Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Sabotören

Av Helene - 7 mars 2013 09:22

 


Visst ser hon rätt go ut där hon ligger och lyssnar på när jag tala med henne.

Hon vet inte riktigt om hon skall hoppa ner för att komma fram till mig....

Helst vill hon vara innanför skinnet på mig och ha ständig kroppskontakt.

Akka har under åren utvecklat färdigheter som vilken hundägare som helst skulle tycka vara påfrestande.

Hennes senaste trix gör att jag känner mig fullständigt utan hopp.

Det har aldrig varit något problem att lämna henne hemma, inte ens från första veckan. Hon var nästan 2 år när hon kom till mig och ingen valp utan en väluppfostrad ung hund.


Hon har aldrig gillat att vara själv men det gör nog ingen hund om dom fick välja. Akka har aldrig gjort sönder något eller saboterat på annat sätt om inte jag glömt en soppåse eller mat framme för då agerar hon kraftfullt kan jag säga. 

När sådan inträffat så är felet mitt och inte hennes.

Nu har hon utvecklat mer färdigheter som jag inte kan rå på och jag misstänker numera att hon har en alldeles egen tankeförmåga som kan kallas intelligens.

Det verkar som om hon räknar ut saker och kommer ihåg vad hon skall göra bara jag är ur vägen.


I somras gjorde jag i ordning en skinkstek. Det var sent på kvällen och den skulle användas nästa dag för då skulle mina barn komma hem Jag gör ofta mat i lergryta och den ställdes längst in på spisen för att svalna.

Akka visade inget intresse för den alls och eftersom det var sent så var det dags att sova. Vi gick upp till sovrummet alla tre (Akka, Leo och jag) och hundarna la sig på sina platser och jag på min. Jag läste en stund och somnade sedan gott med mina snarkande kompisar.

På morgonen när jag kom ner i köket låg lergrytan på golvet och det fanns inga spår av skinksteken. Inget kladd någon stans.....

Efter denna händelse blev jag väldigt noga med att sätta all lagad mat högt upp eller i ugnen.

För någon månad sen kom jag hem efter en utflykt och Akka hade då öppnat ungsluckan och ätit upp min broccolipaj som stod och väntade på mig, samt burit iväg med båda stekpannorna och rengjort dom noga, så även pajformen.


Jaha, vad gör jag nu? Jo jag börjde sätta ev. mat i micron som står ovanför mitt kylskåp. Ett kylskåp med frysfack ca 145 cm högt. Varm mat behöver en dörr på glänt, dvs så stängd som det går utan att trycka in luckan.

När jag kom hem hade hon lyckats få ut även den maten och givetvis ätit upp den. 

Snacka om att jag ogillar detta. Alltså måste jag stänga microluckan nu för tiden.

Nu kan det inte bli mer problem med det här tänkte jag. Ha!


Dagen därpå hade hon öppnat själva kylskåpet. Dörren stod öppen när jag kom hem och hon hade tryckt i sig en stor förpackning med potatissallad som tydligen lockade mer än ost och skinka. Allt hade säkert gått åt om jag stannat borta en stund till.

Jag trodde nog från början att jag hade slarvat med att stänga kylskåpet sjäv även om det inte hänt förr.


Så var jag då borta ett par timmar i går eftermiddag. När jag kom hem hade hon öppnat kylskåpet igen. Tagit smörasken och smackat i sig, ivrigt påhejad av Leo kan jag tänka mig. Dessutom hade hon av någon anledning lyft av en dörrlucka till skåpet som innehåller enbart plastburkar och byttor. Den låg på golvet!

Dörren till toan öppnar hon alltid. Jag vill att den skall vara stängd eftersom jag har golvvärme där inne och tycker att den skall hålla sig där.

Att öppna till toan började hon med när jag ställde en skål med kattmat därinne till Lara som inte ville vara någon annan stans och vill äta ifred. Det har nu pågått en månad.

Jag tycker att det här är urjobbigt. Tyvärr kan jag inte ha hundarna med mig överallt och ibland är det tvunget att dom är hemma för att det är för kallt i en bil på vintern om dom måste sitta där en stund och sommartid kan det vara för varmt. Jag vill ju givetvis det bästa för mina kompisar men just nu känns det som om dom skulle vara till salu.

Hundvänner som läser detta har säkerligen synpunkter på hur jag kan aktivera mina hundar bättre men ärligt talat så tror jag inte att det hjälper så mycket. Hundarna är ute mycket och får bra med motion. Dom är inga inneliggande hundar som aldrig har kul. Här tuggas det ben, rasas runt i skogen, vaktas trädgård, åker bil varje dag, deltar i familjelivet osv.

Idag skall jag alltså hitta ett sätt att hindra ev. stölder i kylskåpet. Tur att det finns ett vanligt handtag på kylskåpsdörren så att jag kan dra ett snöre/rep runt och fästa i någon hållbar krok eller så.

Önska mig lycka till!


Vi hörs






 
 
Ewa

Ewa

7 mars 2013 16:05

Vilken luring!! Översmart. Du kanske kan prova med den sorters spärrar som man använder för att hindra småbarn? Det kan ge dig lite respit åtminstone tills Akka har listat ut hur de fungerar...

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Helene

7 mars 2013 18:27

ja, hon verkar ha ett eget tänk den luringen. Hon ahr gjort en massa annat också men tyvärr glömmer jag bort det efter hand som tiden går. Det här med kylskåpet är ju riktigt besvärligt tycker jag! Skall se om jag kan hitta något barnlås för kylskåp, tack för förslaget! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards