Direktlänk till inlägg 13 mars 2013

Icke godkänd sjukskrivning

Av Helene - 13 mars 2013 15:08

Vilken jävla dag!

Ni som läser min blogg vet förmodligen inte att jag är sjukskriven. Ville inte skylta med det men nu är jag så frustrerad att jag måste skriva om vad som pågår just nu.

Det här har hänt idag!


Dagens fundering

Hur är det ställt med Försäkringskassans egentligen och hur fattar de beslut om sjukskrivningar?

Visste du att du kan bli sjukskriven av en läkare, få intyg och ansöka om sjukersättning och sen vänta upp till 30 dagar på besked, bli fortsatt sjukskriven och sedan inte godkänd som sjuk?

Det har inte hänt mig än men idag när jag tyckte att det borde synas på försäkringskassans hemsida, mina sidor, när de skall göra en utbetalning till mig så finns det inget ärende angående mig. Bara mina inskickade intyg.

Beslöt mig då för att ringa försäkringskassan, även det var ett skämt, växeln var hårt belastad och de bad mig återkomma. Jag testade hela förmiddagen – ingen kontakt.

Kvart i ett kom jag fram, då fick jag lämna mitt telefonnummer så skulle någon ringa upp.

Jodå, det gjorde dom och en trevlig man berättade då att dom krävde ytterligare en förklaring, sk komplettering,  till varför jag inte kunde arbeta med mina arbetsuppgifter och att min läkare hade fått detta brev skickat till sig men inte lämnat svar. Svaret skulle vara på plats idag den 13 mars och blir inte kompletteringen godkänd så får jag ingen sjukersättning.

Det innebär egentligen att jag varit hemma i god tro att jag är sjukskriven. Normalt sett tror man att man skall få sjukersättning men den kan alltså utebli men det vet man ju inte förrän det gått ett bra tag.

 Jag kan alltså förlora två månadsersättningar vilket ju innebär en total katastrof om jag inte blir godkänd som sjuk.

Jag ringde då upp vårdcentralen och frågade vad dom höll på med. Dom visste inte vad jag menade, oj, doktorn har nog det brevet bland sina papper…..

Givetvis skall de höra av sig innan kl. 18 i dag men det hjälper ju föga. (Vill inte vara dum mot vårdcentralen för dom är egentligen väldigt bra att prata med)

Även om det nu skulle vara så att kompletteringen går iväg idag så dröjer det tills den är registrerad på Försäkringskassan, ( det är fel datum redan från början)  och sen skall nog någon handläggare/läkare titta på den och bedöma om jag är sjuk eller inte.

Vad skall jag göra om det inte blir godkänt?

 
 
Ewa

Ewa

13 mars 2013 20:45

Sjukförsäkringen har blivit skandalöst dålig! Tyvärr, vet jag inte hur du ska göra just nu, men att du försöker få ryggen fri om du behöver vara sjukskriven igen.

Jag fick permanent sjukersättning förra året och då hade jag tjafsat med FK i 9 år.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Helene

14 mars 2013 08:48

Tack för din kommentar!:) Man är bara en lite skit i universum känns det som och dessutom tycker jag det är fruktansvärt jobbigt att alltid behöva kolla upp självklarheter så att de genomförs, ex. att kompletteringar verkligen skickas. Det är ju vårdcentralen som skulle gjort det och inte jag. Vi hörs

 
Ingen bild

KM

14 mars 2013 15:22

Wellcome to Sweden 2013 ! :(

Helene

15 mars 2013 08:30

Tack för det! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards