Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

Djurfamiljen och you tube

Av Helene - 23 juni 2012 12:35

Kollade såklart min FB när jag väl kopplat upp mig.

En kollega till mig hade lagt ut den här länken.


Midsommarfirande i Sverige


Jag fick mig ett gott skratt! Titta du med!




 


Idag är det inte så kul att gå långpromenad med hundarna. Ömsom regn ömsom sol. Vet liksom inte vad jag skall ta på mig. Dessutom gillar inte Akka när hon blir våt av regn. Konstigt egentligen eftersom hon gärna tar sig ett dopp om hon kan.

I min lilla familj finns det bara djur och människor med starka egna viljor.

Leo hittar på egna utflykter och har hittat ställen i staketet att krypa under så han kan ta sina turer.
Akka stirrar på mig oavbrutet eller förföljer mig inomhus tills jag släpper allt som finns och går ut med henne. Hon kan verkligen konsten att plåga mig med sina bedjande ögon.


 

Lyckligtvis kan hon koncentrera sig på ett tuggben då och då.

 

Även Akka kan ta sig ut genom att ihärdigt buffa på en av grindarna, sen blir hon smal som en orm och slinker igenom och vips är hon försvunnen.

Katterna håller sig visserligen utomhus för det mesta men när de är inne är det oftast för en matbit och för att kolla vad jag gjort sen sist dom var inne i huset.
Allt skall undersökas.
Mina nymålade barstolar till köket har blivit noga granskade och bestått sömnprovet, varpå mina nyklädda stolsitsar blir håriga.
Dom gillar inte nya saker och de gillar definitivt inte när jag möblerar om. Det är oerhört frustrerande för dem.
Har målat köksluckorna klart och vem är inne i alla skåp och stryker sig mot nymålade ytor? Jo, Tyson katt och även Leo, som alltid tror att jag gömmer godbitar till honom överallt.
Blir man trött eller…..

Lara, kattprinsessan, brukar vara mer försynt men kan inte låta bli att ”prata” hela tiden tills jag sätter fram hennes ”älsklingsmat”, A-fil i alla de former, bättre än grädde med vatten i.
De andra två undrar oftast vad hon sysslar med och lapar inte i sig ”sånt”, möjligvis att Tyson kan hänga över Lara när hon sitter där och lapar A-fil men det är mest för att retas med henne tror jag. Hon hatar sällskap vid matskålarna.

Efter att ha tvättat och strykt en dag så har katterna lagt märke till att strykbrädan står framme.
Alltså, matte har tagit fram världens goaste sovplats! Vem ligger där om inte Tyson och när han försvunnit ja, då är det någon av de andra två. Det gäller att inte lämna strykjärnet på eftersom det finns de som tycker att det är i vägen när man skall vräka ut sig och bli en riktigt lång och lat katt.


 

På stykbrädan ovanpå ren stryktvätt.


En tvättkorg med ren tvätt är rena lyxen att få ligga i, tråkigt för matte men inte för katterna.
Så håller vi på och på kvällen framför TV-rutan så brukar Akka, Leo plus Tyson och Majsan samsas med mig i soffan tills jag får dom att fatta att det finns andra ställen att ligga på.
Lara skulle aldrig drömma om att dela en soffa med oss andra. Hon ligger hellre i duschen och lurar. I synnerhet om någon precis har duschat. Det är fina fisken det!


 

Här är hon, kattprinsessan. Visserligen inte i duschen men solo på en kudde.


Ett annat ”problem” är stängda dörrar. Det finns alltid minst en katt på fel sida om dörren. Någon vill gå ut eller kanske gå ut och någon vill kanske gå in eller kanske inte. Katter gillar ju inte stängda dörrar men ibland måste man ha dörren stängd.


 

Fel sida av dörren - uppmaning till mig att Tyson vill komma in!

 

Varje kväll eller innan jag åker till jobbet måste jag kolla att ingen katt har hamnat på ”fel” sida dörren. Mitt mottagningsrum är en favorit. Där kan man ligga ostörd i timmar och låtsas att man varken är hungrig eller nödig. Där kan man också bli ofrivilligt instängd.
Hmm, inte så populärt men vanligt förekommande. Som katt måste man ju påkalla hjälp i sådana situationer och då är det bra att riva ner lite saker från bänkar och bord eller tillbringa en stund i fönstret som man först sopar rent med tassen.
Bordslampor är toppen att riva ner. Likaså krukväxter. Då brukar matte reagera.

Idag har jag burit ner lite sopsäckar och annat som skall eldas men blev upptagen med något annat under tiden, så påsarna hamnade inte i förrådet omedelbart. Det upptäckte givetvis alla ortens korpar som nu har spridit diverse tomma förpackningar över halva nejden.
Inte så kul att plocka upp efter dessa flygande marodörer eftersom dom sprider ut sig rätt bra.
Mitt i alltihop tycker jag att det är helt fantastiska fåglar med en intelligens över det vanliga. Hur smart är inte det att ge sig på att hacka hål i en tillsluten sopsäck bara sådär när man ändå flyger förbi…….det kan ju finnas något användbart i den där säcken.

Från mitt fönster ser jag nu hur Leo tar sig en ny promenad runt omgivningarna.
Som tur är så är han ofarlig för alla andra djur. Då menar jag verkligen alla andra djur. Han skulle inte drömma om att jag efter något vilt djur, våra hönor eller katterna. Däremot vill han gärna mota bort bilar. Där finns liksom inga gränser för vad han tar till med livet som insats.
När han kom till oss för tre år sedan hade han mest varit kopplad och familjen han levt med i 8 år hade ingen katt vad jag förstått. Han har från första stund umgåtts med katterna här utan minsta tillstymmelse till att jaga dom. Han var lite försiktig när Tyson la sig i hans biabädd och när samma katt tyckte att han skulle sova bredvid mig, men han har vant sig.







 


Det enda han vill ha från en katt är deras mat.

Pippikatten som vi hämtade hem i november kan inte Akka ens titta på förrän hon blir upphetsad och löper amok men Leo har hälsat på henne lite förstrött och dom kommer fint överens.
Rätt skönt med en sådan hund, han funkar i de flesta situationer.
Förutom hans bilnoja så finns det några saker till som han inte gillar och det är alla bla andra hanhundar och andra svarta hundar.
Hanhundar oavsett storlek vill han döda och är dom stora så spelar det ingen roll alls, då hänger han sig fast deras hals som om han lika gärna vill strypa dom nu när han inte kan ta livet av dom med ett nackbett. Det där med att han ogillar andra svarta hundar vet jag egentligen inte om jag kan hålla med om. Akka är ju mest svart och henne har han accepterat från första stund.
Leo är en mycket rolig hund men också en herre med stark integritet.
Jag kan inte göra vad jag vill med honom inte. Plocka fästingar är ett konststycke, kolla hans tänder likaså, klippa klorna är i stort sett en omöjlighet, ge ev. medicin går inte, klappa honom när han sover djupt är det samma som att be om att bli biten. Ta hand om små sår eller skador går inte alls då får vi anlita en vet. Ta av honom halsbandet är förenat med livsfara om man inte lurar honom.
Däremot är det helt ok att bada honom, shamponera och torka med handduk, det verkar han verkligen uppskatta av någon anledning.
Han är en riktig knasboll, men en charmig sådan.
Tur att han är en ganska liten hund och att det finns hjälp att få när han skall hanteras med kloklipp eller annat. Jag lyckas för det mesta överlista honom så det brukar bli som jag vill i slutändan som tur är.

Har funderingar på att fixa en inhängnad idag,allt för att hindra Leo att stjäla sånt som skall komposteras. Han älskar att rota i gammalt avfall mm. Superäckligt, tycker jag, men han har utrustats med radar när det gäller gamla sopor. Nu får det bli ett Leosäkrat område där köksavfall och annat komposterbart kan få vara ifred för hans härjningar.


Fortsatt trevlig midsommar på er! Nu blir det hundpromenad!


 
 
Ingen bild

Rosa

25 juni 2012 13:54

Hej!Vilka fina välmående djur du har,blir ju lite avundsjuk:)Du bor precis som min dröm är att hitta en liten stuga i skogen.jag bor i lägenhet på landet brevid en rätt så trafikerad väg,hade katt men den körde dom i hjäl efter en veckas boende här.Så jag letar efter ett hus så att jag kan skaffa mig alla djur som jag vill ha.vill bli självförsörjande hade jag tänkt.Men jag har två marsvin och två akvarium och fyra stycken vandrande pinnar.Idag har jag börjat min semester i dag tre veckor framåt,skönt efter en långhelg med jobb.Den svarta katten som låg på ditt strykbräde är ju så sööt!!Hoppas att du får en bra start på din jobbdag.Detta blev ju ett inlägg längre än en roman:):)Tjingeling

Helene

25 juni 2012 22:24

Lycka till med letandet efter boende.Kan inte tänka mig att bo på annat sätt. Vi hörs! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards