Alla inlägg under november 2012

Av Helene - 6 november 2012 14:53

Så var det redan eftermiddag. 

Lite kyligare väder idag, det känns inomhus.

Har fixat en hel del i köket och snart kan jag plocka bort alla sågar, färgburkar och verktyg som ligger och skräpar överallt.

Lyckades idag lösa problemet med hur jag skulle få skivan att passa in bakom kranarna som sitter med väggfäste.

Blir allt lite imponerad av mig själv ibland när jag löser små kluringar bara sådär....:)

I vilket fall som helst har köket blivit som jag vill och det har också blivit harmoniskt. 

Konstigt att lite kakel kan ställa till det så det ser "fel" ut med, som i mitt fall, nya färger runtomkring.


Satt en stund här vid datorn och kollade in möbler på Blocket. Vill hitta en hörnsoffa till övervåningen.

Jag har fått för mig att jag vill ha en mysig hörna däruppe framför kaminen.

Jag har ju ett antal värmekällor här i huset och en kamin finns i det stora rummet en trappa upp.

Nu kan jag ju inte ha vilken hörnsoffa som helst för det är inte alldeles självklart att den går att ta upp för trappan.

När jag flyttade in fick jag avyttra min sängbotten, 160 cm bred, som jag hade för den gick inte att ta upp till övervåningen.

För mycket vinkel i trappan och för mycket stolpar som håller staketet uppe.

I stället för en hörnsoffa kan jag tänka mig 2 sängbottnar. Kuddar har jag i överflöd nämligen. Allra helst vill jag ha en 120 säng till mig själv och då kan jag frigöra de sängar som finns i mitt sovrum.

Kan jag göra så, ja då har jag ett embryo till en hörnsoffa med bra sovmöjligheter.

Det finns mycket att fundera över för att få det trivsamt i huset.


Det där med lampor är också en besvärlig historia. Eftersom det är ett gammalt hus så finns det inte så många eluttag vilket innebär att det finns sladdar i parti och minut överallt känns det som.

Dessutom finns det ingen ljusknapp för att släcka eller tända på övervåningen.

Jag famlar i mörkret varenda kväll när jag skall gå upp till sovrummet och är beroende av små fjolliga lampor som står på diverse strategiska ställen. Tyvärr hjälper det inte alltid att jag har placerat ut dom så att jag enkelt skall kunna tända dom för det är svart som natten när jag väl går upp. Tur att mobilen kan lysa min väg!

Måste hitta en bra lösning på det problemet snarast.


Ha nu en bra efetrmiddag, jag skall ut med Akka och Leo innan det skymmer!


Av Helene - 4 november 2012 16:02

Oj, redan fyra och söndagen är på väg att ta slut. Ja, åtminstone om man vill vistas ute och se vad man gör.

Har varit på tippen, äntligen! Skulle kunna köra ett lass till men ids inte. Det är nästan 2 mil dit en väg. Tar alldeles för mycket av dagen med två turer tycker jag.

Det får bli en annan dag.


Hade turen att kunna besöka loppisen som ligger i Viskafors. Äntligen passerade jag skylten som det stod öppet på. 

Givetvis hittade jag 2 fåtöljer i rotting som skrek att dom ville hem till mig.

Betalade en handpeng på dom så jag får hämta dom vid ett annat tillfälle. Blå, tjocka härliga dynor låg i stolarna och  dom hörde till. Ett bra och billigt köp för 2 användbara fåtöljer.

Investerade också i en fånig liten tomte. Vet inte varför, men även den sa att den ville hem till mig! :)


Under tiden som jag var på tippen torkade mina nymålade skivor som jag sågade till på förmiddagen.

Har äntligen beslutat mig för hur jag skall göra med kaklet!
Det blir skivor som jag sätter fast med dubbelhäftande tejp sålänge.

Det blev stor skillnad på intrycket och det känns som om hela köket har väntat på detta.


Såhär ser kaklet ut.


 


Om någon vill veta hur jag gjort så kommer arbetsbeskrivningen här!


 


Tre skivor sågades till, efter mått såklart. Använde min sticksåg som följt mig i många år och som är ett måste för varje hem.

Skivorna mättes in ordentligt och grundmålades.


 


Jag har använt vanlig svart väggfärg. Lakrits heter den. Den blir matt och drar lite åt grått. Skivorna kommer att mattlackas när de fått torka några dagar.

Skivorna tryckte jag in mellan den vita smala listen över kaklet och arbetsbänken. På baksidan av de målade skivorna satte jag dubbelhäftande teip.

Jag kommer att göra likadant över diskbänken och spisen. Men inte idag. Nu är jag nöjd med dagens lilla pyssel!


 


Det färdiga resultatet syns här. Jag är helnöjd!

Kostar bara arbetslust och lite klurerier. Har inte inhandlat en enda sak till det här för det fanns redan hemma för en gångs skull.

Om någon undrar vad de svarta skivorna är som bla kaffebryggaren står på så är det två svart glasskivor till gamla sängbord som jag slängt på tippen. Dom passar utmärkt här på bänken.


Nu kommer mörkret! Det går ju så fort från ena minuten till den andra.

Behöver ta en tur med hundarna innan det blir kolsvart.

Kram på er, vi hörs!



Av Helene - 2 november 2012 15:03

Fredagen är här och alla glada myser visst just idag. Åtminstone vill dom få oss andra att tro det.

Bara dom inte glömmer chipspåsen för den måste man ju ha eller hur?

Äsch, nu låter jag bitter, det är jag inte men fenomenet roar mig.

Jag undrar hur det är där ute i stugorna egentligen.


Mys för mig är att krypa upp i soffan och slappa med en bok eller så.

Kan också vara att måla och pyssla under gynnsamma omständigheter, läs ostressigt.
Vara med hästarna eller promenera med hundarna. Hur tråkig är inte jag?

Såklart det är mysigt med vänner på besök eller kidsen i huset.

Då kan det vara vilken dag som helst i veckan, bara man vet att man kan ha tiden ifred.

För det är väl det som det handlar om egentligen. Man får ha tiden ifred!


Idag har jag varit fri från lönearbete och har suttit här och skrivit lite under dagen.

Har också hunnit med att måla lite lister och rolla väggarna i hallen lila en gång till.

Det artar sig märker jag.

Ulrika och jag har flyttat hästarna till hennes vinterhage. Där har dom massor att göra den närmsta tiden.

I min hage blev det väldigt upptrampat och vått. Det funkar ett tag men sen kan det bli risk för feltramp, mugg och rasp om hovskägg och ben aldrig får torka upp ordentligt. Lösdrift är toppen men det har sina nackdelar också.


Ulrika tittade in för att se mina "nya" målade möbler. Hon tyckte om vad hon såg och jag kände mig så glad för det.

Vi pratade om inredningsprogram och jag sa att jag tycker att det skulle vara kul om man kunde ha någon variant på alla dessa program där man faktiskt använde det man redan har, plus minus någon nytt eller slänger något.

Visst är det roligt med nya möbler men faktum är att mycket av det du redan har hemma kan bli superfräckt med lite färg eller nytt tyg och behöver inte kosta en förmögenhet heller.
Ärligt talat så vill jag gärna ha en ny soffa. Har velat det i flera år men känner också att jag inte har lust att slänga ut 10 000 kr på det. Det är mycket pengar för mig. Alltså får jag avvakta och göra det bästa av den jag har.


 


Den kan tex vara lila med överkast i lila/grön toner och med en hund i! Allt funkar!

Visst är det läckert med ny inredningen men jag undrar ibland om det verkligen blir så trivsamt. 
IKEA har ju lite rätt i att den enda som vet hur man vill ha det är du själv. Ingen inredare i världen kan veta det exakt.

Jag blir också helt fascinerad av att alla ytor är perfekta och all saker som finns i ett levande hem är borttrollade.

Som om vi lever i en tid när inget får synas om det inte skall användas omedelbart.


Nä, nu skall jag sluta bluddra om detta. Sätter på min TV om en stund och tittar på de där tokiga inredningskillarna i USA. Home Heist eller vad det nu kallas. Tycker att det är kul att se hur dom två tokarna resonerar. Upptäcker just att det inte är något sådan program idag utan en film på fyran istället. Underdog eller vad den hette.

Då får det vara, jag målar lite istället!


Kram till er alla, ha nu en mysig fredag och glöm inte chipsen!



Av Helene - 1 november 2012 10:17

Idag har det gått ett år sedan jag klev in i det här huset med egen nyckel.

Under november förra året målade jag mest inomhus och flyttade mina saker sakta men säkert.

Jag har inte målat färdigt än men är på god väg.


Under de senaste veckorna har jag som jag nämnt både målat och tapetserat här hemma. Det tar liksom aldrig slut, jag kan hålla på i evigheter.

Nu är i alla fall köket nästan helt färdigt. Det fattas bara en snygg lösning på kakelproblemet.

Kaklet är 15 år gammalt och var jättefint då och passade in i det gröna köket som var nymålat på den tiden.

Nu passar inte kaklet längre och jag vet inte riktigt hur jag skall ha det.

Eftersom jag hyr huset så har jag inte så stor lust att kakla om allting, det blir en för dyr investering för mig.

Något förslag? Måla är en variant, sätta plåtskivor, målad och lackad skiva! Vad tycks?t


Hallen har fått tapet men bara delvis. Tapeten är uppsatt och klar men det är lite kvar att måla. Fick en ny dörr i somras och listverket runt dörren måste få vit färg.

Kanske hinner jag det idag, behöver i och för sig min slipmaskin, men den är ju i Lund, hos Lisa.


Garderobsdörrarna ser ut såhär. Det är en mörk tapet i en mörk hall så man kan ju undra hur jag tänkt. Har också tapetserat väggen vid ytterdörren mot vardagsrummet. Det blev kanonbra.


 


Jag gillar faktiskt den här tapeten som jag köpte på Rusta. Bollarna gör mig glad. Den finns i lite andra färgkombinationer som är ljusare men jag ville hålla mig till mitt lila tema så då fick det bli den här.

Här ser man att det finns fler ytor att måla. Bland annat listen under garderoben. Ser också att det fattas en bit list, jag får väl fixa det också!
Det är bra med bilder ibland, plötsligen ser man saker som behöver åtgärdas....


Köket har äntligen fått gardiner uppsatta. Sommartid behövs dom inte men nu i höst och under vintern kommer det att kännas bra att kunna dra för dom om jag känner för att stänga vintern ute.


     


Även dessa har jag hittat på Rusta och dom passar in i mitt kök tycker jag.


Ett av skåpen jag kom hem med för ett tag sen har också hittat ut i köket. Satte dit en tapet och gjorde nya hyllor som också tapetserades. Valde länge om jag skulle måla även detta skåpet men tänkte att det kanske kunde vara fint som det är och bryta av mot allt det ljusa i köket.


 


Jag är nöjd såhär långt i alla fall.

Såhär såg skåpet ut när jag fick det.


 


Har också skaffat nya kuddar till matsalsstolarna. 


 


Dom passade perfekt in. 

Tack Rusta för att jag kan skaffa lite nytt och inte ruinera mig.


Idag blåser det men är inte så kallt. Skall ge mig iväg på lite ärenden......

I kväll blir det en mysstund framför dumburken. Det behöver jag.


Längtar efter hyacintdoft, kan undra när jag kan få tag i en sådan!


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards