Alla inlägg den 25 maj 2012

Av Helene - 25 maj 2012 08:46

Morrn´, har fått mitt kaffe och suttit ute en stund. Min kusin ringde angående sin ena häst och rapporterade hur det gått med hennes sparkskada.

Egentligen ringde hon redan igår för att fråga om jag kunde hjälpa henne med hästen.

Det ville jag såklart men när hon berättat om skadan och hur den utvecklats så blev jag lite tveksam. Även om vi homeopater kan lösa många problem så får vi inte ignorera den vanliga veterinärvården.
Lotten berättade  att Sunnanvind fått en spark när de var ute och red med ett annat equipage ftrån stallet.

Ryttarnas uppfattning om händelsen var att Sunnanvind inte ens blivit träffad av den andra hästen, men väl hemma hittade Lotten ett skrapsår på hasen. Inget märkvärdigt alls och det rengjordes och sen fick hon gå ut i hagen. 

Ingen hälta, ingen svullnad den dagen.

Sen svullnade hasen men hon var inte halt. Det var då hon ringde mig. Nu var det väldigt svullet, men såret såg fint ut och Sunnanvind hade inget emot att Lotten höll på med skadan. Inga tecken på lymfangit enligt Lotten.

Vi resonerade fram och tillbaka och till slut sa jag att hon skulle ringa en veterinär trots allt. Det verkade vara väl stor reaktion i en has som inte ens blivit träffad.

Innan jag gjorde något med mina läkemedel ville jag att hon talade med en veterinär och det gjorde hon. Sen hörde jag inte ett ljud mer den dagen.

I morse ringde hon igen. Efter samtal med veterinären fick Lotten beställa tid på klinik och åka in med hästen. 

Konstaterad lymfangit. Små sår och såta vänner är inget att förakta......

Det där med små sår....dom kan vara hur luriga som helst. Ibland ser dom helt fina ut och börjar läka men det kan visa sig att det finns en pytteliten ficka eller djup som inte märks vid första anblicken....

Jag är glad att Lotten ringde veterinären även om jag skulle kunna hjälpa henne med att bli av med var och svullnad.

Som homeopat måste man tänka sig för mer än en gång! Inte alltid så lätt.

Nu går Sunnanvind i hagen igen och får antibiotika. Lotten kan rida henne igen så fort svullnaden gett sig lite. Det fanns tydligen inga andra skador i hasen som tur är!


Ha en bra dag! Nu skall jag måla färdigt staketet!

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards