nu hänger denna i köksfönstret men får komma ut en stund senare i dag. Detta är en av mina

favoritblommor, lättskött och blommar ständigt.

Plockade lite i trädgården igår och hittade denna vackra växt i en gammal rabatt.

 

Undrar hur länge den har funnits här? Hoppas att det blir fler till nästa år nu när jag pysslar lite extra 

i rabatten. Vill minnas att jag såg någon ensam blomma förra året redan så de har tagit sig till i år.

Tyvärr är det så med mig att jag har noll tålamod, jag vill att det skall bli mycket med en gång! 


Under dagen skall jag fortsätta med min box. Igår satte jag plank på baksidan och målade dom.

  

Jag känner mig mäkta stolt över mitt bygge kan jag säga. 

Snart är det bara taket kvar.

Funderar hela tiden på hur i hela friden jag skall kunna få det på plats på egen hand men har jag tur

så kanske jag får hjälp när det blir dags. Håll tummarna för det!

Ha en bra fredag Kyss till er alla!


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards