Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Helene - 10 maj 2012 14:02



En ros är en ros är en ........  



Så var det då hällregn, fågelkvitter och växande så det knakar i naturen. Tur att det äntligen kommer några droppar vatten från ovan.

Jag har varit ledig idag också och försökt trotsa regnet för jag vill så gärna få inhägnaden runt tomten klar.

Det är inte många meter som fattas för att hålla Akka och Leo på rätt sida av staketet.

Kan inte rekommendera att sätta fårstängsel på egen hand. Det spelar liksom ingen roll hur noga du är, ett fårstängsel lever helt klart ett eget liv. Resultatet blir lite udda men det kommer att funka tror jag.




Nu kan man ju fundera på vad alla plank har här att göra men det visar jag på nästa bild.




Jag har byggt några odlingslådor för att kunna sätta klängväxter så att stängslet blir mindre synligt mot vägen och för att få ha mina grönsaker i fred för hundtassar.

Lådorna är olika höga, långa och olika djupa. Allt för att förvilla synen på folk. ;)

Kommer att ha lådor längs hela staketet så småningom.

Det är så himla kul att gå loss med hammare och spik/skruv och skapa något eget.

Allt kommer att målas såklart men jag vet inte än om det skall bli vitt eller brunt.

Om man tittar noga så kan man se träfärgade stolpar vid berget. Dom skall bli bruna för dom sticker ut för mycket och passar inte att vara vita tycker jag.


 

   


I förrgår satte jag lite plantor i mina lådor. Hade en gammal humleplanta som följt mig i några år och som bor i en stor kruka. Den fick lite kärleksfull omvårdnad och hamnade förstås i min första odlingslåda.

Hittade också en vilt växande dito och snodde några skott av den också. Trivs dom så kommer det bli perfekt att dölja stängslet med.  Som sällskap fick min gamla humle några lavendelplantor och några jordgubbsplantor som jag också haft några år. Jag gävde också ner några lökar av gladiolus. Har inte en susning om dom trivs där eller inte men hoppas kan man.


 


Igår tillkom lite nya plantor. Här på bilden har jag satt en stockros som bor ihop med mina jordgubbar.

En liten meningslös skylt har jag också investerat i, betyder inget men är rätt söt.


 



I den stora lådan, som för övrigt svalde mängder med jord, har jag satt smultronplantor och ytterligare en stockros.

Valde också att sätta en klängros i motsatt hörn. Misstänker att jag även kommer att ha ruccolasallad i denna lådan.

Ruccola är lättodlat.

Det kommer också att hamna en clematis efter staketet och diverse bärbuskar med mumsiga gula hallon!
Några lådor kommer att innehålla lite grönsaker och givetvis kommer en hel del "vanliga sommarblommor att befolka lådorna också. Det kommer att bli sååå himla bra om allt fungerar som jag tänkt.




En vit clematis får avsluta blomsterinlägget. Vet inte riktigt var den skall få bo men det lutar åt att den får stanna här på hörnet.

Håll nu tummarna att det kommer att bli prunkande lådor för allmän njutning och glädje.


När jag kom in från regnet för en stund sen var jag våt ända in på skinnet. Sitter nu gosigt varm framför datorn och funderar på om jag skall dra iväg någonstans eller om jag borde städa lite. Städa verkar inte så lockande just nu.

Jag jobbar hela helgen och den tid som jag är hemma och det är ljust ute vill jag nog lägga på färdigställande av staket....dvs om vädret tillåter detta. Har hört att det skall blåsa och bära sig åt.

Viss värme skall tydligen komma på måndag och om det är som det brukar vara så kommer även alla jäkla knott. Då finns det inte en chans att vara ute efter kl. 18 sharp. Varken för folk eller fä. 


Oj, vad tiden går, dax att organisera mig..... städa eller dra iväg - det är frågan



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards