Alla inlägg under april 2010

Av Helene - 9 april 2010 23:49

Fredagen tar slut om några minuter. Har varit på jobbet idag. Trivsamt som vanligt. Vi var ute på en promenad innan den dagliga verksamheten avslutades för helgen. Solen var riktigt varm men inte vinden. Vi satt en stund på altanen och tog en fika innan det var slut för dagen. Där var det underbart.

Väl hemma, med bilen full med hö, höll jag mig utomhus så länge det var ljust. Sen hamnade jag framför datorn oförsvarligt länge.

Blir lite full i skratt när jag tänker på vilka sidor jag surfat på. Det handlar uteslutande om heltäckningsmattor, isolering för vägg och tak mm mm.

Jag borde blivit snickare eller nå´t. Jag älskar tanken på att få slå i en spik här och var och har nu nya projekt på gång.

Innan de nya planerna sätts i verket så måste jag se till att allt skräp hamnar på tippen. Jag avskyr att pilla med sånt men jag bara måste. Det känns som hela tomten är fylld med skräp. Sånt som är brännbart och kan läggas i säckar är väl rätt ok men allt annat konstigt av metall eller flaskor med fd farligt innehåll, batterier sönderslagna glas och porslin mm mm kan göra mig galen.

Hösilageplasten skall vi bara inte tala om, den fyller nog hela bilen om det vill sig illa. Just nu ser den ut som ett osmält isberg där det ligger bakom transporten.

Irrrrrrrk säger jag bara.

Just nu tog fredag slut och det har blivit lördag. Idag skall jag jobba kvällen. På söndag har jag ett långt pass inbokat och som tur är har jag dessutom djurvakt.

Det är toppen! Då är jag lugn.

Ha det bra tills vi hörs igen, såg en krokus idag....den får du av mig

Av Helene - 6 april 2010 19:16

  

Leriga hagar, vatten överallt! Lite trött är jag allt på detta.

Hästarna ser ut som lerhögar och gnuggar sig gärna mot den gräsfria ytan i hagen.

Kan tänka mig att all päls som är på väg att försvinna kan utgöra en killande känsla som en klok häst kanske väljer att göra sig av med.

I morse var jag upp kl. 05.00 Skulle jobba ett par timmar på förmiddagen.

Sen bar det av hemåt, jag var lite sömnig ...precis som om jag jobbat natt och inte morgon. Börjar halv sju ibland och jag tycker att det är en vidrig tid att vara pigg på men å andra sidan hinner jag vakna till ordentligt innan jag kommer fram till jobbet eftersom jag kör så långt.

Satte mig en stund vid köksbordet och läste tidningen. Sen gjorde jag nästan färdigt min bänkskiva. Nu fattas bara kanten. Har inte bestämt mig för hur jag skall göra den men det lutar åt att jag sätter en list.

Ägnade gårdagen åt att lacka skivan. Idag är den torr och mina kokböcker är på plats igen.

För den nyfikna kan jag säga att jag sågat till en tunnare variant av spånskiva. Målade sedan skivan grå. Min nya favoritfärg!

Efter det klippte jag till tapetbitar - i gråa nyanser - förstås. Ville inte ha samma som på väggen och eftersom jag brukar få tapetprover som skall utgå så har jag en del att välja på.

    

Skänken                             Tapetklippet

Här fick jag fundera en stund över hur jag ville ha mönstret.

Såhär blev det

      

Bilderna hamnade i fel ordning men vad gör det.

Bild ett är det färdiga resultatet, bid två med min lilla häst, bild tre inledningen.

När lacken torkat och listen mot väggen kommit på plats så blev det såhär

  

Nu är jag nästan klar, som ni ser behöver jag sätta en list i framkant.

Jag är helnöjd, det blev lite modernt men ändå inte och det var så jag ville att det skulle bli!

Nu skall jag avnjuta en härlig dusch. Har hållit till ute i hagen igen och dragit tråd till förbannelse och slagit ner stolpar som hoppat upp ur sina hål.. Sen jag köpte nytt batteri så funkar elen också och hästarna har hållt sig på rätt sida.

Apropå hästar, jag red ju häromdagen på en trivsam islandshäst. Aj, vad det gjorde ont i mina ben och senor/muskler men det funkade efter ett tag och jag red i nästan 45 minuter. Jag var sååååå lycklig. Kommer förhoppningsvis att rida hos Ulrika igen så att jag får tränat upp mig för att såsmåningom komma upp på min stjärna Lisen.

Nä, nu är det dags för duschen!

Snart kommer påskliljorna ur jorden

Av Helene - 4 april 2010 01:44

      

Igår försökte jag fånga  "kattungarna" på bild men det var svårare än jag trott. Sushi var hal som en ål och var inte still en sekund.

Kiwi ville inte vara med på bild alls egentligen.

 

Rygg och svans fick det bli.......

     

Till slut fick jag ett par hastiga bilder på honom framifrån...

      

Visst är Sushi söt med sina aprikosfärgade öron. Jag har ingen aning om vad den här färgvarianten heter. Det är lite brunt, lite silver och aprikosa inslag i hans päls.

Sushi och hans kompis Kiwi kom till mig under hösten. Två benrangel som bara åt och åt. Magarna pajade på dom såklart och jag fick ta till min homeopati som löste problemet fort.

Nu måste dom få komma till någon som kan ge dom varaktiga hem och som är sugna på två rara katter varav en är väldigt rädd. Det är Kiwi som tycker att vi tvåbenta är superläskiga. Då måste man hålla sig på behörigt avstånd.

   

Här är Kiwi på språng!  

Nu är katterna ca 8 månader och med tanke på en tuff start i livet så kommer dom inte att bli så särskilt stora till växten.

Gissar att det kommer att bli lätt att hitta hem till Sushi som är så social och tam. Kiwi är däremot en väldigt försiktig kattpojk och har jag tur så finns det en tålmodig person därute någonstans. Kanhända blir han aldrig den där keliga katten som man drömmer om men han kan säkerligen fungera kanon som stallkatt tex.

Han är född i ett uthus och var nog nästan två månader innan han och hans syskon blev infångade. Han fick sedan bo i ett stall med bla Sushi och hans syskon. (Killarna är alltså inte syskon)

I stallet fanns det mat och lek för kattungarna men av någon anledning så blev just dom här två ynkliga och små. Tillväxten var lika med noll. Dom var inte mobbade av de andra men tog inte för sig ordentligt. Det var då som jag blev ombedd att ta hand om dom. Mot bättre vetande så gjorde jag givetvis det.

Vi hörs

Av Helene - 3 april 2010 02:13

  

Kolla vad jag hittade! Förra årets planterade primula som har klarat vintern i stenpartiet. Härligt med liv i marken när resten ser ut som en leråker.

      

Hittade dessa små påskliljor också samt några skumma knoppar som jag inte har en susning om vad det är.


  

Kök ur jordkällarperspektivet. Det ensamma fönstret till vänster, på den övre bilden, är mitt sovrumsfönster. I krukorna har jag lyckoklöver, flera år gamla. 

    

Den nyanlagda vägen är fortfarande snövit. Hoppas det försvinner snart.

  

Innanhavet som jag passerar varje gång jag använder bilen. Igår grävde jag kanaler så att vattnet kan rinna ner mot bäcken. Här ser man också de tråkiga resterna av vinterns hösilageplast. Det ser inte vackert ut precis.

Lite vackrare är dessa pälshögarna.....


      

Lisen                                   Lord                                Rosie


Igår var en bra dag för hästbus. Dom drog loss riktigt ordentligt men som vanligt var jag för sen med kameran. Hade besök av hovslagaren och nu har Lisen och Lord snygga fötter igen. Dom fäller mängder just nu och det är spår av päls i buskar och runt träd. Hovis gnäller på alla hästägare som inte bortstar sina hästar ordentligt. Han irriterar sig på att det fastnar i hans tröja och sen drar han in det i bilen ....... ta på dig en bomullsjacka då, sa jag. det vill han inte för han gillar sina fliströjor.....då får du skylla dig själv, hästar fäller varje vår.....med tanke på att han skott i 40 år så har han varit irriterad länge!   

Just nu har jag tagit en paus i mitt jobb. Det är ju liksom mitt i natten och alla sover här på jobbet. Bara jag är vaken.

Satt en stund och klippte till tapetbitar som jag skall använda till en skänk som har en ful skiva. Bild kommer på den färdiga skivan om någon dag eller så.

Nu börjar köket bli färdigt. Satte den sista våden tapet idag och har målat alla karmar samt satt all pärlspont färdigt. Jag är väldigt nöjd måste jag säga.

Det blev väldigt trivsamt.

Nä, nu skall jag moppa golv en stund, hörs snart igen

kram till er alla och Glad Påsk!

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards