Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

Homeopati

Av Helene - 14 augusti 2011 12:01

Idag söndag. Hade ett långt samtal med en av mina bästa vänner igår.

Vi pratade homeopati. Anledningen är enkel. Hon jobbar med
utbildningar inom området och jag är djurhomeopat.
Homeopatin är just nu ett stort ämne att smutskasta och förringa enligt vissa organisationer som verkar mer än lovligt rädda för att homeopatin är en vetenskap som man måste räkna med.

Just i sommar har det blivit mer än uppenbart att homeopatin
utgör en fara för dessa organisationer och även vissa personer.
Homeopatin har blivit som ett rött skynke.

För några år sedan blev jag intervjuad av en dagstidning om
mitt valda yrke. Fin bild på mig och hästen fanns med.

Det var såklart roligt att bli uppmärksammad på detta sätt.
Döm om min förvåning när det på samma uppslag som min artikel fanns ytterligare
en artikel om att homeopati inte fungerar och uttalande från bla
veterinärsidan.

Jag hade ändå tur för via artikeln om mig fick jag kontakt
med intresserade husdjursägare. Dom bara fnös när jag frågade om motartikeln.

Människor vill göra egna val både när det gäller sig själv
eller sina djur.

Längre ner på sidan finns en länk till en artikel om en homeopat som precis som jag blev intervjuad......

Det är obehagligt när välutbildade personer i ledande
ställning/auktoriteter och ibland även personer som sitter med i
läkemedelsbolagens styrelser slår ner på den integrativa medicinen utan att
veta vad dom talar om. När fakta om forskning inom ex. homeopati negligeras och
misstolkas eller missbrukas.

Se gärna exemplet när det gäller Fugelsang som skulle ta
livet av sig med homeopatiskt sömnmedel som det hette. Detta experiment
genomfördes i Almedalen i sommar.

Först och främst så finns det inte specifika sömnmedel inom
den klassiska homeopatin eftersom varje individ bedöms utifrån ett
helhetsperspektiv.

www.dagenshomeopati.se kan du läsa mer om detta spektaklet.


http://dagenshomeopati.se/2011/07/20/uppsala-universitet-vof-fuglesang-och-svd-smutskastar-alternativmedicinen/trackback/


Integrativ medicin är inte bara homeopati, det finns andra
alternativa behandlingar som också är som röda skynken som fladdrar i vinden.


Ni som har minsta intresse för valmöjligheter kan följa
debatten på bla. Dagens Homeopati, en nättidning som ständigt uppdateras.


www.dagenshomeopati.se


Här är ytterligare ett läsvärt inlägg för den intresserade….

En intervjuad homeopat och tre sk experter som motpol. Hm,
jag undrar ……är det någon som skrämt journalister över hela landet?


http://dagenshomeopati.se/2011/07/24/tre-experter-fran-vof-behovs-for-att-sanka-en-homeopat/trackback/


Runt om i världen arbetas det med homeopati men inte här i Sverige
på samma sätt.


Inte nog med att läkare och veterinärer är förbjudna att arbeta med homeopati.

I många länder får endast utbildade läkare och veterinärer arbeta med
detta.


Vi som nu arbetar med homeopati har  en väldigt begränsad möjlighet att få tag i
och använda vissa homeopatiska läkemedel. Sedan 2010 finns det inte
mer än ca 250 läkemedel kvar. Vissa läkemedel får man inte tillverka och sälja
i Sverige längre och skulle jag som homeopat importera och sälja ett ”icke
godkänt” homeopatiskt läkemedel så kan jag få fängelse upp till 1 år.


Är det inte strålande!


I Sverige idag finns det bara en enda person som har en
MASTER i homeopati och den har hon givetvis inte kunnat studera sig till i
Sverige.

England har masterutbildning i homeopati.


Läs mer på www.arcanum-homeopati.se


Min sista länk för dagen gäller inställningen till forskning
i homeopati……


http://dagenshomeopati.se/2011/03/14/riskabelt-att-forska-om-homeopati-2/trackback


Det är dags för oss som jobbar med homeopati att skriva, länka och vara allmänt "besvärliga". Vi finns!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 31 januari 2019 14:09

Nu är jag på plats och tänker faktiskt försöka ge mig på att blogga lite oftare.Lusten att skriva är inte borta men jag skriver i helt andra sammanhang nu för tiden.Jag kan berätta att livet inte ser lika dant ut nu som det gjorde 2015 i november.När...

Av Helene - 15 juli 2017 00:25

Sist jag skrev var i april 2015.Det är över 2 år sedan.Den senaste veckan har jag känt ett visst sug att skriva igen så nu blir det snart några nya inlägg.Livet har liksom sprungit ikapp mig och numera är jag pensionär, sittandes i rullstol för det m...

Av Helene - 20 april 2015 19:04

Men oj, jag har visst en blogg som bör tas omhand. Ser ju att en och annan kollar om jag skriver något. Hej på er!   Nu för tiden arbetar jag som lärare. Det var några år sedan. Det är ungefär som att cykla. Inte sjuttan har jag glömt pre...

Av Helene - 30 januari 2015 00:08

Ny hemsida äntligen! Den gamla tog liksom slut av någon anledning. www.kurhomeopati.com heter den. Välkomna in på sidan!   Med risk att hamna i dispyt med något troll så lägger jag ut min fb länk också.https://www.facebook.com/CurenturDjurh...

Av Helene - 16 januari 2015 21:50

Fredag kväll. Kallt i huset. Glömde att ta in ved förut så jag får skylla mig själv.Göteborg fick besök av mig idag igen.Hjälpte min mamma en stund med sjukbesök.Det är jobbigt för henne att åka till sjukhuset varje dag för att hälsa på sin livskamra...

Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards