Alla inlägg den 8 december 2008

Av Helene - 8 december 2008 20:42

Lite impad är jag allt av att ha svängt ihop en mumsig paj till i morgon. Ja, det är ju min tur att ha hand om fikat på em. Alla är supersugna när det är dags att samlas efter att eleverna gått hem för dagen.

Vi skall ju hålla på ett par timmar till så fika måste man ju ha. För det mesta inköps det gott bröd och goda pålägg samt frukt och paprika eller tomater. Sen skall man ju ha något sött efteråt såklart och då är det bra om man kan imponera med något nytt! Jag avskyr detta, tur att jag slipper vara i en grupp som är duktiga på att baka å sånt för då blir jag utbuad. Men idag fick jag för mig att jag skulle hitta på något gott och billigt så det fick bli en purjolökspaj, ett franskt matminne, står det på mitt recept sen anno 1978.

Den blir vansinnigt god varje gång så den kan jag rekommendera!

Receptet innehåller förvälld purjolök, grädde, ägg och riven ost samt lite salt och peppar. Pajskalet skall vara förgräddat.

Nu kan man ju fundera på varför jag ger mig i kast med detta när jag nu ogillar dessa gourmetstunder varje tisdag. Jo, saken är den att det blir min sista fika på denna arbetsplatsen och kanske kan dom sakna mig lite om jag ger dom ett franskt matminne eller så blir det så att varje gång dom skär purjo så tänker dom på mig!Tyvärr kommer jag att vara arbetslös from 19 denna månaden om jag nu inte hörde fel idag när chefen kom. Den jag vickar för har ändrat sig och kommer tillbaka! Irrrrrrrk, det var inte så kul precis. Jaha, tänkte jag, då får jag väl se mig om efter något annat att göra för lärartjänster finns det ju som sagt inga. Det var då jag insåg att jag skulle bli getfarmare och se till att mina getter producerar mjölk! Sen kan jag göra ostar och annat mums till hågade kunder.....drömmen sprack när jag berättade för min väninna att jag tänkte köpa getter. Hon skrattade rått och undrade om jag förstod att man inte kan hålla getter instängda på samma sätt som hästarna och att dom med stor förkärlek äter upp alla pelargonier och annat fint som jag så envist håller på med hela sommaren!

Jaja, hon har kanske rätt. Dessutom undrade hon om jag har slutat fundera på höns när jag nu är inne på getter. Nä, det har jag ju inte. Höns vill jag ha igen och jag vill gärna plocka in ägg med gul gula. Det känns så härligt med "egenodlade" ägg och ibland kan man få några kycklingar också. Det är så himla rart tycker jag. Hoppas nu bara att min rottis tycker det också, så att hon inte tror att hon kan bära runt på dom som med så mycket annat.

Får väl ta mig en funderare till på min framtid. Jag vet ju att jag vill ha fler patienter till min mottagning, kattgäster i mitt minikattpang och ??????ja, vi får väl se vad jag landar när jag tänkt färdigt!

Lilla blå har inte kommit hem än. Väldigt besvärlig att få bukt med enligt reparatören. Han har fått montera ner hela fronten och det har varit ett väldigt ståhej med den bilen.  Hoppas bara att han har alla skruvarna kvar efter nedmonteringen så att den går att sätta ihop. tur att jag kunde låna mammas bil ett par dagar.

Saffransbullar till alla - vi hörs

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards