Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Helene - 14 juni 2013 13:22

I går, mitt på dagen, när jag satt vid datorn och jobbade så får jag höra ett fruktansvärt kackel från hönorna. Det var panik därute och jag smög mig fram till fönstret för att se om dom hade besök av Mickel el. snarare fru Mickel.

Det hade dom!

Helt oförskräckt smög räven omkring runt hönsgården.

Tittade då och då mot min bil och mot huset om i fall att någon skulle komma ut.

Konstaterade att det var fritt fram att undersöka om det fanns möjlighet att ta sig in till hönsen genom att gå runt hela hönsgården varv på varv.

När det inte fanns någon lösning på problemet ställde sig fru Mickel på bakbenen och kollade om det gick att hoppa över staketet. Tji där också.

Då gick jag ut, ville ju inte ta död på mina skrämda höns, med tanke på chock, samtidigt som jag var intresserad av att se om själva hönsgården var rävsäkrad. Det verkade den vara så här långt.


Räven försvann givetvis med en gång men hade inte särskilt brått utan släntrade iväg mot skogen i maklig takt.

Börjar misstänka att det är två rävar som besöker oss. Den som var här igår hade mycket mer päls och var riktigt fin medan den som var här häromdagen inte var lika välpälsad.


Vulpes vulpes, latin för räv. 

När det dyker upp djur som av olika anledningar gör mig nyfiken så försöker jag hitta fakta om dom.

Här är en länk för den som är intresserad.


http://www.viltfakta.se/vulpes.html#socialt 


Det är intressant med alla dessa olika djur som finns i naturen och som vi känner till men nästan bara till namnet. Ibland tror vi att vi vet vi en massa om djuret som inte är med sanningen överenstämmande, bara skrock.

Som vanligt försökte jag få med räven på bild men lyckades inte så bra. tryckte givetvis fel och filmade i alla riktningar men inte på räven! Jag måste nog skärpa mig lite när det gäller snabba foton!

Däremot hörde min goa kusin Lotten av sig igår och meddelade att hon lyckades urskilja räven på min bild som var med i något av de senaste inläggen. Bra jobbat! :)


Idag har det varit ett omväxlande väder minst sagt. Massor av regn och vips lite sol, sen mera regn och sol igen.

Jag tycker att det är skönt med lite regnande och hästarna ser ut som om dom gillar läget också.


Igår hann jag fika med en f.d arbetskamrat som bor i närheten. Det var mysigt. Borde unna mig fler tillfällen att ta en enkel fika med goda vänner oftare än vad jag gör. Dagen blir lite mer lättsam och det känns gott i knoppen efter ett samtal om allmängiltiga saker.


Nä, nu är det dax att göra något hushållsnära!

Vi hörs


PS. Hittade detta klippet! DS

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards