Alla inlägg under november 2009

Av Helene - 22 november 2009 01:39

Nattpaus igen! Jobbar även i natt. Lite segt men än så länge är jag pigg.

Har inte sovit så mycket idag som jag borde eftersom jag var tvungen att fixa hö och strö. Dessutom hann jag fylla igen mina kanaler som jag grävde igår i boxen. Några lass med grus behövdes till. I natt står Lord i Lisens box och hon i hans.

Det får nog bli så att hon tar den nya boxen och Lord får tills vidare bo i hennes.

Håll tummarna att mina ansträngningar med att grusa och gräva håller.

Solen visade sig knappt under dagen så jag låg på soffan och såg på Gilbert Grape i stället. Bra film, jag gillar den verkligen, halvsov resten av eftermiddagen/kvällen och sen drog jag till jobbet igen.

Hade jag nu inte varit vaken mellan halv ett och fem så hade jag vistats i mörker ett helt dygn. Det orkar jag inte med riktigt. Det blir jobbigare för varje år som går. Idag fick jag i all fall lite ljus en stund.

Om en stund skall jag kasta mig över otömda diskmaskiner och golvmoppar.

Torka bänkar och bord och se till våra boende som vanligt. Korrigerar avslängda täcken och annat som kan hända när man sover.

I morgon skall jag sova hela dagen har jag lovat mig.

Efter denna helgen finns det inte en enda dag bokad med jobb. Känner mig lite lätt orolig om jag skall vara ärlig. Jag har blivit erbjuden att jobba på nyårsnatten men vet inte hur jag skall göra.

December är ju en månad med lediga dagar och mindre av veksamhet i huset.

Alla ordinarie personal skall ju ha ut sina dager först och främst. En annan kommer ju sist och lite till.

Kanske skall jag ha is i magen, det löser sig nog!!!! Cool



Av Helene - 21 november 2009 01:50

Sitter här på jobbet och pausar lite. Har planer på en kopp te innan jag fortsätter med städningen.

Dumburken lockar inte precis, "idag" finns inget att titta på av någon anledning. Inget i min smak i alla fall.

Om fem timmar går jag av mitt pass och några morgonpigga medarbetare tar vid.

Kvart över nio i kväll är jag tillbaka igen för ytterligare en natt. I ärlighetens namn så är det nog inte helt min grej att jobba nätter men vad gör man inte för att överleva. Jag är ändå lyckligt lottad eftersom jag är på samma ställe som när jag jobbar dag eller kväll. Lokaler som jag redan känner till och brukare som jag träffat och jobbat med.

Nu är mitt te klart. Skall sjunka ner i en fåtölj och sörpla i mig.

Funderar på hur i hela friden jag skall kunna vara vaken och sova på samma gång i morgon. Det skall ju komma sol och samtidigt borde jag ju sova hela dagen. Hmmmm, kan undra hur det här skall gå.

God natt på er nattsuddare


Av Helene - 20 november 2009 13:12

  


Solen skiner helt otroligt! Här står hästarna och mumsar förmiddagshö. Inga våta pälsar

här inte. Dom såg ut att må hur bra som helst efter nattens uteliv. Jag är ju tvungen att

dränera den ena boxen på grund av poolbildning, så dom tillbringade natten under granarna

i hagen. Jag vet att dom helst vill vara ute men då måste man ha en lösdrift med tak.

Det har inte jag ännu men har planer på det till nästa år.

Har lyckats ganska bra med dräneringen så nu skall jag fira med en kopp kaffe.

Eftersom jag inte har dräneringsrör på lager här hemma, så fick improvisera för att hjälpa

vattnet på vägen. Några meter vattenslang kan man komma långt med. Nu rinner det snällt

i slangarna och jag har till och med hittat det ställe där vattnet kommer in. Heja mig!

Jag är medveten om att detta inte håller i längden men just nu funkar det fint.

Skall ägna mig åt en riktig utgrävning till våren så detta inte händer igen.

I övrigt börjar jag längta efter att sy. Jag har en del på lager men får liksom inte tummen ur.

det irriterar mig.


  
Leo tar plats i min soffa.

 

Jag är så trött på kvällarna att jag inte kommer igång med något pyssel överhuvudtaget.

Bara slappar i soffan och gluttar på burken. Jo, det är sant...jag har fått igång min TV och

vissa dagar har jag bild också.

Nä, kaffe var det, sen dammsugaren och disken.

Kram till alla


Av Helene - 19 november 2009 23:09

  

För den som inte lagt märke till det så regnar det fortfarande!

Trodde dom skojade på "vädret" när dom sa att solen kanske skall visa sig.

Någon sa att vi haft hela 3 soltimmar i november. Jippie!

Tog några mysiga bilder på min omgivning.

Se här.....


     


Hela vägen ser ut såhär! Jag vadar fram i mina stövlar.


 


Ser ni den fina kanalen som jag grävt i mitten av all torv. Visste ni att torv är tungt.

I synnerhet när det är uppblött som här!

Det rinner oavbrutet så

hästarna har det bättre utomhus i natt även om det regnar. Det finns ju täcken.

i morgon skall jag köra grus. Fick fixat däcket till skottkärran idag som tur var.

Nu har nämligen den andra boxen också drabbats av regn underifrån. Helt makalöst och

det skall tydligen fortsätta regna i nästa vecka. Jag tror jag kräks på kuppen!


Roligare är det att komma in i huset även om spåren efter doggisarna kan gör mig

tokig. Det hjälper ju inte att torka tassar 14 gånger om dagen.  Dom drar in lera

ändå.


  

Här är mitt nylagda golv. Jag är nöjd med resultatet men jag är inte så förtjust i dessa

golven egentligen. Tycker att dom saknar "känsla".

Jag lade in det för att få behålla värmen inomhus. Det drog ju ständigt kalluft från

grävlingarnas våningsplan. Inte så skönt för mina fötter precis. 

Förresten så är grävlingarna tillbaka. Dom bor tydligen först under Lisas hus för att i

januari flytta ner till mitt hus.

Jag såg en av dom när jag kom hem sent en kväll.  Akka och Leo är ofta och nosar under

huset precis som i vintras/våras. Sen har det varit lugnt hela tiden fram tills nu.

Dessutom har jag sett en ensam fladdermus susa omkring bland björkarna här på tomten.

Kan det vara Hector månntro? Det lär väl visa sig det också.

Ha det bra - nu skall jag se på TV!

Av Helene - 19 november 2009 11:15

Vad skall jag hitta på en ledig dag som den här? Självklart finns det tusen saker att göra.

Har en suddig föreställning om att jag skall bana väg för diverse vattensamlingar på min väg

fram till mitt hus.

Det är ett tungt jobb för här är en del grus att flytta på.

Hade också tänkt grusa lite mer utanför stallet men tyvärr har hjulet på min

skottkärra sagt upp sig. Får nog laga det först.

Här är extremt vått överallt, har inte upplevt det förut. Marken kan inte

ta hand om allt vatten så det låter som jag skall sjunka ner genom jorden

när jag går på min gräsmatta. Läskigt tycker jag.

Tyvärr har det dessuton blivit en sjö inne i en av mina boxar. Den kan inte användas.

Måste räkna ut hur det har blivit så. Har aldrig sett att det varit vatten där

förut. Lisen fick bo i Lords box i natt och Lord fick bo i utrymmet mellan boxarna.

Det är stort nog för honom.

Det krävdes diverse insatser sent i går kväll eftersom jag jobbade tidigare på

kvällen. Vattnet i boxen fanns där inte när jag åkte hemifrån och det läcker

inte från taket,alltså måste det komma underifrån på något sätt. Inte kul

alls.

I eftermiddag skall jag ut till två patienter. Intressant som vanligt.

Det är det roligaste jag vet när jag får komma ut och behandla homeopatiskt.

Två patienter från förra veckan har svarat bra på min ordination. Det är som

julafton varje gång ägarna hör av sig och har något positivt att berätta.

Minsta förändring är spännande.

Själv använder jag homeopati här hemma så fort jag behöver. Tycker om den skonsamma

behandlingen som homeopatin står för.

Nä, nu skall jag angripa vattenmassorna....ha det


Av Helene - 18 november 2009 13:49

Häpnadsväckande nog har jag plockat en mängd kantareller i min skog.

Vad jag gjorde i skogen? Rastade hundarna i busvädret. Skall åka till jobbet om en stund.

Må så gott

Av Helene - 18 november 2009 10:19

Så var det en dag med regn igen. Hela området runt huset och hagarna är fyllda av vatten.

Borde ha grodfötter på mig när jag går ut.

Inte ens hundarna har lust att vara ute särskilt länge.

Det känns olustigt att lägga ut hö i hagen eftersom det är så lerigt.

Får ta mig längre och längre in i hagen så att det finns gräs att lägga maten på.

Kanske spelar det inte så stor roll för hästen men det gör det för mig.

Nu på morgonen stod dom i sina boxar och åt sin frukost.

Idag är jag ledig fram till tre. Har jobbat ganska mycket den senaste veckan.

Samlar ju på mig timmar så att jag får ihop till hyran Cool

Det är fruktansvärt jobbigt att inte ha ett schema att arbeta efter.

Kan ju aldrig planera saker och ting eftersom jag måste kunna hoppa in på

jobb när jag blir erbjuden.

Det är egentligen en slags frihet men också väldigt oroligt eftersom jag aldrig

vet hur mycket timmar jag kan få ihop på en månad.

Idag skall jag fylla på torvförrådet och fixa lite i stallet.

Kattungarna äter och frodas. På dessa få dagarna har dom börjat fylla i sina

små kroppar och ser mer och mer ut som katter. Den svartvita är fortfarande

skygg men springer inte undan på samma sätt längre.

Det verkar som om dom bara äter och sover. Det finns inga spår av lek i deras

rum och det går inte heller att locka dom till det. Det kommer väl så småningom.

Har aldrig mött en kattunge som inte leker.

I övrigt kanske jag hinner dejta dammsugaren igen. Hundarna drar in mängder med

lera och det är inte så trevligt.

Ha en bra dag.......




Av Helene - 15 november 2009 11:44

          

Familjens nykomlingar!


Två minikatter hamnade här i går. Man kan ju fundera på vad jag tänker på egentligen.

Kanske kom dom hit för att växa sig starka för att sedan få egna hem.

Jag vet inte helt säkert men något åt det hållet är det nog.

Väldigt söta men väldigt små och lite sent utvecklade. Den silvergrå är supersocial,

den svartvita är väldigt rädd och försiktig. Vill inte att man tar i honom.

Dom är inte syskon och den  silverfärgade är lite yngre.

Just nu bor dom i mitt kattrum för att kunna äta i lugn och ro och sova utan att någon stör.

Det behöver dom.

Funderar på att hjälpa dom på traven med homeopatika också såklart.

Skall bara studera dom ett litet tag till för att kunna ge rätt medel.


    


Den här lilla killen är bara skinn och ben så han försvinner helt i handen på mig.

Han är mycket hanterad av de som har fött upp honom men han har nog inte haft

samma chanser som de andra mer välmående kullsyskonen.


  


Se så förskräckt han är fastän jag finns på behörigt avstånd.

Han stirrar på inget, för då kan det hända att jag inte ser honom känns det som.

Han är inte hanterad som liten utan uppväxt i en ladugård med mamma och syskon.

När han kom till mina goda vänner med sina syskon så var han väldigt rädd, fräste

och gömde sig hela tiden. Han blev hanterbar, men med den nya flytten till mig så

har han hemfallit åt försvar igen. Han kan ju inte veta att jag är en vänlig själ.


Äter gör dom i alla fall. Mängder för att vara så små. Dricker mycket vatten också.

Får väl passa mig så att dom inte föräter sig och får ont i magen.

Duktiga är dom med att gå på låda. Dom är vana att ha tillgång till boxarna i stallet

under dagarna, men har accepterat kattlådorna utan en enda miss. Det är bra tycker

jag.

Fortsättning följer.....


Igår var jag på stallinvigning hos goda vänner. Dom har gjort om inredningen i en

gammal ladugård och nu var det invigning. Alla som varit inblandade i bygget på något

sätt var där. Supermysigt!

Idag skall jag jobba. Det känns kul. Eftermiddag/kvällspassen är de bästa tycker jag.

Det är middagsmat som skall fixas och sen hittar vi på något, kvällsrutinerna är trivsamma

och när alla gått och lagt sig så har man en stund med sina kolleger. Inte dumt alls.

Innan jobbet skall jag försöka hinna med att rätta till några stolpar i hagen.

Vet inte om det kan vara lite väl mycket vatten i markerna nu så att vissa stolpar tycker

att dom skall välta eller så.

Ha en bra söndag....ladda batterierna för i morgon är det måndag igen! Cool




  

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards