Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Helene - 4 juni 2013 12:50

Tisadgen har infunnit sig och gården har blivit av med sin fina tupp.

Jag har ägnat förmiddagen åt att förstå hur marodören lyckats ta sig in och ut ur hönsgården utan att lämna spår efter sig. 

Hönorna var chockade när jag kom ut i morse och en av dem hade flaxat omkring och hamnat ovanpå nätet som täcker hönsgården.

Fjädrar efter min fina tupp låg över hela gårdsplanen.

Undrar så vilket djur som varit framme.

Det kan vara räv eller kanske grävling eller så har korpen tagit sig in, men det verkar inte troligt.

Körde mer sten för att göra hägnet inbrottsäkert och ordnade så allt nät blev fast förankrat.

Nu jäklar kan det inte bli fler tuppförluster hoppas jag.

Tur att jag har 2 tuppar till. Visserligen har jag lovat bort dom men jag tror att det är ok att behålla en i alla fall.

Får jag kycklingar i sommar så lär jag få åtminstone en tupp i den kullen.

Kycklingarna jag fick av Mariette är två små rymmare. Dom vill inte vara i sin stora bur så varje dag rymmer dom ur buren och sitter tillsammans med tupparna ovanpå buren istället. Dom är ju inte ens 6 veckor än men stentuffa.

En är en blandning och har en snygg tofs på huvudet. Hon blir nog rätt fin som vuxen höna.


Nu skall jag skruva upp ett bra lås på dörren till hönshuset. Det får bli ett boxlås som jag har liggande. Det borde vara idiotsäkert för hönstjuvar.

Måste nog arrangera grinden till själva hönsgården också. Trodde att den var ok men idag känner jag mig osäker.


Har prata med min kära kusin idag.

Hennes oerhört fina sto visade sig ha ont både här och var.

Bra att Lotten är så lyhörd när hon håller på med hästen att hon tog henne till klinik för undersökning.

Jag vet att Lotten varit orolig för hästen under en längre tid och bestämde sig tillslut för att strunta i vanliga vettar och drog iväg långväga med henne för att få henne kollad överallt.

Tro nu inte att hästen varit halt eller så. Nej, det har bara inte stämt i ridningen för Lotten.

Hon har känt att det är något galet men inte kunnat sätta fingret på det. Nu har hon bildbevis på diverse tokigheter som visserligen är reparerbara men kommer att ta tid.

Tur att vi har homeopatin som kan stötta processen. För givdetvis skall vi jobba på det.


Solen skiner på Glumsåsen idag med. Som vanligt blåser det och jag vattnar ständigt mina växter eftersom det inte har regnat här så mycket.

Tog skott från en pipranka igår och tryckte ner i jorden. Går det så går det. Har alltid önskat mig en pipranka och nu behöver jag verkligen en som klättrar på min utebur för pensionatsgästerna.

Har parkerat en humle (i kruka) där också. Tänkte mig lite insynsskydd fram i juni.


Dags för utfodring av hundarna tror jag. Vi hörs


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards