Alla inlägg den 13 september 2012

Av Helene - 13 september 2012 12:30

Läser ledaren i Kommunalarbetaren och finner följande text som är plockad ur regeringsreformens andra paragraf.

" den enskildes personliga ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande för den offentliga verksamheten" och att det särskilt "skall åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet"


Nu handlade ledaren i Kommunal om begreppet "normal" med hänvisning till mentalt frisk, alternativt funktionsnedsatt för att kunna ha ett arbete eller ens bli påtänkt för ett arbete.


Jag fick nästan spunk när jag läste det sista i ledaren för jag kopplade ihop det med den förskräckliga utsattheten som Tobias drabbats av. Länk till artikeln om Tobias finns i mitt förra inlägg.


Det är ju en text som står att läsa i regeringsformens andra paragraf men som inte har någon förankring i Tobias fall.

Vad skall man med alla dessa författningar, lagar och bestämmelser till egentligen om man inte kan använda dom på ett medmänskligt och humant sätt, jag bara undrar......


Over and out

Av Helene - 13 september 2012 09:40

 

Fortfarande blommar vallmon här! Konstigt tycker jag.


Nytt jobb för mig. Ny personal att lära känna och nya brukare som skall lära känna mig.

Oj, vad trött jag blir i knoppen av det.

Den största skillnaden på detta jobbet och det som jag lämnade är att det är en blandad personalgrupp.

Känns faktiskt ovant att arbeta med män eftersom det oftast är kvinnor i den här branschen.


Idag är vädret soligt men lite blåsigt. Satt ute med mitt kaffe och insåg att gräsmattan behöver klippas. Helst igår!

Nu kan jag inte ta tag i det idag för jag skall jobba i em och i morgon är det också jobb.

Det får bli på lördag eller så.


Igår passade jag på att skicka in bilder på saker som min mamma vill sälja på auktion. Smart att man kan få en fingervisning om vad saker kan vara värda genom att fota och skicka till en onlinevärdering. Det skall bli spännande att få svaret när det nu kommer.

Ljusstakar och en tavla har vi valt att få värderade.


 


Leo,Tyson och Majsan myser gärna i soffan. Som vanligt verkar Leo tycka att det är för mycket katter omkring honom och han svårt att helt koppla av.


     


Är det inte konstigt med blommande vallmo så här sent på året? Rosorna till vänster har nästan blommat ut nu men de blå växterna, som jag aldrig sett förut, och vallmon fortsätter att blomma.

Skumt värre. Mina stockrosor har fått blomknoppar men inte slagit ut. Kanske kommer dom nästa år med blommor om jag flyttar dom till en plats med mer lä och sol. Dom har nog hamnat i fel rabatt.


Läste på Klart.se om höstens framfart. Martin Hedberg som bloggar på den sidan skrev idag att han tror att temperaturen kommer att vara över det normal de närmsta 3 månaderna. Positivt?!

Eldade igår i min täljstenskamin. Härlig värme men kände ändå att det blir ett jäkla bärande med ved och skrynklande med papper de närmaste månaderna. Det vill jag egentligen inte tänka på alls.


i går kväll satte jag nästan i halsen. Läste en artikel på aftonbladets webplats om en kille med Downs syndrom som blir av med sin hjälp för att handläggarna i ärendet tycker det.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15429344.ab


Läs artikeln, det kan inte vara rätt och argumenten för att inte låta honom få hjälp är horribla, åtminstone i min värld.


Det var allt för idag, 



Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards