Alla inlägg den 17 december 2008

Av Helene - 17 december 2008 20:24

138 grundskolelärartjänster finns det på ams sida idag! Jag inbillar mig att vi är många som vill ha åtminstone en av dom. Tittar man riktigt noga på tjänsterna kan man få dubbelfnatt för de har märkliga kombinationer och är bara vikariat, med ytterst få undantag. Dessutom aldrig heltider, nej man skall jobba mellan 30 och 82%, eller så.

Jag har gnällt om detta förut, men det var i våras tror jag. Har i alla fall sökt en tjänst idag. 50%, jag kanske får ihop till hyran och om jag inte köper mjölk så fort den är slut och bara handlar den allra billigaste flaskan med schampo, så kanske jag kan leva på det yrket jag haft i 30 år nu.

Sviktande elevunderlag sägs det. Ha, säger jag. Svikande politiker är väl den största boven. Spara, spara, spara på personal som i sin tur är lika med kostnad.

Den där kostnade kanske är en försäkran om att många elever får en vettig chans i livet och hjälp med svårigheter i skolan. Hörde att min favoritskola, som inte hade plats för mig nu i höst, har nya sparkrav. Snart finns det väl inga lärare kvar där. Tur att mina egna ungar inte behöver gå där längre. Risken finns väl att vissa lektioner blir helt utan lärare. Nu är det väl inte så enkelt allting, jag vill väl bara ha något att gnälla om eftersom paniken sprider sig inom mig.

Jag undrar om mina eventuellt påtänkta patienter också har ett sviktande underlag eller hur man nu säger... pratade om detta med en annan god vän som är humanhomeopat. Hon säger att hennes upplevelse är att det är ett ganska bra sug efter homeopater just nu och att hon har väldigt mycket att göra i sin praktik. Människor vågar satsa på att bli homeopatiskt behandlad i stället för att gå till en vårdcentral där det inte blir så mycket bättre i många fall.

Det låter bra tycker jag, men samtidigt undrar jag varför djurägare är så försiktiga med att söka homeopat till sina djur. Vi kan ju arbeta både förebyggande och med akutskador likväl som vi kan behandla olika sjukdomar, givetvis inte smittsamma sådana och inte benbrott men det säger ju sig självt. Drömmen hade ju varit att samarbeta med veterinärer men si det är mycket komplicerat i dagens Sverige. Båda behövs med sina olika kunskaper men här får inte veterinärer ägna sig åt homeopati. Sverige ligger inte på samma nivå som övriga Europa när det gäller detta. Man kan fråga sig varför.

Tänk så bra om jag hade haft möjligheten att ha en veterinär som arbetskamrat. Ett djur som har en spricka i ett ben får hjälp av veterinären för behandling av sprickan med rtg och allt som hör till óch homeopaten ger i samråd med veterinären ett läkemedel för att hjälpa djuret med läkningen och ge energi till kroppen på ett skonsamt sätt.

Det finns ju så mycket vi kan hjälpa djuren med. Katter som kissar inne, hundar med öroninflammationer, katter som kräks ofta, allergier, klåda, konstiga beteenden, dräktighet och födsel, hästar som har som har för mycket tävlingsnerv, kalvar med diarrér, kor med mastiter, tackor med ointresse för sina små osv

Alltid när jag kommer ut till ett djur brukar jag kolla om ägarna varit i kontakt med veterinären eller om djuret står på någon behandling, ibland blir jag tvungen att be ägarna att ta kontakt med veterinär innan jag behandlar. Det gäller att vara noga med detta. Har man många djur eller driver verksamhet med djur så skall man säga till att man behandlar sina djur med homeopati. Det skall stå i journalerna för lantbruken bla. Det gäller för alla djurägare egentligen, men har man bara en hund eller en katt så tror jag inte att ägaren alltid vet om alla regler som gäller. Då gäller det att kunna det och ge information som är relevant.

En mardröm skulle vara att komma ut till en gård och misstänka smittsam sjukdom. Det har vi skyldighet att anmäla och vi får inte behandla. Vi måste rätta oss efter epizotilagen, som finns för smittsamma sjukdomar på djur.

Blåtunga är ett exempel, mul och klövsjuka ett annat och det senaste som man kan läsa om i mina trakter - antrax eller mjältbrand som det heter på vanligt språk, är sådana sjukdomar.

Homeopati är fantastiskt och en mycket god hjälp för både människor och djur. Vi hörs.....



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards