Alla inlägg den 13 mars 2013

Av Helene - 13 mars 2013 15:08

Vilken jävla dag!

Ni som läser min blogg vet förmodligen inte att jag är sjukskriven. Ville inte skylta med det men nu är jag så frustrerad att jag måste skriva om vad som pågår just nu.

Det här har hänt idag!


Dagens fundering

Hur är det ställt med Försäkringskassans egentligen och hur fattar de beslut om sjukskrivningar?

Visste du att du kan bli sjukskriven av en läkare, få intyg och ansöka om sjukersättning och sen vänta upp till 30 dagar på besked, bli fortsatt sjukskriven och sedan inte godkänd som sjuk?

Det har inte hänt mig än men idag när jag tyckte att det borde synas på försäkringskassans hemsida, mina sidor, när de skall göra en utbetalning till mig så finns det inget ärende angående mig. Bara mina inskickade intyg.

Beslöt mig då för att ringa försäkringskassan, även det var ett skämt, växeln var hårt belastad och de bad mig återkomma. Jag testade hela förmiddagen – ingen kontakt.

Kvart i ett kom jag fram, då fick jag lämna mitt telefonnummer så skulle någon ringa upp.

Jodå, det gjorde dom och en trevlig man berättade då att dom krävde ytterligare en förklaring, sk komplettering,  till varför jag inte kunde arbeta med mina arbetsuppgifter och att min läkare hade fått detta brev skickat till sig men inte lämnat svar. Svaret skulle vara på plats idag den 13 mars och blir inte kompletteringen godkänd så får jag ingen sjukersättning.

Det innebär egentligen att jag varit hemma i god tro att jag är sjukskriven. Normalt sett tror man att man skall få sjukersättning men den kan alltså utebli men det vet man ju inte förrän det gått ett bra tag.

 Jag kan alltså förlora två månadsersättningar vilket ju innebär en total katastrof om jag inte blir godkänd som sjuk.

Jag ringde då upp vårdcentralen och frågade vad dom höll på med. Dom visste inte vad jag menade, oj, doktorn har nog det brevet bland sina papper…..

Givetvis skall de höra av sig innan kl. 18 i dag men det hjälper ju föga. (Vill inte vara dum mot vårdcentralen för dom är egentligen väldigt bra att prata med)

Även om det nu skulle vara så att kompletteringen går iväg idag så dröjer det tills den är registrerad på Försäkringskassan, ( det är fel datum redan från början)  och sen skall nog någon handläggare/läkare titta på den och bedöma om jag är sjuk eller inte.

Vad skall jag göra om det inte blir godkänt?

Av Helene - 13 mars 2013 08:21


 


Ville bara presentera nykomlingarna i hagen.

Salle och Lill.

Salle har en gång varit en finfin hingst men när han var 15 år blev han valack. Han är 22 nu.

En mycket bestämd herre som håller tillvaron i schack genom sin blotta närvaro.

Han har extremt lång päls, har aldrig sett en häst med så mycket vinterpäls i hela mitt liv.


 

Salle


Lill är en mycket mer försynt individ och gillar när man gosar med henne. Det gör inte Salle, trams verkar han tycka men han är ganska nyfiken av sig och följer mig runt i hagen när jag går in där.



Lill


Lisen får inte ansluta sig till de nya kompisarna utan att det blir lite jobbigt för henne. Salle har synpunkter på henne hela tiden och vill inte att hon skall äta ihop med de andra.

Hästar pratar ju med varandra på väldigt subtilt sätt och ibland fattar man inte riktigt vad som händer om man inte är väldigt uppmärksam på deras beteende.

För mig som ägare kan det bli nästan sorgligt när man ser sin stora vackra häst bli bortjagad av en liten shettis som tycker att han kan bestämma fastän han var den som kom sist.

Nu, efter 3 dygn tillsammans har det blivit betydligt trevligare för Lisen och hon får nästan vara med i den lilla flocken.

Hela natten verkar dom ha stått ute på ängen i snön. Inte väljer dom lösdriften i alla fall, där finns inga spår efter dom alls.

För en timme sen var jag ute och fodrade. Kollade vattenkaret också och faktiskt kunde jag lätt knacka hål på isskorpan, alltså var kylan inte så intensiv under natten den här gången.

Man får tacka för det!

Vi hörs

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards