Alla inlägg den 30 juli 2011

Av Helene - 30 juli 2011 15:13

Lördag em, hurra!

En härlig dag med ett enda mål i sikte och det är att tömma tvättkorgen.

Inte nog med att den är full med kläder, det finns diverse skumma saker där också som är svårt att tvätta ihop med annat. Sånt som hamnar längst ner i korgen hela tiden för att de är så besvärliga att tvätta. Idag blir det alltså handtvätt av diverse plagg och annat som legat ett tag.

Mitt i min tvättyra går proppen. Tur att grannen hade en hemma så jag slapp att susa iväg till affären just nu. Blir till att köpa nya proppar eftersom detta händer titt som tätt.



Häromdagen var jag och Lisa i skogen för kantarellplock. Hundarna var givetvis med.

Akka hittade en fin sten och jordhög ca 1,5 m hög och ställde sig på toppen av högen för att, som jag trodde, spana på omgivningen.

Då får vi höra ett vansinnigt ljud. Det lät som om hunden ställt sig på en stor fågel som skrek hjärstskärande. Inte sjutton ligger en fågel still och skriker den borde åtminstone försöka ta sig loss och flaxa med vingarna och förresten så var det ett underligt ljud.

Akka blev väldigt intresserad förstås men vi fick ner henne från högen och försökte själva undersöka var ljudet kom ifrån.

Det här är ingen fågel sa jag, det måste vara ett annat djur som låter sådär.

Väl uppe på högen såg vi ingenting och hörde inget men när vi rörde oss i riktning mot den största stenen i högen fick vi såsmåningom syn på.....


 

En urförbannad iller.......

Himmel vilket ljud den kunde pressa ur sina lungor. Vi tror att det är en iller i alla fall. Läste om hermeliner,illrar, vesslor och andra liknande djur och kom fram till att den liknade en iller med den teckningen och färgen som vi såg.

Kanske detta är förklaringen till att vår tupp är död....tyvärr.

Jag kom hem här en eftermiddag och tuppen låg död på gräsmattan. Skadad runt strupen men i övrigt hel. Kunde inte räkna ut vad som kunde ha hänt. En räv hade ju tagit med sig honom förmodar jag. Mina hönor hade skräckslaget flytt åt var sitt håll och dök upp först fram på kvällen.

Ett tag misstänkte jag vår stora katt men hon har aldrig tidigare ens varit i närheten av hönsen så varför skulle hon göra det just den dagen?

Vi saknar vår tupp så det får väl bli en ny, men jag väntar lite för att se om det är blir någon tupp av kycklingarna som fnattar omkring i hönsgården och växer sig större för varje dag.


Kantareller har jag i alla fall hunnit plocka i mängder. De blir bara fler och fler så jag kan nog hålla på till fram i höst. Varje dag går jag en vända med hundarna och korgen. Ibland struntar jag i att ta med mig hem för jag tycker att dom kan få växa till sig lite till. Tycker nog att jag är lite bortskämd med att kunna välja att plocka eller inte....:)


Nu är det dax för en fika. Vi hörs


Presentation

Fråga mig

53 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards