Alla inlägg den 24 juli 2012

Av Helene - 24 juli 2012 09:52

Nu har det äntligen vänt. Jag börjar bli frisk men det har tagit lång tid.
Huset jag bor i är påbörjat. Ny panel, ny ytterdörr, ny färg. Det blir riktigt fint.

Lite joxigt att höra bankandet hela dagarna men det har fungerat över förväntan. Jag har kunnat sova ordentligt trots detta fenomen.


Igår var jag tvungen att åka ett ärende.
Ut på väg 156 for jag och blev så himla förbannad så jag skrek rätt ut. Road rage? Det är nämligen en väg som jag ofta kör och ALLTID blir omkörd på. Det är väl inget med det, men omkörningarna sker på de mest underliga ställen och definitivt inte där man regelmässigt har rätt att köra om.

Det finns massor med olika hastigheter att ta hänsyn till och en hel del heldragna linjer. Sommartid finns det också en skylt uppsatt med sänkt hastighet. Låt vara på ett ställe där man kanske inte förväntar sig det men den kommer upp varje år.

Medelhastigheten är 80 men kan ibland sänkas till 70 eller 60. Jag är ingen ängel i trafiken men å andra sidan kör jag sällan överdrivet fort. Däremot håller jag oftast hastighets begränsningarna med kanske lite mer fart än tillåtet på 70 och 80 sträckorna. Jag gissar att även om jag inte tycker att man skulle behöva sänka till 60 på vissa sträckor så har väl vägverket en annan uppfattning som jag inte tänkt på. Alltså saktar jag ner till 60. Där blir jag nästan alltid omkörd! 

Jag är ingen lus i trafiken ändå kan jag ofta räkna till mellan 5 - 10 omkörningar varje gång jag är ute på den vägen. Sommar som vinter, em-trafik eller på morgonen alternativt mitt på dagen - som igår.

Från Hyssna och ut till Härryda och motorvägen finns det inga fartkameror, kanske det är det som gör att folk tycker att man kan dra på för fullt, vad vet jag....

Det händer också att när jag passerar Hyssna skola så blir jag också omkörd. Där är är det 30 km/h mellan 7 - 17.

Hur smart är det på en skala?

Jag var i alla fall helt uppskruvad igår och började fundera på om min bilkörning är helt hopplös. Det är ju dumt att klaga på andra om det nu är jag som är en väglus eller på annat sätt sinkar mina medtrafikanter.

Jag är ju dessutom handledare åt min dotter och bör ju ha lite erfarenhet efter 40 år med körkort. Kanske har det blivit för gammalt......:)

Omkörningen på sommarskyltsträckan var inte så smart kan jag säga. 2 bilar på raken blåste om mig i hög hastighet. Kan undra om dom inte lagt märke till skyltningen eftersom det vintertid alltid är 80 där.

Idag väljer jag en annan väg till jobbet tror jag.

Nu blir det en fika i solen. Sen skall jag plantera.
Handlade lite blommor i går. Billigt som bara den. För 100 kr fick jag 12 blommor/växter.

3 stycken marktäckande rosor, 3 verbena, 3 pelargonier och 3 som jag inte vet vad de är mer än att de är väldigt söta.

Vill ha lite blommor i fönsterlådan på framsidan huset när allt blir klart om en vecka eller så.

Bilder kommer så småningom.


Ha en bra dag!


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards