Alla inlägg den 13 maj 2011

Av Helene - 13 maj 2011 11:24


     

Lisen och ponnydamerna Rosie och Sally

 

Fick en fråga angående homeopati i förra veckan. Här kan du läsa lite kortfattat om homeopatins grundare.

Homeopatin grundades av den tyske läkaren Samuel Hahnemann, 1755-1843. Hahnemann var var mycket orienterad i sin tids medicin. Vid sidan av sin läkarpraktik översatte han många av tidens medicinska vetenskapliga verk. Han funderade mycket över läkandets konst och blev alltmer missnöjd med sin tids medicinska åsikter och behandlingar. Bland annat vände hand sig starkt emot åderlåtandet, som dåtidens läkare använde sig av. Han ansåg denna metod förkastlig för många patienter, som inte tålde att tappas på blod utan dog av behandlingen. Han delade inte heller den bakomliggande medicinska filosofin om att all sjukdom beror på fördärvat blod, den så kallade humoralpatologin. De mixturer som användes på den tiden ansåg han också vara alltför starka och giftiga då de bidrog till att många patienter avled. Hahnemann ville ändra på detta och vigde sin läkargärning åt ett revolutionerande nytänkande. Med sina nya metoder och behandlingar blev han alltmer framgångsrik och fick många elever och efterföljare. I sitt stora verk "Organon der rationellen heilkunde", på svenska "Läkekonstens verktyg", skrev han ner sina tankar erfarenheter och upptäckter. Förutom läkare var Hahnemann också apotekare och kemist. Han har förutom Organon utgivit ett flertal skrifter och böcker, som används inom den homeopatiska utbildningen idag.

Klassisk homeopati är en medicinsk behandlingsform. Ordet homeopati kommer från grekiskans två ord, homoisos, som betyder lika/liknande och pathos, som betyder lidande.

Homeopati är en behandlingsform som utgår ifrån och tar hänsyn till hela människan. De homeopatiska läkemedlen stärker immunförsvaret och tar bort grundorsaken till sjukdomen, inte bara symtomen.

En homeopatisk behandling sker enligt principen”similia similibus curentur” eller ”liknande botar liknande”. Innebörden är att ett ämne som kan ge sjukdomssymtom hos en frisk människa kan bota dessa hos en sjuk människa. En klassisk homeopat behandlar de flesta sjukdomar; akuta, kroniska,fysiska eller psykiska. De homeopatiska läkemedlen stimulerar oc h hjälper kroppens egna läkande krafter.

Efter att en klassisk homeopat har gjort en noggrann analys av patientens tillstånd och besvär- homeopaten har då gjort en anamnes som tar hänsyn till totaliteten av patientens symptom, så ordinerar homeopaten endast ett läkemedel åt gången till patienten.

De homeopatiska läkemedlen framställs enligt en särskild process-potensering. Ursubstanserna hämtas bl.a från växt-, mineral- och djurriket. Vill Du läsa mer om homeopati och Dr.Samuel Hahnemann, så besök Arcanums internet bokhandel. Där hittar Du det mesta inom den alternativmedicinska litteraturen.


 

Tro nu för all del inte att lilla Rosie stannade i hagen så värst länge.

Det tog nog tre dygn sen var hon ute och härjade i bland annat min låda med jordgubbsplantor. Därefter hittade hon mina rosenbuskar som står på tillväxt och kapade noga av topparna på flera av dom.

Kan inte begripa hur hon tar sig förbi trådar och ström. Nu är det väl ändå inte så lång tid kvar innan hon kommer till sitt nya hem hos en person som bara har shettisar och älskar deras hyss. Kanske blir hon hämtad redan på söndag. Såklart det blir tomt, hon är en verklig personlighet men för mig är hon många gånger ett problem!

Hon förtjänar ett större engagemang och hennes ägare hinner inte med henne som hon skulle vilja.

Jag hoppas verkligen att denna flytt blir av. Håll tummarna!


Annars har mer än halva semestern flaxat iväg och jag har inte gjort många knop.

Sovit gott, latat mig och pillat med huset och tomten. Det blir riktigt fint när man lägger ner lite tid på att snygga till runt om huset.

Har målat staketet runt verandan - äntligen. Vilken skillnad det blir och så bra det passar till detta lilla torpet. Det ser riktigt ombonat ut.


Under veckan har jag hunnit äta lunch med en granne. Gott och somrigt!

Tittade på hennes islandshästar på hemvägen och såg Björk som är en dräktig

islandsdam. Hon skall föla i juni och gissa om jag tycker att det skall bli spännande. Björk ser ut som en liten chokladpralin. Jättesöt och verkar väldigt trevlig. Tyvärr blir man ju sugen på en sådan behändig häst. Storlek och utseende som skulle sitta som ett smäck för mig. Lisen är inte så stor men ..... jag kan ju inte rida henne eftersom jag har så himla ont fortfarande. Däremot kan jag klara av att rida på en islandshäst för närvarande.

Skillnaden är att Lisen är bred över ryggen och det är oerhört smärtsamt att sitta på henne. Det gör mig mycket olycklig om jag skall vara ärlig.

idag skall jag fika hos en annan god vän. Det skall bli mysigt.

Nu regnar det och blåser och tur är väl det, jag hinner ju blogga lite då!

Vi hörs snart igen

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards