Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Svart natt lika lång som dagen

Av Helene - 22 september 2009 23:08

hagen  


Har haft en bra kväll framför min TV. Såg "Män som hatar kvinnor" - äntligen. Har beställt den för längesen men den har inte kommit än, kanske har den kommit bort på posten, vem vet!

Eftersom jag läste böckerna med stor förtjusning så känner jag mg lite snuvad på filmresultatet.

Det brukar bli så när man gillat en bok väldigt mycket.

Första gången jag upplevde det var med filmen "Gökboet".

Boken hade jag läst några år tidigare och ville såklart se filmen. (Nu handlar det om 1977/78 eller så, jag bodde i Karlstad och gick på lärarhögskolan)

Den som skulle vara så rolig! Inte för att jag förstod hur man skulle kunna göra en så allvarlig historia rolig precis men jag kunde ju ha fel. I min värld hade jag inte fel. Jag kunde inte skratta, jag led av att den inte stämde med boken. Inte så att handlingen var ändrad men jag tyckte det var synd att Indianens tankar inte fanns med i filmen för jag hade upplevt dom som viktiga. Däremot var det ju bra skådisar så visst hade jag en viss behållning precis som med Män som hatar kvinnor.

Sagan om ringen var ju däremot otrolig att få se även om det fanns vissa små förändringar i den också. Det kunde jag mer förlika mig med.

Usch, vad det blåser i kväll. Trodde ett tag att det skulle blåsa omkull några träd här på tomten. Det är kolsvart ute.

Hösten är här. Vi står mitt i höstdagjämingen när natt och dag är lika långa.

Å snart är det jul igen!

Undrade just var hästarna är, om dom står under träden för att få lite skydd. Jag kan ju inte se dom i mörkret.


 


Däremot kan jag se dom på dagen alldeles utanför verandan. Det är ganska mysigt tycker jag.

Det går an att ha dom så här nära när nu de flesta flugorna försvunnit. Dessutom så slipper jag att klippa gräset!!!

Kanonskönt tycker jag.


    


Här är Shipperken i nosartagen och Akka som väntar på att jag skall gå hem efter vår långa skogspromenad.

Vårt hus skymtar från skogsvägen. Det är en gammal väg med gräs som är den perfekta ridvägen.

Dessutom har den kantats med kantareller under lång tid. Mycket fint och gott för magen.


Har idag lärt mig något nytt! Jag har försökt att hitta fakta om taurin, en essentiell fettsyra.

Det fanns en hel del att läsa faktiskt.

Säger någon taurin så tänker jag KATT, eftersom katter måste få i sig taurin, annars blir dom mycket sjuka så det tillsätts förstås i kattfoder.

Alla behöver tydligen taurin, men de flesta djur och människor tillverkar detta själva i sina kroppar, bortsett från just katter.

Nu kan man ju fundera på varför jag läst om något så tråkigt som en fettsyra och svaret är så enkelt som att jag blev tillfrågad om jag visste något om taurin eftersom det fanns som tillsats i en bärdryck.

Jag lärde mig också att det tillsätts taurin i energidrycker men fick inte klart för mig varför. Ingen vet väl egentligen varför. Man kan också köpa det i pulverform. De som bygger på gym stoppar i sig det för det blir lättare att bygga muskler då stod det på någon sida. Taurin påstås transportera vatten och gör det lättare för kroppen att ta upp protein, det ger större uthållighet och innehåller antioxidanter. Sen var det lite mer men min hjärna orkar inte komma ihåg det just nu.

Sängen väntar. I morgon skall jag sova utan att klockan väcker mig!

Underbart!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards