Alla inlägg den 8 december 2013

Av Helene - 8 december 2013 15:02

Tiden går fort och det känns som om jag bara befinner mig i mörker.

Mörkt när jag åker på morgonen och mörkt när jag kommer hem.

Som tur är vänder det snart. Närmare bestämt 21 december sen går vi mot ljuset igen, hurra!

Idag är det illa ställt med vägframkomligheten. Hämtade hö på fm, då var det inte så mycket snö

men när jag skulle hem var det genast några cm mer av den varan.

Ställde bilen hos grannen. Lika bra det. Mina bromsar har sagt upp sig och det är inte så kul att åka ner för branta backar då. 

Packade mitt hö i en stor plastsäck och drog säcen med hjälp av ett hundkoppel upp till huset.


 


Det här har jag gjort förr. Släpat hö i plastsäck genom snön när vägen inte var farbar.


I december 2010 bestämt och då såg det ut såhär...mycket snö var det!



Minns att jag tänkte att detta är inte sant, här går jag med mat till hästarna i djup snö. Eftersom det hände flera gånger så gick jag även när det hade blivit mörkt. Jag minns att jag vid ett tillfälle, när jag tagit väl mycket hö med mig, satte mig på balarna som jag hade i säcken och tittade upp mot stjärnhimlen. Helt fantastiskt vackert, nästan andligt.  Det var bara jag, skogen och himlen.

Då kände jag mig liten och insåg att det jag utstår nu spelar ingen som helst roll i det stora hela. Jag var helt klart lättare i sinnet när jag fortsatte pulsa fram med min last.


Har länge funderat på vedförvaring i rummet vid täljstenskaminen. I går löste jag detta problem.

Tack för att jag har pallar över. Pallar som inte skall lämnas tillbaka. Dom är mina.

Sågade isär en pall igår och satte dit två hyllplan samt satte en skiva över som blir bra att ställa saker på.

Det tog en halvtimma, sen var det klart. Det blev bra tycker jag. Kanske väljer jag att måla "förvaringen" vit

i samma stil som resten av min inredning. Nu ser det mest ut som om veden står packad av sig själv.


   

En början....


 


Resultatet......


Passade på att skura spisen också. Trodde nog inte att det skulle gå att få bort diverse stearin som runnit på stenen men det gick rätt bra med rengöringsmedlet som kom med spisen. Ett par vändor till och sen är det nog borta. 


 


Har hunnit testa att göra fågelmat i tekopp som skall hängas ut till jul. Det ser väl mumsigt ut? Det blir nog en strykande åtgång på gamla tekoppar i det här huset.....många julklappar till fågelvänner blir det.


Nu har det börjat regna och förhoppningsvis blir det bättre att köra i morgon eftermiddag. Är inte så glad över att det mitt i alltihopa skall bli minusgrader i natt. Hur bra är det?


Ha en fin söndag idag den andra advent!






Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards