Alla inlägg under november 2009

Av Helene - 13 november 2009 13:50

I morse var jag på jobbet kl. 06.30 Inte så pigg att jag gjorde volter precis.

Klockan 11 var jag klar för dagen och på väg hem igen. Ibland är korta dagar

inte så tokiga.

Fortsatte med projekt "plockaundaneftergolvläggningen".

Jag är helt säker på att mina prylar har förökat sig väldigt mycket sen sist

jag tittade efter. Var skall jag ha allting.

Den här gången får inte mina prydnader plats en gång.... kris för mig.

Några snöflingor dalar sakta ner utanför fönstret.

Känner det nästan som om man kan börja adventspynta lite, men det är väl

ändå lite för tidigt?

I eftermiddag kommer en kompis på besök. Idag ringde en annan vän och an-

mälde sin ankomst hon också.

Det är inte ofta det kommer så många på en gång till det här torpet så jag får

nog se till att trolla fram en äppelkaka eller så.

Vi hörs igen, se till att ha en god fredag


Av Helene - 12 november 2009 11:04

  

Jag bär böcker idag. Hur många som helst, det är rena gymmet här hemma.
Varje gång jag tar i bokhögen tänker jag på att arbeta så ergonomiskt som
möjligt. Böja på benen, ta inte för många åt gågngen osv.

Det känns som att det aldrig tar slut.

Tog en paus för en stund sedan. Satt och läste några bloggar och blev alldeles
förskräckt.

Det är många med, för dom stora, problem som ventileras här.

Ätproblem i stora mängder, deppiga unga som inte vill vara med längre.
Hur kan det ha blivit såhär eller har det alltid varit på det här sättet undrar jag.

Någon bantar hysteriskt och väger gram, andra tycker att dom är fula hur dom
än gör, några berättar om sina ätstörningar osv.

Unga människor som redan lagt av på något sätt.

Ibland undrar jag helt enkelt om det bara är uppmärksamhet dom vill ha, tyck
synd om mig....samtidigt tror jag att något stör dom som får dessa unga att trilla
ner i djupet.

Tänker på min egen dotter. Hon har mycket omkring sig och jag försöker vara
uppmärksam på ev. problem som kan bli övermäktiga för henne. Det är skolan,
sista året på gymnasiet, jobbar varannan helg, stalltjänst med tidiga mornar,
arbeten som skall lämnas in och ibland skall hon ju besöka pojkvännen.
Hon har svårt att ta sig till tåg och buss där hon bor under veckorna så det är inte
så lätt att bara komma ifrån skolan och boendet om hon vill det en kväll. Hästen
skall ha sitt även de dagar hon inte tränar. Kvällarna blir långa och flickorna stupar i
säng, dödströtta många gånger.

Såklart händer det att hon inte tycker att livet är så kul alla gånger och att slitet inte
känns som det lönar sig.

Men, därifrån till att förstöra sig själv med matproblem, utseendefixering och annat
besvärligt verkar, som tur är, steget vara långt. Tjejerna som finns runt henne verkar
inte heller ha hamnat i detta träsket. Visserligen håller dom på med kläder och önskar
sig ibland snyggare profil, håller på med sina frisyrer, pratar om mat mm men det har
inte blivit så mycket mer vad jag har förstått. Kanhända har jag missat något men jag
tror inte det.

Kanske är jag lyckligt lottad såhär långt, för hur kan man hjälpa dessa unga flickor när
det blivit så besvärligt för dom?

Ibland tycker jag också att det verkar helt hysteriskt att vara tonåring idag. Dom har en
hel del runt sig hela tiden.

Skall jag jämföra med min egen tonårstid så var den betydligt lugnare. Kraven på mig och
min skola var inte så stora och jag hade ett jobb på eftermiddagar och helger. Jag höll på
med hästar också men inte på skoltid.

Inga mobiler att hålla i handen och ständigt kolla, jag åkte buss överallt...mycket väntan
vid hållplatser. Inget internet och ingen reklam på TV. Bildjournalen var tidningen man läste
i tidiga tonår, det fanns inte så mycket mer just då. Visst ville man vara fräck och ha fina
kläder men utbudet var inte riktigt så rikt som nu. Desutom fanns det jobb att söka om
man ville det.

Ja, gisses vilken skillnad på då och nu. Eller är det inte det?

Nu till något trivsammare.....

I går kväll var jag inne i Göteborg och träffade en god vän. Vi åt thaimat på en liten
restaurang och satt länge och pratade. Det var väldigt roligt. Vi ses inte så ofta eftersom
hon bor ganska långt härifrån.

Jag borde ta mig tid lite oftare och dra in till den stora staden i väster. Träffa lite folk och
sitta ner en stund.

Det blir liksom inte av. Får nog försöka omvärdera och omprioritera mina göranden.

Kram till er alla, nu skall jag bära några fler böcker.




Av Helene - 11 november 2009 14:09

Ledig dag!

Hästarn ute som vanligt. Stallet är rengjort, vatten på plats.

Nu "mockar" jag inomhus.

Har lagt in ett klickgolv i stora rummet. Vilken otrolig skillnad det blev på uppvärmningen.

Här är varmt, hela tiden.

Detta golvprojektet innebar vissa omflyttningar och nu verkar det som om jag får saker över

av någon anledning som jag inte fattar.

Jag har mycket saker, det nekar jag inte till, men det verkar som om dom förökat sig de senaste

dagarna.

Värre är dock att jag plötsligen inte vill ha mina möbler kvar. Vill byta ut allting i ärlighetens

namn. Så har jag aldrig känt förut. Är dödstrött på allihop trots nya kuddar och andra textilier.

Min annorlunda bokhylla av sten och plåt kommer att förpassas utomhus. Nu är den färdig

med mig men den har verkligen fyllt en funktion de här åren.

Vill ha det ljust omkring mig med gladare färger och kanske en liten blomma eller två.

Drömmer om en mysig soffa gärna en som fungerar som bäddsoffa också för gästande

son eller andra.

Önskar mig också en riktig fåtölj. Det behöver inte vara nytt, men det skall vara fräscht.

Någon som har en trivsam fåtölj över så mejla mig.

Min nuvarande soffa är blå och känns fel men är också den mest bekväma soffa jag suttit i.

Tyvärr somnar jag direkt när jag myser ner mig framför en film.

En ny matta skulle också sitta som ett smäck. Det finns så mycket fint att välja mellan.

För ett tag sen hittade jag en äkta matta med ett underbart blommotiv. Jag kunde inte få den ur huvudet och kollade vad den kostade. 35000 kr skulle den gå på. Gråter

Vem köper en sån? Inte någon jag känner - tror jag!

Nä, jag får nog vänta med mattor och soffor. En bokhylla behövs omgående eller egentligen 12 lpm hyll-

plan.

Eftersom det är så lågt till tak här så passar inga höga bokhyllor. Jag blir tvungen att specialanpassa hela

bokhyllebygget. Har lite ideér om hur det skall se ut som tur är. Det som fattas just nu är hyllor och konsoller.

Böckerna får bo på golvet i välordnande högar så länge hahaha.

Kanske borde jag fortsätta mocka härinne.

Köket har blivit en avställningsplats och vi kommer knappt fram till diskbänken. Dax att göra något åt det tror jag.

Vi hörs!


Av Helene - 9 november 2009 12:24

Idag blir det en bra dag har jag bestämt mig för.

Eftersom jag är ledig hela dagen så hinner jag göra en massa saker som inte

är så enkla att genomföra när mörkret faller.

Gården ser helt förfärlig ut så det blir till att plocka bort sommarkrukor, skräp

och diverse annat odefinierbart.

Kanske hinner jag ta en tur till "tippen".

Lisa ligger och trynar i sin säng, ont i halsen!!!!! Hemska tanke, svininfluensa

kanske? Hon ser lite blek ut och känner sig inte så pigg.

Svininfluensa har jag svårrt att ta på allvar. Tycker att jag läser en hel del om denna farsot

men får ingen bättre bild av den än att den kan bli farlig, några dör av sviter av den och en

massa om vaccinet som ibland finns och ibland är slut.

Vaccinera sig eller inte? Läste en blogg  som var tänkvärd om just detta. Hur lojal är jag

om jag nu inte vaccinerar mig? Fick lite dåligt samvete faktiskt.....

Frågade runt igår bland några bekanta om dom känner någon som vet att dom har

drabbats av svininfluensan.

Ingen hade hört något. Själv känner jag bara en person som drabbats och hon var sjuk i augusti.

Hon fick sin smitta från England av sin dotter som bor där. Dessvärre smittade hon i sin tur

fler i familjen och de spred ju detta vidare. Hon berättade att hon var väldigt dålig i fyra dagar

med hög feber.

De övriga drabbades inte särskilt hårt.

I och för sig förstår jag ju att smittan sprids fort, men jag är ändå fundersam över hur mycket

värre den här flunsan är än Asiaten och Hongkongen var. Har det med information att göra en-

bart?

Dags för fika och trädgårdspyssel medan ljuset finns kvar.

Om ni undrar hur det är med mina armar så kan jag bara säga att dom sitter kvar och värken

håller på att ge sig.

Ta hand om er........Kyss


Av Helene - 6 november 2009 20:49

Äntligen piggare!

I går morse vaknade jag illtidigt. Jag skulle börja jobba klockan sju.

Hela natten var en skärseld och jag vaknade av att jag inte kunde röra på mina armar.

En vidrig upplevelse kan jag försäkra er om. Dom värkte och var helt ur balans.

Jag blev faktiskt rädd. Jag gick i alla fall upp kl. 05.45 och satte på kaffe, släppte ut hundarna och..

....... gick tillbaka till sängen för golvet gungade. Det går över tänkte jag. Hoppade väl ur
sängen för fort eller så...

Sen var det kört, jag mådde pyton och armarna ville inte samarbeta med mig heller så jag

lyckades tappa telefonen i golvet och riva ner mina böcker och annat vid sängen.

Insåg någonstans att jag inte borde gå till jobbet.

Jag kan ju inte ringa till jobbet hur tidigt som helst heller så jag tänkte att jag skulle invänta rätt

tid och sedan sjukanmäla mig.

Sängen snurrade, jag somnade och ringde givetvis för sent till jobbet!!!!!

När min kollega svarade så mumlade jag fram vad jag skulle säga och säckade sedan ihop i sängen igen.

Nu, såhär efteråt, tror jag att jag svamlade en massa bara. Jag vet att jag pratade om att det hade kommit snö och

att jag varit orolig för att jag inte skulle komma upp för min backe och att jag därför skulle komma för sent, men

att jag idag mådde så dåligt att jag inte skulle komma alls. Grötigt och osammanhängande med syftningfel och

antaligen lät jag helpackad. Det var jag nog också på sätt och vis för jag har för första gången på många år

ätit smärtstillande tabletter men någon glömde att tala om för pillren att ALL värk ingår.

Jag har insett att de fantasktiska pillren som doktorn gav mig slår ut mig med full kraft. Ändå frågade jag honom om man kunde köra bil och ändå ta dom här. Det går bra, sa han. Å andra sidan var han dansk så jag kan kanske inte vara helt säker på att jag hörde rätt.

Nu har jag återhämtat mig i alla fall. Värken i armarna kommer och går men håller på att bli bättre.

I morgon börjar jag halv åtta. Hoppas att min start på dagen blir bättre än i går morse.

Skall ha ett samtal med min förmodat förvirrade kollega och försöka förklara en del av mitt svammel tänkte jag.


.....med en bra bok, bums i säng med mig......

kram.



Av Helene - 4 november 2009 00:00

Idag, igår kanske jag skall säga, har jag haft en ledig dag.

Startade dagen med ett besök på vårdcentralen där jag fick träffa en läkare som tog sig tid.

Kanonbra tyckte jag.

På hemvägen ringde jag en kompis och bjöd mig själv på kaffe. Vi hade inte setts på ett tag.

Fortsatte hem och blev uppringd av en hästägare som ville ha homeopatisk hjälp med sin häst.

Oj, vad jag blev glad. Det är så himla roligt att komma ut till djuren och kunna hjälpa både
dom och ägarna.

Fram på middagen åkte jag och köpte golv som jag sett ut tidigare.

Har börjat lägga det i stora rummet men är långt ifrån färdig.

På kvällen satt jag i ett iskallt ridhus och tittade på hoppträning.

Längesen jag gjorde det. Förr var jag alltid med Lisa när det var träning men hon tränar ju

oftast på skolan så det blir inte på samma sätt längre.

Kallt var det och jag blev genomfrusen. Vi åkte och köpte mat efteråt sen körde jag ner henne
till Kungsbacka igen. I morgon skall vi köra ner Daydream. Hon har varit hemma i 5 veckor nu eftersom

Lisa har haft praktik och varit ledig en vecka.

Jag längtar efter en egen dag med bara mysiga inslag som inte kräver fysisk styrka. Den dagen kommer

i nästa vecka tror jag om allt går som jag vill.

Nu skall här sovas.

Vi hörs



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards